
Η τρίτη γενιά του μεσαίου πολυτελούς γερμανικού SUV κατέφθασε στην ελληνική αγορά με γεμάτη από νέες τεχνολογίες φαρέτρα και βάζει με το καλημέρα δυσκολίες στον καθιερωμένο ανταγωνισμό.
Η κατηγορία των μεσαίων οχημάτων ελευθέρου χρόνου, τα D-SUV, έχει μεγαλώσει αρκετά το τελευταίο διάστημα, λόγω των νέων ελεύσεων από την Ασία. Για να μην τα κάνουμε όμως όλα «ίσα και όμοια», θα πρέπει να αναφέρουμε ότι υπάρχει μια πολύ σημαντική υποκατηγορία στα D-SUV που απαρτίζεται από τις πιο «εκλεκτές» επιλογές.

Αυτές δεν είναι άλλες από τους εκπροσώπους των Γερμανών «Big Three» (Q5, X3 και GLC), το σουηδικό Volvo XC60, την ιταλίδα Alfa Romeo Stelvio, το βρετανικό Range Rover Velar και το ιαπωνικό Lexus NX.
BUY NOW
Από το μηδέν
Η ολοκαίνουργια τρίτη γενιά του Audi Q5 βασίζεται στη νέα πλατφόρμα PPC (Premium Platform Combustion) που λάνσαρε το αδελφό A5 Sedan και Avant, και είναι το πρώτο SUV του Ομίλου που την χρησιμοποιεί.
Η συγκεκριμένη «βάση» εξελίχθηκε για να αντικαταστήσει την MLB evo και μπορεί να υποστηρίξει προσθιοκίνητα ή τετρακίνητα μοντέλα με τον κινητήρα τοποθετημένο κατά τον διαμήκη άξονα.

Παρέα με τα νέα θεμέλια, ήρθε και η ενσωμάτωση της σύγχρονης και αρκετά πιο δυναμικής σχεδιαστικής γλώσσας της γερμανικής εταιρείας. Το νέο Audi Q5 έχει μεγαλώσει ελαφρώς σε μήκος φτάνοντας τα 4,72 μέτρα ( από 4,68 μέτρα), έχει διατηρήσει το ίδιο πλάτος (1,90 μέτρα) και μεταξόνιο (2,82 μέτρα), και έχει μειώσει το ύψος του κατά ένα εκατοστό (1,63 μέτρα). Αυτό σημαίνει ότι έχει διατηρήσει τις σωστές αναλογίες του παρελθόντος, παρουσιάζοντας ταυτόχρονα ένα πιο αθλητικό προφίλ που παραπέμπει σε μεγάλο Avant.
Το εμπρός μέρος είναι ακόμα πιο επιβλητικό και φέρει τον καινούργιο λογότυπο της γερμανικής φίρμας, με όλα τα χαρακτηριστικά σχεδιαστικά στοιχεία να εντοπίζονται πλέον πιο ψηλά. Η νέα μάσκα αγκαλιάζεται από κάθετους λειτουργικούς αεραγωγούς, καθώς και από τους λαξευμένους προβολείς Matrix LED που του χαρίζουν ένα πιο επιθετικό και αιχμηρό «βλέμμα» επιβολής. Κάτω από τη μεγάλη Singleframe μάσκα συναντάμε έναν μεγάλο οριζόντιο αεραγωγό με ενεργή γρίλια και αισθητήρες για τα συστήματα υποβοήθησης, που αυξάνει και την αίσθηση του πλάτους.

Από το πλάι ξεχωρίζει η ψηλά τοποθετημένη δυναμική γραμμή που ενώνει νοητά τα εμπρός με τα πίσω φώτα και κάνει το νέο Q5 να δείχνει μακρύτερο. Ταυτόχρονα, τα έντονα φτερά και οι ώμοι, χαρίζουν μια αρκετά macho και αθλητική εικόνα.
Πίσω, το νέο μεσαίο SUV της Audi διαθέτει καθαρή σχεδίαση με έντονες καμπύλες επιφάνειες. Την παράσταση κλέβουν τα φώτα τύπου OLED με τα εντυπωσιακά γραφικά και την φωτεινή λωρίδα που τα ενώνει, καθώς και τα νέα φώτα στοπ που καλύπτονται από μεγάλη αεροτομή. Καθαρή σχεδίαση έχει ο πίσω προφυλακτήρας που δίνει επιπλέον όγκο χωρίς υπερβολές. Σε αυτόν εντοπίζεται ο αεροδυναμικός διαχύτης και οι αληθινές απολήξεις της εξάτμισης. Ενημερωτικά, η τελευταία έχει διπλές τετράγωνες απολήξεις στις πετρελαιοκίνητες εκδόσεις και ορθογώνιες στα δύο άκρα του προφυλακτήρα για τις βενζινοκίνητες.

