
Τα ηλεκτρικά οχήματα με δυνατότητα επέκτασης αυτονομίας (EREV) έχουν κατακλύσει την Κίνα ενώ σιγά σιγά εμφανίζονται και στην Ευρώπη.
Η ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EV) εισήλθε σε μια νέα φάση ανάπτυξης φέτος. Ωθούμενες από τους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2 της ΕΕ για τα νέα αυτοκίνητα, οι οποίοι απαιτούν από τους κατασκευαστές να πωλούν περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αύξησαν τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων κατά 45% μόνο το πρώτο τρίμηνο. Δεκάδες νέα, οικονομικά προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με τιμή κάτω των 25.000 ευρώ, εισέρχονται στην αγορά.
Ωστόσο, σε αυτό το πλαίσιο, μια παλιά υβριδική τεχνολογία κάνει την εμφάνισή της. Το Ηλεκτρικό Όχημα Εκτεταμένης Αυτονομίας (EREV). Αυτά τα EREV έχουν διαφημιστεί ως μια σημαντική καινοτομία. Αλλά πρόκειται για μια πραγματική ανακάλυψη ή για μια μόδα που σχετίζεται με το αποτελεσματικό μάρκετινγκ, όπως τα αυτοκίνητα υδρογόνου;
BUY NOW

Μια νέα τεχνολογία; Όχι ακριβώς
Τα EREV διαθέτουν ένα «υβριδικό» σύστημα μετάδοσης κίνησης, παρόμοιο με τα plug-in hybrid (PHEV). Συνδυάζουν μια μεσαία ή μικρή ηλεκτρική μπαταρία με έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης. Ο τελευταίος χρησιμεύει μόνο ως γεννήτρια και τροφοδοτεί την μπαταρία όταν αυτή αποφορτιστεί. Σε αντίθεση με τα συμβατικά plug-in υβριδικά οχήματα, όπου τόσο ο κινητήρας εσωτερικής καύσης όσο και ο ηλεκτροκινητήρας μπορούν να κινήσουν τους τροχούς (παράλληλο σύστημα), στα EREV οχήματα μόνο ο ηλεκτροκινητήρας κινεί τους τροχούς.
Αυτή η ιδέα δεν είναι καινούργια. Οι πρώτες προσπάθειες χρονολογούνται από τη δεκαετία του 2010 και εγκαταλείφθηκαν καθώς βελτιώθηκε η αυτονομία των μπαταριών και αναπτύχθηκε η υποδομή φόρτισης. Επίσης, δεν υπάρχει ομοφωνία καθώς η Volkswagen εξακολουθεί να αμφιβάλλει για τη σημασία των EREV, τουλάχιστον για την ευρωπαϊκή αγορά.

Η άνθηση του EREV στην Κίνα
Η Κίνα σημείωσε πρόσφατα ανανεωμένη δυναμική στα ηλεκτρικά οχήματα επέκτασης αυτονομίας. Το 2024, οι πωλήσεις EREV αυξήθηκαν σε 1,2 εκατομμύρια μονάδες, σημειώνοντας αύξηση 79% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Τροφοδοτούμενα από γενναιόδωρα κίνητρα χάρη στην ταξινόμηση των οχημάτων νέας ενέργειας (NEV), τα EREV έχουν γίνει ένα από τα ταχύτερα αναπτυσσόμενα τμήματα στην αγορά NEV της Κίνας, αν και οι πωλήσεις τους εξακολουθούν να είναι τρεις φορές χαμηλότερες από εκείνες των PHEV και πέντε φορές χαμηλότερες από εκείνες των πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Στην Ευρώπη, τα EREV παραμένουν σπάνια αλλά διαθέτουν ελκυστικά στοιχεία με συνολική αυτονομία έως 950 χλμ. και εκπομπές CO2 περίπου 10 g/km.
Αλλά σύμφωνα με την T&E αρκεί να σηκώσετε το καπό για να καταλάβετε πόσο παραπλανητικοί είναι αυτοί οι ισχυρισμοί! Η εντυπωσιακή αυτονομία που υποστηρίζεται συνδυάζει στην πραγματικότητα αυτήν της μπαταρίας και του ρεζερβουάρ καυσίμου, με το μεγαλύτερο μέρος της απόστασης να καλύπτεται από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Η πραγματική ηλεκτρική αυτονομία των EREV κυμαίνεται μεταξύ 145 χλμ. και 85 χλμ.
Τα δεδομένα από την κινεζική αγορά δείχνουν το ίδιο πράγμα. Η T&E ανέλυσε περίπου 20 από τα μοντέλα EREV με τις καλύτερες πωλήσεις στην Κίνα και διαπίστωσε ότι η ηλεκτρική τους αυτονομία ήταν κατά μέσο όρο 185 χλμ. - πιθανώς λιγότερη σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης. Μόλις εξαντληθεί η μπαταρία, αυτά τα οχήματα - συχνά ογκώδη SUV - καταναλώνουν κατά μέσο όρο 6,4 λίτρα ανά 100 χλμ., κάτι που δεν είναι καλύτερο από ένα συμβατικό SUV βενζίνης. Τον Απρίλιο του 2025, κυκλοφόρησαν στην Κίνα μερικά νέα EREV με μεγαλύτερη αυτονομία (το Luxeed R7 EREV με 284 χλμ. ηλεκτρικής αυτονομίας και το πρωτότυπο SUV VW ID.Era με 300 χλμ. ηλεκτρικής αυτονομίας).

