Συγκριτική δοκιμή: Renault 5 E-Tech Electric vs MINI Cooper SE
ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΔΑΝΑΛΗΣ / PHOTOS: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΛΙΟΣ

Δύο θρύλοι της αυτοκίνησης βρίσκονται και πάλι αντιμέτωποι, δίνοντας την ύστατη μάχη της επιβίωσης σε έναν πολύ διαφορετικό και αναπάντεχα απαιτητικό στίβο, εκείνον της πολλά υποσχόμενης ηλεκτροκίνησης.
Περήφανο «τέκνο» μιας παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης, εκείνης που ξέσπασε υπό τον φόβο αποκλεισμού της Δύσης από τον «μαύρο χρυσό» της Μέσης Ανατολής, το Mini της δεκαετίας του 1960 αποτέλεσε την απάντηση στην επιτακτική ανάγκη δημιουργίας μικρών και προσιτών αυτοκινήτων, τα οποία θα κάλυπταν τις βασικές ανάγκες μετακίνησης.
Βέβαια ο Αλέξανδρος Ισιγόνης, ο όχι και τόσο περήφανος για την ελληνική καταγωγή του Σμυρνιός, είχε στο μυαλό του κάτι πολύ διαφορετικό, κλείνοντας τα μάτια και τα αυτιά του στις προκλήσεις της εποχής.
BUY NOW

Αυτό το «κάτι», το οποίο αποτυπώθηκε κατά τη διάρκεια ενός σύντομου γεύματος σε ένα λευκό κομμάτι χαρτιού, έμελε να αποτελέσει την αφορμή για τη γέννηση ενός θρύλου. Ενός αυτοκινήτου που εξακολουθεί να μας «απασχολεί» ακόμα και σήμερα, έχοντας βρει έναν μοναδικό τρόπο να ενώσει τις κουκίδες ανάμεσα στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον.
Μια ανάλογη ιστορία έχει να μας διηγηθεί και το Renault 5, υπηρετώντας από ένα διαφορετικό μετερίζι τον ίδιο ακριβώς ρόλο. Η ιδέα της δημιουργίας του R5 ανήκει στον ίδιο τον σχεδιαστή του, τον Michel Boue, o οποίος στα τέλη της δεκαετίας του 1960 θέλησε να… μεταλλάξει το ήδη γνωστό R4 σε ένα συμπαγές και πρακτικό hatchback.

Τα πρωτόλεια σκίτσα του Boue γέμισαν ενθουσιασμό τα «λευκά κολάρα» της Renault και παρότι το όλο project κινείτο ως εκείνη τη στιγμή στη σφαίρα του ιδιωτικού, με συνοπτικές διαδικασίες βρήκε τον δρόμο προς τη γραμμή παραγωγής.
Το Renault 5 θα σημειώσει μια τεράστια εμπορική επιτυχία, καταγράφοντας έως το 1996, όταν τερματίστηκε μάλλον άδοξα η πορεία του εντός και εκτός ευρωπαϊκών συνόρων, περισσότερες από 5 εκατομμύρια πωλήσεις.

Πάμε σαν άλλοτε
Ταξιδεύοντας από το χθες στο σήμερα, η πορεία των δύο αυτοκινήτων στον χώρο και τον χρόνο τα θέτει εκ νέου αντιμέτωπα, με φόντο την απόλυτη αναγκαιότητα εγκαθίδρυσης ενός νέου «ηλεκτρικού» κατεστημένου.
Το άρτι αφιχθέν Renault 5, στη σύγχρονη εκδοχή του, καλείται να βρει τη δική του θέση στην γκάμα της γαλλικής φίρμας και στη συρρικνωμένη κατηγορία των αυτοκινήτων πόλης, την ίδια στιγμή που το ηλεκτροκίνητο MINI Cooper επιχειρεί να μας πείσει ότι η μετάβαση αυτή άφησε αναλλοίωτο τον χαρακτήρα του.

