Απαγόρευση βενζίνης και diesel: Μπορούν τα συνθετικά καύσιμα να σώσουν τα μοτέρ εσωτερικής καύσης;

synthetic fuels sinthetika kausima

Στον απόηχο της προσεχούς απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης, δεν είναι λίγοι όσοι εναποθέτουν τις τελευταίες ελπίδες τους στα συνθετικά καύσιμα.

Μόνο λίγα χρόνια ζωής απομένουν στους κινητήρες βενζίνης και diesel, όπως απορρέει από την απόφαση της ΕΕ να τερματιστεί, από το 2035, η πώληση καινούργιων αυτοκινήτων που ενσωματώνουν κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Πλέον, στο προσκήνιο εμφανίζεται η ηλεκτροκίνηση, με τη συντριπτική πλειονότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών να καταβάλει επίμονες προσπάθειες για την εξέλιξη σχετικής τεχνολογίας μοντέλων.

Το νέο status quo της αυτοκίνησης έχει θορυβήσει πολλούς φίλους των θερμικών μοτέρ, οι οποίοι – ως πιστοί οπαδοί του diesel και της βενζίνης - αρνούνται να ενδώσουν στα ηλεκτρικά μοντέλα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σύμφωνα, ωστόσο, με πρόσφατες ανακοινώσεις του Αντιπροέδρου της Κομισιόν, Frans Timmermans, μπορεί να υπάρξει… σανίδα σωτηρίας για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, η οποία ακούει στο όνομα «συνθετικά καύσιμα». Αρκεί να εκπέμπουν μηδενικούς ρύπους.

συνθετικά καύσιμα

Το πρόβλημα των ρύπων

Αρχικά πρέπει να αναφέρουμε ότι η παραγωγή συνθετικών καυσίμων – γνωστά και ως e-fuels - ακολουθείται μια χημική διεργασία, αξιοποιώντας το διοξείδιο του άνθρακα (CO2) από την ατμόσφαιρα.

Με τη βοήθεια Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, το νερό ηλεκτρολύεται και τα άτομα υδρογόνου που προκύπτουν από τη διαδικασία αναμειγνύονται με CO2 παράγοντας ένα υγρό καύσιμο, τη συνθετική μεθανόλη. Εν συνεχεία, αυτό το παράγωγο, μέσω διύλισης, μετατρέπεται σε συνθετική βενζίνη, συνθετικό πετρέλαιο ή συνθετική κηροζίνη.

Μεγάλο προσόν των συνθετικών είναι το γεγονός ότι έχουν περιορισμένες εκπομπές CO2 κατά την παραγωγή και τη χρήση τους σε σύγκριση με τα ορυκτά καύσιμα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Παρ’ όλα αυτά, δεν σημαίνει πως είναι αβλαβή για την υγεία, δεδομένου ότι η καύση τους εκπέμπει άλλες βλαβερές χημικές ουσίες - όπως είναι το μονοξείδιο του αζώτου (NOx).

Ειδικότερα, σύμφωνα με την έκθεσή του οργανισμού, Transfer & Environment, οι ρύποι NOx είναι αντίστοιχοι της βενζίνης (22-23 mg/km, σε σχέση με τα 24 της δεύτερης), του μονοξειδίου του άνθρακα (CO2) είναι τριπλάσιοι, ενώ εκκρίνεται και διπλάσια αμμωνία (ΝΗ3).

Σημειώνεται δε ότι το μονοξείδιο του άνθρακα (CO) είναι εξαιρετικά επικίνδυνο σε μεγάλη συγκέντρωση και προκαλεί στέρηση του οξυγόνου από την καρδιά και τον εγκέφαλο. Σε συνδυασμό, μάλιστα, με άλλα χημικά στοιχεία -όπως η αμμονία- αυξάνει τον κίνδυνο άσθματος, καρδιαγγειακών παθήσεων και καρκίνου.

Το πρόβλημα του κόστους

Εκτός, όμως, από το διόλου ευκαταφρόνητο περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, η παραγωγή των e-fuels θεωρείται μια πολύπλοκη και δαπανηρή διαδικασία, που υπόκειται στις συνεχείς διακυμάνσεις της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας.

Η κοστοβόρα παραγωγή τους, βέβαια, δεν αποθαρρύνει την Porsche η οποία έχει επενδύσει σημαντικά ποσό στη στα συνθετικά καύσιμα και ευελπιστεί πως θα μπορέσει να ρίξει το κόστος σε κάτω από τα 2 ευρώ ανά λίτρο, έως το 2026.

Εν κατακλείδι, τα συνθετικά καύσιμα δείχνουν πως αποτελούν τη μοναδική ελπίδα ώστε να δοθεί παράταση ζωής στους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Παρ’ όλα αυτά, ακόμα και αν μειωθεί το κόστος παραγωγής τους, οι αυξημένες εκπομπές NΟx που τα χαρακτηρίζει σίγουρα δεν «χαροποιούν» ιδιαίτερα την ΕΕ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Διαβάστε επίσης:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