Τα EREV έχουν τα ίδια ελαττώματα με τα plug-in υβριδικά
Στα χαρτιά, τα EREV και τα PHEV φαίνεται να προσφέρουν τα καλύτερα και των δύο κόσμων. Τη δυνατότητα ηλεκτρικής οδήγησης για καθημερινές μετακινήσεις, με τη διασφάλιση ενός εφεδρικού κινητήρα για μεγαλύτερα ταξίδια. Στην πράξη, όμως, το όφελος για το κλίμα εξαρτάται εξ ολοκλήρου από το πόσο συχνά φορτίζεται και οδηγείται το όχημα σε ηλεκτρική λειτουργία.
Τα δεδομένα από πραγματικές συνθήκες από plug-in υβριδικά οχήματα στην Ευρώπη δείχνουν ότι εκπέμπουν 3,6 φορές περισσότερο CO2 από τις επίσημες δοκιμές, κυρίως επειδή πολλοί οδηγοί δεν τα βάζουν στην πρίζα. Εάν αυτή η συμπεριφορά δεν αλλάξει ριζικά, τα EREV δεν θα ξεπεράσουν τα plug-in υβριδικά και θα καταλήξουν να διανύουν τη συντριπτική πλειοψηφία των χιλιομέτρων χρησιμοποιώντας τον κινητήρα ορυκτών καυσίμων.

Φθηνότερη η ηλεκτρική ενέργεια
Τα επιχειρήματα υπέρ ενός «εφεδρικού» κινητήρα καύσης εξαφανίζονται γρήγορα. Καθώς η αυτονομία των ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνεται, πιο προσιτά μοντέλα εισέρχονται στην αγορά και οι δημόσιες υποδομές φόρτισης πολλαπλασιάζονται, η ανάγκη για ένα δίχτυ ασφαλείας εξασθενεί ραγδαία. Τις επόμενες δεκαετίες, η ιδέα του ανεφοδιασμού μιας μικρής δεξαμενής βενζίνης με ακριβά και σπάνια συνθετικά καύσιμα ή βιοκαύσιμα θα φαίνεται όχι μόνο ξεπερασμένη, αλλά και παράλογη. Η ηλεκτρική ενέργεια θα παραμείνει φθηνότερη, οι φορτιστές θα είναι πιο διαδεδομένοι και η σύνδεση θα είναι πολύ πιο βολική από την αναζήτηση ειδικών σταθμών ανεφοδιασμού.
Τα ηλεκτρικά οχήματα (EREV), όπως και τα PHEV, θα μπορούσαν να διαδραματίσουν ρόλο ως υβριδική τεχνολογία περιορισμένης διάρκειας ζωής έως το 2035. Αλλά μόνο εάν σχεδιαστούν και λειτουργούν σωστά και εάν αντικαταστήσουν τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, όχι τα αμιγώς ηλεκτρικά. Εάν δεν φορτίζονται σωστά ή εάν αποθαρρύνουν τους καταναλωτές από την αγορά πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων, θα επιδεινώσουν το κλιματικό χρέος και θα αποτελέσουν οικονομικό βάρος για τους καταναλωτές.
Η Ευρώπη σύμφωνα με την T&E πρέπει να παραμείνει επικεντρωμένη στον βασικό της στόχο που δεν είναι άλλος από τον τερματισμό της εξάρτησής της από το πετρέλαιο και τη ρύπανση που σχετίζεται με τους κινητήρες καύσης. Η πορεία προς τα εμπρός δεν είναι προς τις ενδιάμεσες λύσεις ή την αλλαγή της επωνυμίας των υβριδικών, αλλά μάλλον προς ένα ανθεκτικό, καθαρό και πλήρως ηλεκτρικό σύστημα κινητικότητας.
Το EREV δεν είναι επανάσταση. Είναι μια δαπανηρή παράκαμψη και η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα δεν μπορεί πλέον να επιφέρει περισπασμούς ή αδιέξοδα.