Η αλήθεια είναι ότι για το MINI αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που κολλά ένσημα στον στίβο της ηλεκτροκίνησης, καθώς και στην αμέσως προηγούμενη γενιά του μάς είχε συστηθεί ως ένα μηδενικών ρύπων τετράτροχο.
Βέβαια το Cooper SE της συγκριτικής δοκιμής βασίζεται σε μια νέα αρχιτεκτονική, έχοντας αν μη τι άλλο αξιοποιήσει την πρόοδο που έχει σημειώσει τα τελευταία χρόνια η ίδια η τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης.

Όπως και να έχει, σημείο αναφοράς για το ηλεκτροκίνητο MINI παραμένει η εικόνα ενός αυτοκινήτου επιχειρεί με νύχια και δόντια να διατηρήσει τη σύνδεσή του με το ένδοξο παρελθόν. Με τους τροχούς ακροβολισμένους στα άκρα του αμαξώματος, τους κυκλικούς προβολείς και οι καθαρές, απέριττες γραμμές, το MINI διατηρεί ζωντανό το φλερτ με τον αρχετυπικό σχεδιασμό του μακρινού προγόνου του.
Προφανώς η σταδιακή αύξηση των εξωτερικών διαστάσεων έχουν καταστήσει το σύγχρονο MINI ένα μη… συγκρίσιμο μέγεθος, ενώ δεν είναι λίγοι και εκείνοι που διατυπώνουν ενστάσεις και για την επιλογή των τριγωνικού σχήματος φωτιστικών σωμάτων του πίσω τμήματος.

Το μόνο σίγουρο, πάντως, είναι ότι η… μπογιά του MINI εξακολουθεί να περνάει, παρά το γεγονός ότι οι Βαυαροί με τις βρετανικές ρίζες δεν έχουν καταφέρει να διατυπώσουν μια σοβαρή εναλλακτική πρόταση σε ένα επαναλαμβανόμενο σχεδιαστικό μοτίβο.
Όχι πολύ μακριά από τη νεο-ρετρό λογική του MINI, το Renault 5 E-Tech Electric εξαργυρώνει με την πρώτη ματιά το φυσικό πλεονέκτημα ενός αυτοκινήτου που πατάει για πρώτη φορά τους τροχούς του στην ελληνική άσφαλτο, αναγκάζοντας ακόμα και εκείνους που δεν δηλώνουν θιασώτες των τεσσάρων τροχών να στρέψουν το βλέμμα τους πάνω του.

Στην προκειμένη περίπτωση, βέβαια, δεν είναι μόνον η γοητεία του… νεότευκτου εκείνη που χαρίζει στο Renault 5 τον εφήμερο τίτλο του ακαταμάχητου αλλά και ο τρόπος με τον οποίο οι Γάλλοι θέλησαν να αποτίνουν έναν σχεδιαστικό φόρο τιμής ίσως στο εμβληματικότερο μοντέλο της ιστορίας τους.
Η προσοχή στη λεπτομέρεια που έχει δοθεί στο περίβλημα του σύγχρονου R5 κάνει τη -μεγάλη- διαφορά, μιας και οι άνθρωποι της Renault δεν έχουν αφήσει καμία ευκαιρία να περάσει ανεκμετάλλευτη.

Κάθε σχεδιαστικός ιδιωματισμός αποτελεί και μια ξεχωριστή δήλωση, μια ορθάνοικτη πύλη που σε μεταφέρει νοερά στο παρελθόν μέσα από τους τεχνολογικούς νευρώνες του σήμερα.
Από τη φωτεινή ένδειξη του καπό, χάρη στην οποία μπορείς να γνωρίζεις τον βαθμό φόρτισης της μπαταρίας έως τα κάθετης διάταξης φωτιστικά σώματα του πίσω τμήματος και τη χαρακτηριστική κλίση της πέμπτης πόρτας, το ηλεκτροκίνητο R5 βρίθει λεπτομερειών που προσυπογράφουν την αρμονική συμβίωση του χθες με το σήμερα.

