
Ένα ασύλληπτο hypercar, μια αγωνιστική Porsche 963 LMDh για το δρόμο, η 963 RSP κατασκευάστηκε για έναν άνθρωπο και μόνο. Διαβάστε την ιστορία ενός σύγχρονου θρύλου.
Η Porsche 963 LMDh είναι ένα πρωτότυπο της κορυφαίας κατηγορίας των αγώνων αντοχής και του LeMans, και η εταιρεία του Zuffenhausen πήρε την απόφαση να το μετατρέψει σε ένα νόμιμο για τον δρόμο hypercar ακριβώς όπως είναι κάνει με τη θρυλική 917 τη δεκαετία του ‘70.

Έτσι προέκυψε η 963 RSP. Αυτό που δεν γνωρίζαμε ήταν ότι η εταιρεία θα την παρήγαγε σε μόλις ένα αντίτυπο, για χάρη ενός πολύ ξεχωριστού ανθρώπου του παγκόσμιου motorsport: του Αμερικανού πρώην οδηγού αγώνων και νυν ομαδάρχη Roger S. Penske. Εξ ου και τα αρχικά της ονομασίας του αυτοκινήτου.
BUY NOW
Η Penske Motorsport, θυμίζουμε, είναι η ομάδα που “τρέχει” τα προγράμματα της εργοστασιακής Porsche με την 963 LMDh στα δύο μεγάλα πρωταθλητήματα αντοχής του κόσμου, στο WEC της FIA και στο πρωτάθλημα IMSA της Αμερικής.

Η ιδέα για την έκδοση παραγωγής προήλθε από τον Timo Resch, Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της Porsche Cars Βόρειας Αμερικής, ο οποίος πρότεινε την κατασκευή της 963 RSP ως φόρο τιμής στην 917.
Η οδηγία για το σχεδιασμό της 963 RSP ήταν απλή: να παραμείνει όσο το δυνατόν πιο κοντά στο αγωνιστικό αυτοκίνητο, με αναφορές στην 917. Το αμάξωμα, κατασκευασμένο από ανθρακονήματα και kevlar, διατηρεί τη σιλουέτα ανέπαφη, αλλά αποκτά επιπλέον κάλυψη πάνω από τους θόλους των τροχών.
Λίγες εξωτερικές λεπτομέρειες το διαφοροποιούν, όπως νέοι αεραγωγοί στα φτερά, μια αναθεωρημένη πίσω πτέρυγα χωρίς τα πλακίδια κάλυψης και ένα κανονικό σήμα Porsche από σμάλτο στο ρύγχος.
Επίσης, σε αντίθεση με τα αγωνιστικά που έχουν τα έντονα χρώματα των χορηγών τους, η 963 RSP είναι βαμμένη σε μια ειδική απόχρωση του περίφημου Martini Silver, συνδυασμένη με λεπτομέρειες σε σατινέ μαύρο.

Στο εσωτερικό γίνεται αμέσως ξεκάθαρο ότι αυτό δεν είναι ένα συνηθισμένο "γυμνό" αγωνιστικό. Είναι επενδυμένο με δέρμα σε απόχρωση tan και Alcantara, μια ακόμη αναφορά στην Porsche 917. Τα καθίσματα από ανθρακονήματα προέρχονται απευθείας από την αγωνιστική έκδοση, αλλά έχουν "μαλακώσει" με χειροποίητη ταπετσαρία, σταθερά προσκέφαλα και κανονική επένδυση.
Οι χώροι των ποδιών και η επένδυση οροφής είναι επίσης από Alcantara, ενώ το τιμόνι και τα πάνελ των θυρών είναι επενδυμένα με δέρμα. Ακόμη και οι αεραγωγοί έχουν ειδική επεξεργασία, καθώς έχουν σχήμα σαν τα πτερύγια του ανεμιστήρα του κινητήρα του 917.

