
Ποιες μάρκες αναμένεται να είναι οι σημαντικά περισσότερο ωφελημένες από αυτήν την εμπορική συμφωνία.
Η εμπορική συμφωνία μεταξύ ΕΕ και ΗΠΑ διχάζει αναλυτές, πολιτικούς αλλά και βιομηχανίες καθώς οι μεν εκτιμούν ότι είναι υπέρ της Γηραιάς Ηπείρου και οι δε κάνουν λόγο ότι μόλις που μπορεί να την αντέξει η ΕΕ.
Η συμφωνία πάντως περιλαμβάνει ένα γενικό δασμό 15% στα προϊόντα που εξάγονται στις ΗΠΑ μεταξύ των οποίων και τα αυτοκίνητα που σίγουρα θίγει τις αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά είναι καλύτερος από έναν δασμό 30% ή υψηλότερο που ήθελε να επιβάλλει ο Donald Trump.
BUY NOW
Παρόλο που με τη νέα πραγματικότητα λογικά εξασφαλίζεται ότι η EE θα αποφύγει την ύφεση, πιθανότατα η οικονομία της θα παραμείνει σε στασιμότητα ενώ σημαντικό πλήγμα θα προκληθεί στα οικονομικά δεδομένα των αυτοκινητοβιομηχανιών.

Trump: Εξαιρτετική η συμφωνία για τα αυτοκίνητα!
Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Donald Trump χαιρέτισε τη συμφωνία-πλαίσιο για το εμπόριο με την Ευρωπαϊκή Ένωση ως τη μεγαλύτερη εμπορική συμφωνία που έχει επιτευχθεί ποτέ και μια συμφωνία που υπόσχεται να είναι «εξαιρετική για τα αυτοκίνητα».
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, αν και χαιρετίζουν τη συμφωνία εμπορίου, έχουν εκφράσει βαθιά ανησυχία για το κόστος που σχετίζεται με τη νέα δασμολογική πραγματικότητα.
Η Γερμανική Ένωση Αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA) δήλωσε ότι είναι «θεμελιωδώς θετικό» το γεγονός ότι οι ΗΠΑ και η ΕΕ κατάφεραν να εξασφαλίσουν μια συμφωνία που αποτρέπει μια διατλαντική εμπορική διαμάχη.
«Ο αποφασιστικός παράγοντας τώρα θα είναι ο τρόπος με τον οποίο η συμφωνία θα δομηθεί με συγκεκριμένους όρους και το πόσο αξιόπιστη είναι», δήλωσε η πρόεδρος της VDA, Hildegard Muller.
«Ωστόσο, είναι επίσης σαφές ότι ο αμερικανικός δασμός 15% στα προϊόντα αυτοκινήτων θα κοστίζει στις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες δισεκατομμύρια ετησίως και θα τις επιβαρύνει εν μέσω του μετασχηματισμού τους», δήλωσε η Muller.
Παράλληλα με την έκκληση να διασφαλιστεί ότι οι αλυσίδες εφοδιασμού της αυτοκινητοβιομηχανίας θα λάβουν την απαραίτητη υποστήριξη, η VDA πίεσε επίσης την ΕΕ να καταστήσει τις συνθήκες-πλαίσιο διεθνώς ανταγωνιστικές για επενδυτές και εταιρείες «προκειμένου να γίνουν ξανά πιο ελκυστικές και σχετικές ως επενδυτικός προορισμός».

Κερδισμένοι και χαμένοι από τους δασμούς των ΗΠΑ
Ο δείκτης αυτοκινήτων Stoxx Europe ηγήθηκε των κερδών κατά τη διάρκεια των συναλλαγών τη Δευτέρα, με άνοδο έως και 1,6%, πριν αντιστρέψει την πορεία του και βυθιστεί σε αρνητικό έδαφος.
Η γαλλική εταιρεία ανταλλακτικών αυτοκινήτων Valeo διαπραγματεύτηκε 4,3% υψηλότερα, με την ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία πολυτελών αυτοκινήτων Ferrari να σημειώνει άνοδο περίπου 0,9%. Ωστόσο, οι μετοχές της γερμανικής BMW, Volkswagen και Mercedes-Benz Group σημείωσαν όλες πτώση άνω του 1,3%.
Η Rella Suskin, αναλύτρια μετοχών στη Morningstar, δήλωσε ότι η εμπορική συμφωνία ΗΠΑ-ΕΕ είναι πιθανό να ωφελήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ που έχουν μεγαλύτερη εξάρτηση από τις εισαγωγές από την Ευρώπη.
«Εκτιμούμε ότι η Porsche, η Mercedes-Benz, η BMW και η Volkswagen, με αυτή τη σειρά, είναι οι σημαντικότεροι ωφελημένοι από αυτήν την εμπορική συμφωνία, με μεγαλύτερο μερίδιο εισαγωγών από την Ευρώπη στις ΗΠΑ έναντι του Μεξικού ή/και του Καναδά. Η Stellantis εισάγει ένα μονοψήφιο μερίδιο των όγκων της από την ΕΕ προς πώληση στις ΗΠΑ και ως εκ τούτου δεν θα πρέπει να δει σημαντική άνοδο», δήλωσε ο Suskin.
Οι μετοχές της Stellantis, κατασκευάστριας εταιρείας Jeep, που είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Μιλάνου, τη Δευτέρα σημείωσε οριακή πτώση 0,6%.

