Η πανδημία των νοθευμένων καυσίμων «χτυπά» την Ελλάδα – Στα ύψη οι βλάβες

Αποθήκευση βενζίνης

Αλόγιστες είναι οι διαστάσεις που έχει πάρει το φαινόμενο της νοθείας στα καύσιμα, μετά την εκτόξευση των τιμών τους. Μπαράζ ελέγχων και λουκέτα σε πρατήρια καυσίμων.

Θύματα επιτηδείων που αισχροκερδούν μέσω της πώλησης νοθευμένων καυσίμων πέφτουν το τελευταίο διάστημα οι οδηγοί οι οποίοι, μετά τις αλματώδεις αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων, έχουν επιδοθεί στο κυνήγι της φθηνής βενζίνης.

Αρχικά, πρέπει να σημειωθεί ότι ως νοθευμένα λογίζονται τα καύσιμα στα οποία έχουν γίνει προσμίξεις με επικίνδυνες χημικές ενώσεις που εισάγονται από το εξωτερικό ή άλλους τύπους καυσίμων.

Πρόκειται για μια πρακτική που εκτοξεύει στα ύψη τα κέρδη του πρατηριούχου, δημιουργεί διαφυγόντα κέρδη στα κρατικά ταμεία (λόγω της μη φορολόγησης των επικίνδυνων χημικών ενώσεων και ορισμένων τύπων καυσίμων όπως το πετρέλαιο ναυτιλίας) και ταυτόχρονα προκαλεί σοβαρές ζημιές στον κινητήρα του αυτοκινήτου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ένα από τα καύσιμα που είναι ιδιαίτερα «ευάλωτα» στη νόθευση είναι η απλή 95άρα βενζίνη, μέσω της προσθήκης χημικών ουσιών όπως τολουόλιο ή αλκοόλες. Πρόκειται για ένα από τα πιο επικίνδυνα είδη νοθείας, καθώς το τολουόλιο έχει διαβρωτική δράση, αποσυνθέτοντας τα ελαστομερή του κινητήρα, όπως είναι οι τσιμούχες, οι φλάτζες και τα σωληνάκια.

Το τελευταίο διάστημα το φαινόμενο της νοθείας στα καύσιμα έχει λάβει αλόγιστες διαστάσεις, όπως μαρτυρούν οι καταγγελίες που φτάνουν στα γραφεία του carandmotor, με πολλούς οδηγούς να αναφέρουν ότι χρειάστηκε να βάλουν βαθιά το χέρι τους στην τσέπη, προκειμένου να αποκατασταθούν οι ζημιές στον κινητήρα οι οποίες προκλήθηκαν μετά από φουλάρισμα με νοθευμένη βενζίνη ή diesel. Ενδεικτικά του μεγέθους του προβλήματος είναι και τα ρεπορτάζ τηλεοπτικών σταθμών.

αντλία βενζίνης

Εντατικοποιούνται οι έλεγχοι – «Λουκέτα», συλλήψεις και κατασχέσεις

Το πρόβλημα της πρόσμιξης των καυσίμων με επικίνδυνες χημικές ενώσεις ή άλλα καύσιμα, έχει αφυπνίσει τον κυβερνητικό μηχανισμό o οποίος έχει προβεί στην εντατικοποίηση των δράσεων για τον περιορισμό του λαθρεμπορίου, της νοθείας και της αθέμιτης κερδοφορίας στην αγορά των καυσίμων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ενδεικτικές είναι οι εκτεταμένες επιχειρησιακές δράσεις σε μεγάλο αριθμό πρατηρίων καυσίμων ανά τη χώρα. Πρόσφατα το Α’ Τελωνείο Πειραιά, στο πλαίσιο δράσης της ΑΑΔΕ, προέβη σε έλεγχο πρατηρίου υγρών καυσίμων στη Νίκαια, όπου προέκυψε ότι το πρατήριο διέθετε νοθευμένα καύσιμα με αποτέλεσμα να του επιβληθεί «λουκέτο» για διάστημα 10 ημερών.

Στην «τσιμπίδα» των τελωνειακών αρχών πιάστηκε και βενζινάδικο στη Θεσσαλονίκη. Μετά τη συλλογή δείγματος, και των αναλύσεων που ακολούθησαν, διαπιστώθηκε ότι διέθετε νοθευμένα καύσιμα.

Σύμφωνα, μάλιστα, με τον μέχρι στιγμής απολογισμό που δημοσίευσε την περασμένη Πέμπτη (7/7) η ΑΑΔΕ, από την αρχή του έτους έως και τα τέλη Απριλίου, πραγματοποιήθηκαν από τις διωκτικές αρχές (ΑΑΔΕ, ΣΔΟΕ, ΕΛΑΣ) 22 συλλήψεις, κατασχέθηκαν 276.758 λίτρα υγρών καυσίμων, 4.200.000 κιλά υγραερίου και 10 βυτιοφόρα φορτηγά και απενεργοποιήθηκαν 79 Α.Φ.Μ. ανύπαρκτων ή αδρανών επιχειρήσεων εμπορίας χημικών διαλυτών.