Τέλος, υπάρχει μια πλάκα από κράμα στην πόρτα με τον αριθμό πλαισίου του οχήματος, μαζί με την ημερομηνία και την τοποθεσία κατασκευής.
Οι "ευκολίες" είναι, όπως αναμενόταν, ελάχιστες. Υπάρχει μια αποσπώμενη θήκη ποτηριού κατασκευασμένη με 3D printer και ένα μικρό επενδυμένο πάνελ δίπλα στο κάθισμα του οδηγού, το οποίο η Porsche προτείνει να χρησιμοποιείται για φορητό υπολογιστή, κράνος ή το αφαιρούμενο τιμόνι.
Και επειδή κανένας φόρος τιμής στην Porsche δεν θα ήταν πλήρης χωρίς αξεσουάρ, το αυτοκίνητο συνοδεύεται από ένα ειδικά βαμμένο κράνος και ένα σετ εργαλείων Snap-On με δερμάτινες λαβές.
Η μοναδική 963 RSP "πατάει" σε σφυρήλατες ζάντες 18 ιντσών της OZ με ελαστικά της Michelin. Οι μηχανικοί αύξησαν την απόσταση από το έδαφος και επέλεξαν την πιο μαλακή διαθέσιμη ρύθμιση για την ανάρτηση Multimatic DSSV. Επιπλέον, εγκατέστησαν κόρνα, σημεία στήριξης για πινακίδες κυκλοφορίας και στα δύο άκρα, και προσάρμοσαν το λογισμικό για τους προβολείς και τα πίσω φώτα ώστε να επιτρέπεται η χρήση φλας.

Το υβριδικό σύστημα κίνησης V8 και το επτατάχυτο σειριακό κιβώτιο της Xtrac έχουν μεταφερθεί απευθείας από το αγωνιστικό αυτοκίνητο. Ωστόσο, έγιναν κάποιες βασικές τροποποιήσεις. Ο πίσω ηλεκτροκινητήρας και η γεννήτρια επαναχαρτογραφήθηκαν για να αποδίδουν την ισχύ πιο ομαλά, ενώ ο V8 κινητήρας με διπλό turbo των 4.6 λίτρων, ο οποίος αποδίδει 671 ίππους, έχει διαμορφωθεί για να λειτουργεί με συμβατική βενζίνη.
Η Porsche δεν έχει πει τίποτα για αλλαγές στην εξάτμιση, κάτι που υποδηλώνει ότι αυτό το one-off μπορεί ακόμα να ακούγεται σαν να κάνει γύρους στην Daytona, ακόμη και όταν απλώς κυκλοφορεί στην πόλη.

Όλες αυτές οι τροποποιήσεις εξασφάλισαν στην 963 RSP ειδική άδεια για να οδηγείται σε δημόσιους δρόμους, όμως η αλήθεια είναι ότι δεν έχει πλήρη ομολογκασιόν. Το αυτοκίνητο επιτρέπεται στον δρόμο "υπό ειδικές συνθήκες και σύμφωνα με τις τοπικές απαιτήσεις". Με άλλα λόγια, μην περιμένετε τον Roger Penske να κάνει τα ψώνια του με αυτό σύντομα.
Ο τρεις φορές νικητής του Le Mans, Timo Bernhard, είχε την ευκαιρία να οδηγήσει το μοναδικό αυτοκίνητο στους δημόσιους δρόμους δίπλα στην πίστα του LeMans. Και δήλωσε πως "ήταν μια εμπειρία που θα μου μείνει για μια ζωή. Οδηγώντας σε δημόσιο δρόμο με ένα 917 δίπλα μου - φάνηκε σουρεαλιστικό. Το αυτοκίνητο συμπεριφέρθηκε τέλεια -φάνηκε λίγο πιο φιλικό από την κανονική 963- και πολύ ιδιαίτερο και άνετο, ειδικά αφού δεν χρειαζόμουν όλο τον εξοπλισμό ασφαλείας μου".

Η Porsche δεν έχει πει πόσο κόστισε η κατασκευή της 963 RSP, αλλά μπορούμε να υποθέσουμε ότι η τιμή της θα μετριέται με τα εκατομμύρια. Όχι ότι έχει σημασία, αφού η Porsche δεν θα κατασκευάσει άλλο.
Προς το παρόν, εκτίθεται στη γαλλική πίστα στο πλαίσιο των φετινών 24 Ωρών του Le Mans (14-15 Ιουνίου). Μετά τον αγώνα, θα επιστρέψει στο Μουσείο της Porsche στη Στουτγάρδη για μια σύντομη παραμονή εκεί, πριν μεταφερθεί στο Goodwood Festival of Speed όπου θα εμφανιστεί μαζί με το πρωτότυπο 917.