Εκ των έσω
Η εικόνα των δύο αυτοκινήτων από τη στιγμή που θα βρεθείς στο αριστερό τους κάθισμα δεν διαφέρει από εκείνη που μόλις περιγράψαμε. Σε ό,τι αφορά στο MINI Cooper SE, η βρετανική φίρμα έχει επενδύσει όλο το ψηφιακό της «είναι» στην κυκλική οθόνη OLED, η οποία έχει τοποθετηθεί κεντρικά, ακολουθώντας το παράδειγμα της κλασσικής εκδοχής του.
Μολονότι η ανάλυση της ψηφιακής οθόνης, όπως άλλωστε και η ταχύτητα απόκρισης του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, δεν αφήνει περιθώριο κριτικής, η υπερσυγκέντρωση εφαρμογών και πληροφοριών -εκεί φιλοξενείται μεταξύ άλλων και το ταχύμετρο- απαιτεί μια όχι και τόσο σύντομη περίοδο εξοικείωσης, αφαιρώντας πόντους από την εργονομία.

Ακόμα και η επιλογή του επιθυμητού προγράμματος οδήγησης μετατρέπεται σε μια δαιδαλώδη διαδικασία, καθώς οι Βαυαροί θέλησαν να «προικίσουν» την εν λόγω διαδικασία με περιττά Experience Modes που ουδεμία σχέση έχουν με την εμπειρία πίσω από το τιμόνι του MINI.
Πέραν τούτου, η επιλογή ανακυκλωμένων υλικών για την επένδυση των επιφανειών του ταμπλό και των θυρών δεν καταφέρνει να σταθεί στο ύψος των premium περιστάσεων. Η συνθετική «πλέξη», εν είδει υφάσματος, μόνο ως ένας άστοχος πειραματισμός μπορεί να καταγραφεί, οδηγώντας σε λάθος συμπεράσματα για την αστική, κατά τεκμήριο, καταγωγή του MINI Cooper SE.

Όπως και να έχει, από τη στιγμή που θα θελήσεις να αξιοποιήσεις, είτε τις δύο «βοηθητικές» θέσεις της πίσω σειράς καθισμάτων είτε τα μόλις 210 λίτρα του χώρου αποσκευών θα κληθείς να βρεις απαντήσεις σε έναν ακόμα δισεπίλυτο γρίφο. Αυτόν της... ιδιαίτερης χωροταξίας του τρίθυρου MINI.
Το αποκλειστικά πεντάθυρο αμάξωμα και οι αισθητά μεγαλύτεροι διαθέσιμοι χώροι για επιβάτες και αποσκευές, χαρίζουν στο Renault 5 τον τίτλο του πρακτικότερου, εκεί όμως που κερδίζει κατά κράτος το ηλεκτροκίνητο MINI είναι στη νοσταλγική ατμόσφαιρα που καταφέρνει να σου μεταδώσει πριν καλά-καλά βρεθείς στη θέση του οδηγού.

Με τη ρετρό σχεδίαση των καθισμάτων, την τρισδιάστατη επένδυση του «ουρανού» και τις εξίσου χαρακτηριστικές ραφές στο ταμπλό, το R5 σε βάζει από νωρίς στο κλίμα, χωρίς να αναλώνεται αναζητώντας αδόκιμες μεθοδολογίες και υιοθετώντας ανούσιους αφορισμούς.
Μπορεί, λοιπόν, τα πλαστικά που έχουν χρησιμοποιηθεί στις επιφάνειες του ταμπλό και για την κατασκευή των αεραγωγών να μην προέρχονται από το πάνω ράφι της γαλλικής φίρμας, ωστόσο, τίποτα δεν δείχνει παράταιρο, φοβικό ή επιτηδευμένα… εναλλακτικό.

Ο διακριτός ρόλος του ψηφιακού πίνακα οργάνων και της οθόνης αφής του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, η παρουσία φυσικών διακοπτών στην κεντρική κονσόλα για βασικές λειτουργίες όπως αυτή του συστήματος κλιματισμού και η υπερπληθώρα χειριστηρίων στο τριάκτινο τιμόνι, τοποθετεί το R5 -σε ό,τι αφορά τουλάχιστον την εργονομία- ένα σκαλοπάτι ψηλότερα.