Σε περίπτωση επιλογής του πακέτου S line, όπως του αυτοκινήτου δοκιμής, όλα τα πλαστικά προστατευτικά περιμετρικά του αμαξώματος είναι βαμμένα στο χρώμα του αμαξώματος, ενώ η μάσκα, οι αεραγωγοί, οι ράγες οροφής, οι καθρέφτες και οι απολήξεις της εξάτμισης είναι σκουρόχρωμα. Επιπροσθέτως, οι εμπρός αεραγωγοί είναι μεγαλύτεροι. Την εικόνα συμπληρώνουν οι προαιρετικοί τροχοί διάστασης έως 21 ιντσών, όπως οι σφυρήλατες που βλέπετε στις φωτογραφίες.
Πραγματικό cockpit
Εντελώς νέα εικόνα συναντάμε και στο εσωτερικό του ολοκαίνουργιου Audi Q5. Όπως συμβαίνει και με τα υπόλοιπα Audi της σύγχρονης εποχής, έτσι και το Q5 τρίτης γενιάς διαθέτει ένα ογκώδες ταμπλό που αποτελείται από κορυφαίας ποιότητας υλικά με αντίστοιχου επιπέδου μοντάρισμα.
Πέρα από την ποιότητα, προσεγμένη είναι και η εικόνα που αντικρίζει ο οδηγός και οι επιβάτες. Ειδικά το βράδυ που ενεργοποιείται ο ατμοσφαιρικός φωτισμός, αναδεικνύεται ο φουτουριστικός σχεδιασμός και φτιάχνει την διάθεση οδηγού και επιβατών.

Το κεντρικό τμήμα έχει κλίση προς τον οδηγό και σε συνδυασμό με την ανασηκωμένη κονσόλα δαπέδου, δημιουργείται περιβάλλον cockpit που τον χωρίζει από τον συνοδηγό. Ο τελευταίος βέβαια, προαιρετικά, έχει μπροστά του μια wide screen 10,9 ιντσών με λειτουργία Active Privacy Mode για να μην «τραβάει» το βλέμμα του οδηγού όταν την χρησιμοποιεί. Από την άλλη βέβαια, σε περίπτωση που χρειαστεί να εκτελέσει χρέη πραγματικού συνοδηγού, μπορεί να βοηθήσει τον οδηγό στην πλοήγηση και να του «πετάξει» την διαδρομή που θέλει στην κύρια οθόνη του Audi MMI Panoramic των 14,5 ιντσών.
To Audi MMI Panoramic είναι μια λεπτή κυρτή επιφάνεια που «αγκαλιάζει» τον οδηγό και ενσωματώνει τον ψηφιακό πίνακα οργάνων των 11,9 ιντσών και την οθόνη του συστήματος πολυμέσων (14,5 ίντσες). Διαθέτει ισχυρό επεξεργαστή, έχει γρήγορη απόκριση και τα γραφικά που έχει επιμεληθεί η Nvidia είναι χάρμα οφθαλμών. Από αυτό περνάνε όλες οι λειτουργίες του αυτοκίνητου, με εξαίρεση τα πλήκτρα συντομεύσεων για τα προγράμματα οδήγησης, το σύστημα ελέγχου ευστάθειας και τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού.

