Τι σημαίνει η επιβράδυνση της ηλεκτροκίνησης και πότε θα φτάσουμε στο 100%

ev-charging

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατέγραψαν ποσοστό 16,4% επί τον συνολικό αριθμό πωλήσεων νέων αυτοκινήτων τον Οκτώβριο του 2025, που είναι μεν σημαντικό αλλά δείχνει ότι η πλήρης μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση θα έρθει πολύ μετά το 2035.

Υποθέτοντας ότι το ποσοστό των EV θα αυξάνεται κάθε χρόνο κατά τον ίδιο αριθμό μονάδων -ξεκινώντας από το 16,4% και παίρνοντας ως μέσο όρο μια άνοδο 2,4 ποσοστιαίων μονάδων ετησίως- η Ευρώπη θα φτάσει στο 100% το 2060.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μάλιστα, αυτή η υποτιθέμενη αύξηση κατά 2,4 μονάδες τον χρόνο προϋποθέτει μια αγορά γεμάτη με κάθε πιθανό μέσο προώθησης. Παρά την πίεση των «πράσινων» λόμπι, τα μπόνους, τα αυτοκίνητα μηδενικών χιλιομέτρων που «σπρώχνονται» στην αγορά και τους διάφορους ελιγμούς για αποφυγή προστίμων ύψους 16 δισ. ευρώ, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο εξακολουθεί να πασχίζει να εξαπλωθεί ευρέως.

Αν είχε δυναμική, κατασκευαστές και κυβερνήσεις θα ζητούσαν επιβεβαίωση της απαγόρευσης των θερμικών κινητήρων, όχι αναθεώρηση. Αντί για αυτό, βλέπουμε μια τεράστια επιθυμία επιστροφής στη βενζίνη και το diesel, στα καθαρότερα, δοκιμασμένα και πιο αποδοτικά συστήματα που προσπαθούν να μας απαλλάξουν από τις μπαταρίες.

Το μερίδιο των EV ανέβηκε από το 2% του 2019 στο 16,4% του Οκτωβρίου 2025. Μια άνοδος αργή, βαριά, που μοιάζει να προχωρά μόνο υπό πίεση. Ήδη τα EV έχουν μείνει πίσω από τους στόχους του 2025, κάτι που εξηγεί τα πρόστιμα και τις μαζικές αγορές πράσινων πιστώσεων από Κίνα και Tesla.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το πρώτο μεγάλο πρόβλημα είναι ότι η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης παραμένει γραμμική. Δεν υπήρξε ποτέ εκρηκτική άνοδος, κανένα πραγματικό boom. Όλα δείχνουν να προχωρούν με εξαναγκασμό. Αρκετοί κατασκευαστές ξεκίνησαν με ενθουσιασμό το 2020, αλλά σήμερα βλέπουν το πλοίο να πλέει σε επικίνδυνα νερά.

Η εικόνα στην Ευρώπη είναι απόλυτα άνιση. Το Βέλγιο βρίσκεται στο 35%, η Δανία στο εντυπωσιακό 70%, η Φινλανδία στο 39%, η Γαλλία στο 20% χάρη στο κοινωνικό leasing -που μένει να δούμε τι αποτελέσματα θα φέρει όταν επιστραφούν τα κακομεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Η Ουγγαρία είναι στο 9%, η Πολωνία στο 8%, η Πορτογαλία στο 25%, η Σλοβενία στο 12%, η Ισπανία στο 11%.

Η Νορβηγία, βέβαια, παίζει σε δικό της πρωτάθλημα με 97%. Στη Γερμανία, χωρίς επιδοτήσεις, η αγορά κόλλησε στο 18,9%, ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο πλέον ακολουθεί δικό του δρόμο. Η Ιταλία μένει ακίνητη στο 5,2%, λες και δεν συμμετέχει καν στην ίδια αγορά -κι αυτό με έναν γηρασμένο στόλο που στη Νότια Ιταλία δεν συνοδεύεται ούτε από περιορισμούς κυκλοφορίας ούτε από μέτρα ανανέωσης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Με λίγα λόγια, η Ευρώπη προχωρά μεν προς την ηλεκτροκίνηση, αλλά με βήμα σημειωτόν. Και όσο οι αριθμοί δεν επιταχύνονται, ο στόχος του 2035 απομακρύνεται, αφήνοντας στον δρόμο μια ήπειρο διχασμένη, μια αγορά παγωμένη και μια κοινωνία που ψάχνει ακόμη τη λύση που πραγματικά της ταιριάζει.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