Σε νέα, ηλεκτρικά μονοπάτια
Τι κι αν αυτή είναι η πρώτη φορά του το MINI Cooper και το Renault 5 έρχονται αντιμέτωπα στην αρένα της ηλεκτροκίνησης, διεκδικώντας το στέμμα της κατηγορίας τους. Σαν να μην πέρασε μια ημέρα από την εποχή των δύστροπων Solex και των ευάλωτων SU, δύο citycars με τα γονίδια του πρωταθλητή βγάζουν τον καλύτερό τους εαυτό στην άσφαλτο.
Για το MINI Cooper SE των 218 ίππων όλα μοιάζουν πιο εύκολα. Το περίσσευμα ισχύος, ακόμα και με τον διακόπτη γυρισμένο στη θέση ECO, απλοποιεί τις διαδικασίες, την ίδια στιγμή που το αριστοτεχνικά «ζυγισμένο» σύστημα ανάκτησης ενέργειας σού επιτρέπει να οδηγείς επί της ουσίας με το ένα πεντάλ, καθώς απομακρύνοντας το πόδι σου από το γκάζι καταλήγεις με απόλυτη φυσικότητα στην πλήρη ακινητοποίηση.

Ανάλογη ακρίβεια διακρίνει και τις αντιδράσεις του πλαισίου, όντας απόλυτα ευθυγραμμισμένο με τον χαρακτήρα της κορυφαίας ηλεκτροκίνητης εκδοχής ενός αυτοκινήτου που ούτως ή άλλως έχει διακριθεί στο παρελθόν για τον δυναμικό προσανατολισμό του.
Το MINI Cooper SE σε κρατά διαρκώς σε εγρήγορση, διεκδικώντας με τον τρόπο του τη συμμετοχή σου ακόμα και στο σπίτι-γραφείο, γραφείο-σπίτι. Κι αυτό γιατί το υπερβολικά χαμηλό προφίλ των μετριότατων ελαστικών πρώτης τοποθέτησης της Maxxis αφαιρούν τη δυνατότητα της ανεξάρτητης και στους δύο άξονες ανάρτησης να βρει ισορροπία στην ελληνική άσφαλτο.

Σε ό,τι αφορά στην αυτονομία, με δεδομένο ότι η εν λόγω έκδοση του αυτοκινήτου εφοδιάζεται με μπαταρίες ιόντων λιθίου χωρητικότητας 49,2 kWh και η μέση τιμή της κατανάλωσης ενέργειας δεν υπερβαίνει σε αστικές και περιαστικές συνθήκες τις 15 kWh/100 χλμ., το MINI Cooper SE φλερτάρει με το ψυχολογικό όριο των 400 χιλιομέτρων.
Οι Γάλλοι από την άλλη έχουν κρατήσει αποστάσεις από την ακραία ρητορική των ανταγωνιστών του, διαμορφώνοντας ένα πιο συμβατό και φιλικό προς τον μέσο χρήστη σύνολο. Σαφώς και η διαφορά των 68 ίππων και των 85 Nm ροπής γίνεται από την πρώτη στιγμή αισθητή, καθώς από το R5 λείπει αυτή η αυθόρμητη εκρηκτικότητα, απαιτώντας να βυθίσεις πιο βαθιά και αποφασιστικά το δεξί πεντάλ ώστε να πάρεις το αναμενόμενο αποτέλεσμα.

Μιλώντας για ελλείψεις, η απουσία της λειτουργίας one pedal πληγώνει όχι μόνο την προσπάθεια να διατηρήσεις τη μέση τιμή της κατανάλωσης ενέργειας ακόμα και σε μονοψήφια νούμερα αλλά και τη γενικότερη… EV εμπειρία, από τη στιγμή μάλιστα που η αίσθηση του μεσαίου πεντάλ θα μπορούσε να είναι και καλύτερη και η ακρίβεια με την οποία επέρχεται η πλήρης ακινητοποίηση υψηλότερη.
Κατά τα λοιπά οφείλεις να προσαρμοστείς στο επιθετικό setup του συστήματος διεύθυνσης και ειδικότερα στην υπερβολική αμεσότητά του και να αξιοποιήσεις τα προγράμματα οδήγησης, προσαρμόζοντας το σύστημα κίνησης στις διαθέσεις σου.