Ο οδηγός έχει στο αριστερό του χέρι, στο πάνελ της πόρτας μπροστά από τους διακόπτες των ηλεκτρικών παραθύρων, και ένα μικρό πάνελ με απτικά πλήκτρα για την ρύθμιση των καθρεφτών, των προβολέων, τις μνήμες του ηλεκτρικά ρυθμιζόμενου καθίσματος και τις παιδικές ασφάλειες. Η επιλογή να είναι όλες αυτές οι λειτουργίες μαζεμένες σε ένα πάνελ είναι λογική, αλλά το πάχος και η θέση του δημιουργούν μια φαρδιά χειρολαβή που δεν διευκολύνει τον οδηγό να την χρησιμοποιήσει.
Ο οδηγός κάθεται σε ένα εργονομικά σχεδιασμένο κάθισμα που στηρίζει σωστά το σώμα και προσφέρει πολύ καλή περιμετρική ορατότητα. Το μόνο μελανό σημείο σε αυτή είναι η τυφλή γωνία που δημιουργείται από την παχιά βάση της εμπρός κολόνας.

Οι χώροι θα βολέψουν με άνεση τέσσερις ενήλικους και μόνο σε περίπτωση που καθίσει τρίτος στη μέση θα αναζητήσει περισσότερο χώρο για τα πόδια του λόγω του μεγάλου τούνελ μετάδοσης. Το προαιρετικό συρόμενο πίσω κάθισμα σε ποσοστό 60/40 κάθισμα αναβαθμίζει την πρακτικότητα και δεν απαντάται σε όλους τους ανταγωνιστές. Το πορτμπαγκάζ από την άλλη είναι από τα μεγάλα της κατηγορίας με τα 520 λίτρα χωρητικότητας. Διαθέτει μεγάλο άνοιγμα φόρτωσης, ορθογώνιο σχήμα, κρυφό χώρο κάτω από το πάτωμα και γάντζους για χειραποσκευές, ενώ σε περίπτωση επιλογής της αερανάρτησης όπως το αυτοκίνητο που δοκιμάζουμε, μπορεί να χαμηλώσει ελαφρώς μέσω των πλήκτρων που βρίσκονται αριστερά πάνω από τον θόλο.
Αυτό που πρέπει
Η τρίτη γενιά του Q5 διατίθεται αποκλειστικά με εξηλεκτρισμένη γκάμα κινητήρων βενζίνης και πετρελαίου. Αυτό μεταφράζεται σε σιγοντάρισμα των θερμικών κινητήρων με ήπια υβριδικό σύστημα 48 Volt, καθώς και με επαναφορτιζόμενο υβριδικό (PHEV) με τον 2λιτρο TFSI κινητήρα και ηλεκτρική αυτονομία που ξεπερνά τα 100 χλμ. Φυσικά υπάρχει και το SQ5 με το 3.0 TFSI των 367 ίππων.
Το 2.0 TDI που δοκιμάζουμε δεν είναι ένα κλασικό ήπια υβριδικό D-SUV καθώς διαθέτει το σύστημα MHEV Plus που φέρει ηλεκτρομοτέρ απόδοσης 25 ίππων και 230 Nm, παίρνοντας ενέργεια από μία μεγάλη για το είδος μπαταρία LFP χωρητικότητας 1,7 kWh.

Ο 2λιτρος 4κύλινδρος TDI με την κωδική ονομασία EA288 evo αποδίδει 204 ίππους στις 3.800 σ.α.λ. και 400 Nm από τις 1.750 έως τις 3.250 σ.α.λ., και συνδυάζεται με αυτόματο σασμάν διπλού συμπλέκτη S tronic επτά σχέσεων που στέλνει την κίνηση στους τέσσερις τροχούς. Η τετρακίνηση που διαθέτει είναι quattro ultra με πολύδισκο συμπλέκτη στο κέντρο.
Οι επιδόσεις που ανακοινώνει ο κατασκευαστής είναι δυνατές για το μέγεθος και το βάρος του, με την μέτρηση 0-100 χλμ./ώρα να διαρκεί 7,4 δλ. και την τελική ταχύτητα να φτάνει τα 226 χλμ./ώρα. Η αίσθηση που έχει οδηγός με τέρμα γκάζι επιβεβαιώνει τα νούμερα, με τον 2.0 TDI να παρουσιάζει σθένος ακόμα και φορτωμένο.

