O χρυσός κανόνας των 3 δευτερολέπτων για να μην τρακάρεις ποτέ - Τι να ελέγχεις πάντα

Ένα απλό τρικ που οφείλουν να εφαρμόζουν όλοι οι οδηγοί και το οποίο μπορεί να μειώσει δραστικά τον κίνδυνο τροχαίου ατυχήματος.
Ένας από τους συνηθέστερους λόγους πρόκλησης ατυχημάτων στην Ελλάδα, αλλά και στην Ευρώπη, είναι η αδυναμία –ή πολλές φορές και απροθυμία– των οδηγών να διατηρούν ασφαλείς αποστάσεις από το προπορευόμενο όχημα.
Το φαινόμενο γίνεται ιδιαίτερα επικίνδυνο σε αυτοκινητοδρόμους ή λεωφόρους ταχείας κυκλοφορίας, όπου οι ταχύτητες είναι υψηλότερες, καθώς αυξάνεται τόσο η απόσταση φρεναρίσματος όσο και η σφοδρότητα μιας ενδεχόμενης σύγκρουσης. Ενδεικτικά, σχετικές έρευνες έχουν δείξει ότι αν οι οδηγοί τηρούσαν απόσταση περίπου 15 μέτρων στον αυτοκινητόδρομο, τα τροχαία ατυχήματα λόγω μη τήρησης αποστάσεων θα μπορούσαν να μειωθούν έως και 50%.
BUY NOW
Η σημασία τήρησης των αποστάσεων τονίζεται και στον ΚΟΚ, ο οποίος προβλέπει πρόστιμο 80 ευρώ για σχετική παράβαση. Ωστόσο, αυτό που ο νόμος δεν καθορίζει επακριβώς είναι το απαιτούμενο όριο της απόστασης αυτής, αφήνοντας την εκτίμηση αυτή στην Τροχαία αλλά και στους ίδιους τους οδηγούς.

Έτσι, συχνά παρατηρείται το φαινόμενο κάποιοι να «κολλάνε» επικίνδυνα στον προφυλακτήρα του μπροστινού οχήματος, είτε για να πιέσουν να παραμερίσει στην δεξιά λωρίδα, είτε για να του υποδείξουν να αυξήσει ταχύτητα. Παρότι υπάρχουν μερικές έξυπνες πρακτικές να αντιμετωπιστούμε με ασφάλεια αυτή η συμπεριφορά, είναι εξίσου σημαντικό να γνωρίζουμε πώς να αποφεύγουμε εμείς οι ίδιοι να γίνουμε πηγή κινδύνου, είτε από βιασύνη μας, είτε από απροσεξία.
Σε αυτό το πρόβλημα έρχεται να δώσει λύση ο χρυσός κανόνας των 3 δευτερολέπτων, ένα απλό και αποτελεσματικό κόλπο που μας βοηθά να ελέγξουμε αν κινούμαστε με ασφάλεια και αν τηρούμε τα απαιτούμενα όρια. Το κόλπο αυτό επιτάσσει να διατηρείται απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, η οποία αντιστοιχεί στο διάστημα που θα καλυφθεί σε συγκεκριμένη ταχύτητα μέσα σε αυτόν τον χρόνο.
Για να το υπολογίσουμε, είναι καλύτερο να επιλέξουμε ένα σταθερό σημείο του δρόμου όπως, για παράδειγμα, μια πινακίδα. Μόλις το όχημα που προπορεύεται περάσει από το σημείο αυτό, μετράμε τον χρόνο που χρειάζεται το δικό μας αυτοκίνητο για να φτάσει στο ίδιο σημείο. Αν η απόσταση είναι τρία δευτερόλεπτα ή περισσότερα, τότε διατηρείται επαρκής απόσταση ασφαλείας. Αν είναι μικρότερη, πρέπει να την αυξήσουμε άμεσα.

Εναλλακτικά, μπορεί να εφαρμοστεί και ο «κανόνας του τετραγώνου». Σε αυτή την περίπτωση, πολλαπλασιάζουμε το πρώτο ψηφίο του ορίου ταχύτητας με τον εαυτό του και βρίσκουμε την ελάχιστη απαιτούμενη απόσταση σε μέτρα. Για παράδειγμα, σε δρόμο με όριο 90 χλμ./ώρα, κάνουμε τον υπολογισμό 9x9=81 μέτρα,σε όριο 130 χλμ./ώρα, 13x13=169 μέτρα κ.ο.κ..
Προσοχή, βέβαια, πρέπει να δίνεται στο οδόστρωμα και στην κατάσταση του. Σε περίπτωση βροχής, η απόσταση πρέπει να διπλασιάζεται, ενώ σε χιονισμένο δρόμο πρέπει να τριπλασιάζεται.