Με βάση, επίσης, τα στοιχεία του ΣΕΚ (Συντονιστικό Επιχειρησιακό Κέντρο της ΑΑΔΕ), το πρώτο τετράμηνο του 2022 έγιναν συνολικά από την ΑΑΔΕ, την ΕΛΑΣ και το ΣΔΟΕ 19.282 έλεγχοι και διαπιστώθηκαν 1.868 παραβάσεις. Επιπλέον, την ίδια χρονική περίοδο:

  • τα κλιμάκια των Κέντρων Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων (ΚΕΔΑΚ) έκαναν προληπτικούς ελέγχους με 6.471 δειγματοληψίες και επέβαλαν πρόστιμα αξίας 1.763.050 ευρώ,
  • το Γενικό Χημείο του Κράτους διενήργησε 3.912 εργαστηριακές χημικές αναλύσεις, για όλες τις διωκτικές αρχές, από τις οποίες προέκυψαν 251 μη κανονικά δείγματα.
κινητήρας καύση
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ποια είναι τα «σημάδια» της νοθευμένης βενζίνης

Όπως έχουμε επισημάνει μέσα από μια σειρά άρθρων μας, η καλή ποιότητα καυσίμου αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες για την εύρυθμη λειτουργία και την μακροζωία ενός κινητήρα.

Στον αντίποδα, ένα νοθευμένο καύσιμο μπορεί να αποτελέσει την αιτία για την εμφάνιση ιδιαίτερα κοστοβόρων ζημιών στο μοτέρ.

Αρχικά, όπως είχε αναφέρει πρόσφατα η Πρόεδρος των Βενζινοπωλών Αττικής, πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί στην επιλογή του πρατηρίου για τον ανεφοδιασμό του αυτοκινήτου μας, και να μην παραπλανιόμαστε από τις χαμηλές τιμές, ειδικά εφόσον αυτές είναι κάτω από 2,30 ευρώ.

Στην περίπτωση, ωστόσο, που πέσαμε θύμα επιτηδείων, τότε καλό είναι να γνωρίζουμε τα «σημάδια» της νοθευμένης βενζίνης, ώστε να προλάβουμε το κακό.

-Το πρώτο και απλό σημάδι για ύπαρξη νοθευμένης βενζίνης είναι η αυξημένη κατανάλωση, σε ασυνήθιστα επίπεδα, για συγκεκριμένες διαδρομές που πραγματοποιούμε καθημερινά και έχουμε μια εικόνα για το πόσο «καίμε». Σημειώνεται ότι ένα νοθευμένο καύσιμο αναγκάζει τον κινητήρα να καταναλώνει μεγαλύτερη ποσότητα ώστε να μπορέσει να πετύχει την ιδανική απόδοση.

- Σε ορισμένες περιπτώσεις τα κακής ποιότητας καύσιμα εντοπίζονται μέσω μιας οπτικής επιθεώρησης, καθώς στην επιφάνειά εμφανίζονται κατάλοιπα, ενώ μπορεί να δημιουργήσει δυσάρεστη οσμή.

- Σύμφωνα με τους ειδικούς, μία ακόμη ένδειξη μπορεί να είναι η αρρυθμία στο ρελαντί, είτε ο ακανόνιστος ρυθμός των στροφών ακόμα και εν κινήσει.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

- Επίσης δεν αποκλείεται να δούμε και την ένδειξη «Check Engine», η οποία υποδηλώνει ότι κάτι πάει… στραβά με τον κινητήρα μας.

check engine

Τι κάνω στις παραπάνω περιπτώσεις

Εφόσον έχουμε κάποια σοβαρή υποψία ότι το αυτοκίνητό μας έχει «φουλάρει» με νοθευμένο καύσιμο πρέπει να το ακινητοποιήσουμε το συντομότερο δυνατόν και να καλέσουμε την οδική βοήθεια.

Αμέσως μετά πρέπει να μεταφερθεί το αυτοκίνητο σε συνεργείο, ώστε να αδειάσει και να καθαριστεί το ρεζερβουάρ του, αλλά και το κύκλωμα που στέλνει το καύσιμο από το τελευταίο στο σύστημα ψεκασμού.

Τέλος, δεν πρέπει να ρισκάρουμε να εξαντλήσουμε το κακής ποιότητας καύσιμο που υπάρχει ήδη στο ρεζερβουάρ, ούτε να συμπληρώσουμε καύσιμο από άλλο βενζινάδικο που θα βρούμε στον δρόμο μας. Διότι η λειτουργία του κινητήρα μπορεί να προκαλέσει δαπανηρές ζημιές τόσο στον ίδιο όσο και στα περιφερειακά του συστήματα, όπως είναι ο καταλύτης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Διαβάστε επίσης:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