Πότε θα γίνουν προσιτά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Opel Rocks-e

Μια σειρά από εμπόδια -ημιαγωγοί, λίθιο, κόστος μπαταριών- καθυστερούν τη μείωση της τιμής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και την εξάπλωσή τους στο ευρύ κοινό, αλλά υπάρχει και ένα μεγαλύτερο: η απροθυμία των κατασκευαστών.

Πέραν της παγκόσμιας έλλειψης των microchips-ημιαγωγών και της ραγδαίας αύξησης της τιμής του λιθίου για την κατασκευή των μπαταριών, υπάρχει -μεταξύ άλλων- και ένα ακόμη πρόβλημα που καθυστερεί τα προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα: οι αυτοκινητοβιομηχανίες προτιμούν να κατασκευάζουν μεγάλα και πολυτελή αυτοκίνητα, διότι αυτά τους προσφέρουν μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους.

Dacia Spring
Dacia Spring
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η εκτόξευση της τιμής των ορυκτών καυσίμων, ωστόσο, κάνει αυτόν τον καιρό την απόκτηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου ιδιαίτερα ελκυστική. Παρόλα αυτά, η αυξημένη ζήτηση δεν οδηγεί τους κατασκευαστές με τον ρυθμό που θα περίμενε κανείς στη δημιουργία προσιτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Προς το παρόν, ένα από αυτά είναι το νέο Dacia Spring, του οποίου η τιμή σε ορισμένες χώρες της Ευρώπης πέφτει ακόμα και στα περίπου 13.000 ευρώ με τις κρατικές επιδοτήσεις. Ένα άλλο είναι το καινούριο, λιλιπούτειο citycar Citroen Ami, που έχει ήδη προσελκύσει μεγάλο ενδιαφέρον και δεκάδες χιλιάδες παραγγελίες στην Ευρώπη. Και επίσης, έρχεται και το Opel Rocks-e, πάνω στην ίδια πλατφόρμα του Ami, και πιθανότατα και μια αντίστοιχη παραλλαγή από τη Fiat.

Opel Rocks-e
Opel Rocks-e
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Όσο ελκυστικά, όμως, κι αν είναι αυτά τα προσιτά ηλεκτρικά για τους αγοραστές, για τις αυτοκινητοβιομηχανίες ισχύει το αντίθετο. Ο Luca de Meo, CEO του ομίλου Renault, είπε χαρακτηριστικά, για το Dacia Spring: «Έχουμε στα χέρια μας ένα προϊόν με ενδιαφέρον κόστος, το οποίο μας επέτρεψε να πετύχουμε τα όρια εκπομπών CO2. Υπολογίζοντας τις οικονομικές εξισώσεις ενός αυτοκινήτου σαν το Spring, πρέπει να υπολογίσουμε και τα πρόστιμα που μπορείς να αποφύγεις διαθέτοντας μεγάλους όγκους πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

»Την ίδια στιγμή, μπορούμε να προσφέρουμε σε ανθρώπους που δεν διαθέτουν πολλά χρήματα την ευκαιρία να οδηγούν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Δεν είμαστε εδώ για να χάνουμε χρήματα, αλλά είναι ξεκάθαρο ότι με το Spring δεν θα κερδίσουμε πολλά», κατέληξε.

Citroen Ami
Citroen Ami

Για αυτόν ακριβώς τον λόγο δεν βλέπουμε πολλά προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κυρίως από τους Γερμανούς. Η Volkswagen, για παράδειγμα, έχει κάνει σαφές δημοσίως ότι θα εστιάσει περισσότερο την προσοχή της στο περιθώριο κέρδους παρά στους όγκους πωλήσεων των ηλεκτρικών της αυτοκινήτων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι αριθμοί λένε την αλήθεια για τη γερμανική εταιρεία. Το 2019 πούλησε 11 εκατομμύρια αυτοκίνητα και παρουσίασε κέρδη της τάξης των 15 δισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ αντίθετα το 2021 πούλησε 9 εκατομμύρια αυτοκίνητα με κέρδος 20 δισ. ευρώ. Όπως διαπίστωσε, η κρίση των ημιαγωγών, ως αποτέλεσμα της πανδημίας, οδήγησε τη VW να δώσει προτεραιότητα σε μοντέλα υψηλότερης αξίας και κόστους - και αυτό αποδείχθηκε ιδιαίτερα κερδοφόρο.

Ένα αντίστοιχο συμπέρασμα μπορεί να εξαχθεί και από το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία των κατασκευαστών supercars και υπερπολυτελών αυτοκινήτων, από τη Ferrari και της Lamborghini μέχρι τη Bentley και της Rolls-Royce, έσπασαν όλες το 2021 το ετήσιο ρεκόρ πωλήσεών τους όλων των εποχών.

Δεν θα μπορούσε να υπάρχει κάτι πιο αντιδιαμετρικό, για τις ανάγκες των απλών ανθρώπων, που δεν έχουν την επιφάνεια αγοράς ενός δαπανηρού ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Και πιο αντιδιαμετρικό για τις ανάγκες των ανθρώπων στις πόλεις: για τις αστικές μετακινήσεις, που αντιπροσωπεύουν το 90% των μετακινήσεων των κατοίκων των πόλεων, χρειάζονται μικρά, λιτά και καθόλου περίπλοκα ηλεκτρικά αυτοκίνητα - που κατά κύριο λόγο θα διασφαλίζουν την εξοικονόμηση ενέργειας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο Michel Forissier, τεχνικός επικεφαλής του ομίλου Valeo, λέει ότι δεν χρειάζεται καν τα αυτοκίνητα αυτά να διαθέτουν πάνω από 35 ίππους. «Δεν υπάρχει κανένας λόγος να πάμε πιο πάνω από άποψη ισχύος και βάρους. Υπάρχει μια μάχη που πρέπει να δοθεί για το προσιτό ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Πρέπει να αντιταχθούμε σε αυτήν την τάση για πιο ακριβά [ηλεκτρικά αυτοκίνητα]». Αντί αυτών, για λόγους περιθωρίου κέρδους, οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές προσφέρουν κατά κύριο λόγο βαριά και πολυτελή SUV με εκατονταδες ίππους.

Την ίδια στιγμή, μια σειρά από κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έχουν κανένα πρόβλημα να κατασκευάζουν μεγάλους όγκους προσιτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά το μεγάλο ερώτημα που τίθεται είναι αν θα καταφέρουν να βρουν τρόπους να τα στέλνουν και στην Ευρώπη.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