Στην περίπτωση του R5 τα ελαστικά της Michelin δεν κρύβουν δυσάρεστες εκπλήξεις και η ανάρτηση λειτουργεί σαφώς πιο αποτελεσματικά «κρύβοντας» ως ένα βαθμό την κακή συνήθεια του μπροστινού άξονα να μεταφέρει ένα μικρό μέρος των κραδασμών στα χέρια σου.
Για το τέλος, κρατήστε το γεγονός ότι η γαλλική πρόταση θα φτάσει πιο μακριά στην αγχωτική δοκιμασία της μίας φόρτισης, διαθέτοντας ένα ισχνό προβάδισμα σε ό,τι αφορά στη μέγιστη καθαρή ενεργειακή χωρητικότητα των μπαταριών (52 kWh) και όντας υπό συγκεκριμένες συνθήκες αποδοτικότερο.

Κοινή αφετηρία, διαφορετικός προορισμός
MINI Cooper SE και Renault 5 E-Tech Electric εκκινούν από το ίδιο σημείο που δεν είναι άλλο από τη φιλότιμη προσπάθεια των δημιουργών τους να αναβιώσουν στο άοσμο και άχρωμο σήμερα την ατμόσφαιρα μια άλλης, πολύ διαφορετικής εποχής, στοχεύοντας σε όσους θα καταφέρουν να αποκαταστήσουν στο θυμικό τους την απαραίτητη σύνδεση με το παρελθόν.
Από εκεί και πέρα γίνεται σαφές ότι το MINI Cooper SE απευθύνεται σε εκείνους που δεν θα διστάσουν να θυσιάσουν κάθε μορφή άνεσης ώστε να πάρουν το μέγιστο από ένα ηλεκτροκίνητο hot hatch, σε αντίθεση με τη Renault η οποία έχει αποφύγει τις ακρότητες ώστε να δημιουργήσει τον απαραίτητο χώρο για το ισχυρότερο Alpine 290 και να αποκτήσει αυτομάτως έρεισμα σε ένα ευρύτερο αγοραστικό κοινό.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ MINI COOPER SE
Εμπρός κινητήρας: ηλεκτρικός, 218 ίπποι (160 kW), 330 Nm
Μετάδοση: αυτόματο κιβώτιο 1 σχέσης, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 6,7 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 170 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 14,1 kWh/100 χλμ., 0 γρ./χλμ.
Αυτονομία: έως 402 χλμ.
Χωρητικότητα μπαταρίας: 54,2 kWh (49,2 kWh ωφέλιμη)
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 3.858/1.756/1.460 χλστ., 2.526 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.605 κιλά
Χώρος αποσκευών: 210 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: Από 37.450 ευρώ (χωρίς κρατική επιδότηση)/ 0 ευρώ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ RENAULT 5 E-TECH ELECTRIC
Κινητήρας: Ηλεκτρικός, 150 PS, 245 Nm.
Μετάδοση: Αυτόματο κιβώτιο 1 σχέσης, στους μπροστινούς τροχούς
Xωρητικότητα μπαταρίας: 52 kWh
Επιδόσεις: 8 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 150 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 14,9 kWh/100 χλμ., 0 γρ./χλμ.
Αυτονομία: Έως 410 χλμ.
Χωρητικότητα μπαταρίας: 54,0 kWh (52,0 kWh ωφέλιμη)
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 3.922/1.774/1.598 χλστ., 2.540 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.450 κιλά
Χώρος αποσκευών: 277 λίτρα
Τιμή: 32.900 ευρώ (χωρίς κρατική επιδότηση) / 0 ευρώ