Άμβλυνση της έντονης αβεβαιότητας
Ο Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), ανακοίνωσε ότι η εμπορική συμφωνία ΗΠΑ-ΕΕ αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την άμβλυνση της «έντονης αβεβαιότητας», χαιρετίζοντας την εξέλιξη κατ' αρχήν.
«Παρ' όλα αυτά, οι ΗΠΑ θα διατηρήσουν υψηλότερους δασμούς στα αυτοκίνητα και τα ανταλλακτικά αυτοκινήτων, και αυτό θα συνεχίσει να έχει αρνητικό αντίκτυπο όχι μόνο για τη βιομηχανία στην ΕΕ αλλά και στις ΗΠΑ», δήλωσε σε ανακοίνωσή της η Γενική Διευθύντρια της ACEA, Sigrid de Vries.
Η ACEA δήλωσε ότι θα εξετάσει προσεκτικά τις λεπτομέρειες της συμφωνίας που πρέπει ακόμη να διευκρινιστούν.

Υπό πίεση τα περιθώρια κέρδους
Ο Rico Luman, ανώτερος οικονομολόγος του τομέα μεταφορών και logistics στην ολλανδική τράπεζα ING, δήλωσε ότι ο νέος δασμολογικός συντελεστής 15% στα αυτοκίνητα που εξάγονται από την ΕΕ στις ΗΠΑ είναι σαφώς πολύ καλύτερος από το 27,5% - αλλά εξακολουθεί να αντικατοπτρίζει «σημαντικό βάρος» για τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
«Τα περιθώρια κέρδους βρίσκονται υπό πίεση σε μια αγορά πολλαπλών προκλήσεων και ο λογαριασμός δεν μπορεί να μετακυλιστεί πλήρως στους πελάτες χωρίς απώλειες όγκου», δήλωσε ο Luman στο CNBC.
Η περίοδος αποτελεσμάτων του δεύτερου τριμήνου έδειξε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετώπιζαν ήδη δυσκολίες με τον αντίκτυπο των δασμών, δήλωσε ο Luman, σημειώνοντας ότι υπάρχουν περισσότερα δύσκολα πράγματα που πρέπει να επιλυθούν τους επόμενους μήνες.
«Το αποδυναμωμένο δολάριο καθιστά επίσης τις εισαγωγές αυτοκινήτων στις ΗΠΑ πιο ακριβές και περιπλέκει τα πράγματα. Γι' αυτό οι παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες αναζητούν τρόπους για να προσαρμόσουν το αποτύπωμα παραγωγής εντός των τρεχουσών εγκαταστάσεων», πρόσθεσε.

Πυρά από Γαλλία-Γερμανία για το εμπορικό deal με ΗΠΑ
Η συμφωνία εμπορίου μεταξύ ΕΕ και ΗΠΑ προκαλεί αντιδράσεις στην Ευρώπη, με τον πρωθυπουργό της Γαλλίας Φρανσουά Μπαϊρού να δηλώνει ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση «υποτάχθηκε». Την ίδια στιγμή το Γερμανικό κόμμα AfD κάνει λόγο για «χαστούκι» στους Ευρωπαίους καταναλωτές ενώ η Ομοσπονδία Γερμανικών Βιομηχανιών χαρακτηρίζει την συμφωνία ως «ανεπαρκή συμβιβασμό» που θα βλάψει τη «βιομηχανία με εξαγωγικό προσανατολισμό».
Αντίθετα η πρόεδρος της Κομισιόν κ. Ursula von der Leyen εκτιμά ότι: «Η συμφωνία δημιουργεί βεβαιότητα σε αβέβαιους καιρούς... για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού».
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