Το ήπια υβριδικό σύστημα κίνησης λειτουργεί σωστά και το ηλεκτρομοτέρ, αν και αδύναμο, μπορεί να κινήσει σε συνθήκες χαμηλού φορτίου αμιγώς ηλεκτρικά το μεγάλο Q5. Σε κατηφορικές διαδρομές δεν θα ενεργοποιηθεί το θερμικό μοτέρ και το σύστημα, που λαμβάνει δεδομένα και από το GPS, θα αυξήσει την ένταση της ανάκτησης ενέργειας για να μην μεγαλώσει η ταχύτητα κίνησης.
Όταν ενεργοποιηθεί το θερμικό μοτέρ, το MHEV Plus σύστημα φροντίζει για ελαστικότητα και πιο ραφιναρισμένη λειτουργία στις χαμηλές στροφές περιστροφής, ενώ σε βαθύ πάτημα του γκαζιού θα σιγοντάρει τον θερμικό με ηλεκτρικό boost. Παράλληλα, υποβαθμίζει την κατανάλωση καυσίμου, με την μέση κατανάλωση της δοκιμής να ορίζεται στα πολύ καλά 7,7 λτ./100 χλμ. Με οικονομικό στιλ οδήγησης είναι δεδομένο ότι θα πέσει κάτω από τα 7 λτ./100χλμ.

Στον τομέα της ανάρτησης, το νέο Audi Q5 διατίθεται με την βασική άνεσης, την σπορ με αμορτισέρ FSD και την ενεργή αερανάρτηση. Η τελευταία εξοπλίζει το αυτοκίνητο δοκιμής και μπορεί να αυξομειώσει την απόσταση από το έδαφος ανάλογα με το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης. Στα πρόγραμμα off road για παράδειγμα θα σηκωθεί και στο Dynamic θα χαμηλώσει για καλύτερο έλεγχο και μείωση του κέντρου βάρους.
Η λειτουργία της αερανάρτησης είναι πολύ καλή και δεν σκιάζεται ακόμα και με τους τεράστιους προαιρετικούς τροχούς 21 ιντσών που είχε το αυτοκίνητο δοκιμής. Μόνο σε πολύ έντονες κακοτεχνίες θα ακουστεί ελαφρώς, και για αυτό θα προτείναμε μάξιμουμ τις 20άρες.

Στο ταξίδι, το νέο Q5 είναι πραγματικό orient express και διακρίνεται για την ευθυβολία, την άνεση και ποιοτική του κύλιση που δεν επηρεάζεται ούτε από τους μεγάλους καθρέφτες ούτε από την μεγάλη κάθετη επιφάνεια. Σε αυτό βέβαια βοηθά η πολύ καλή μόνωση στον καθρέπτη του κινητήρα, τους θόλους και φυσικά το αντίστοιχων ιδιοτήτων εμπρός παρμπρίζ.
Σε πιο κλειστές διαδρομές, ο έλεγχος του αμαξώματος είναι πολύ καλός από την ανάρτηση και υπό πίεση θα αναδειχθεί το σωστό ζύγισμα του πλαισίου. Αρωγός σε αυτή τη συνθήκη είναι και το τιμόνι που διαθέτει σωστό βάρος, είναι ακριβές και φέρνει μπόλικη πληροφορία στα χέρια του οδηγού. Το αποτέλεσμα είναι το νέο Q5 να είναι από τα πιο καλοστημένα SUV της αγοράς και να ικανοποιεί εύκολα ακόμα και τον απαιτητικό οδηγό.

Εν κατακλείδι, η νέα τρίτη γενιά του Audi Q5 αποτελεί μία από τις κορυφαίες προτάσεις της κατηγορίας, όντας ένα πραγματικά premium μοντέλο τόσο σε ποιόν όσο και σε τιμή. Είναι καθολικά βελτιωμένο σε σχέση με το παρελθόν και δεν κρύβει την προσοχή που έδειξαν οι μηχανικοί σε κάθε λεπτομέρεια. Η έκδοση που δοκιμάζουμε μάλιστα, παίζει να είναι και η καλύτερη της γκάμας. Εκπληκτικό all-rounder.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: 1.968 κ.εκ. ντίζελ, 204 ίπποι/3.800 – 4.200 σ.α.λ., 400 Nm/1.750 – 3.250 σ.α.λ.
Μετάδοση: αυτόματο διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων, στους τέσσερις τροχούς
Επιδόσεις: 7,4 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 226 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 5,9 λτ./100 χλμ., 156 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.717/1.900/1.625 χλστ., 2.823 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.955 κιλά
Χώρος αποσκευών: 520 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: Από 71.980 ευρώ/109 ευρώ