
Οι συνήθειες που μπορούν να φθείρουν σοβαρά το αυτόματο κιβώτιο και να αυξήσουν το κόστος επισκευής. Τι πρέπει πάντα να προσέχεις.
Παραδοσιακά, το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων θεωρούνταν η βασική επιλογή στα περισσότερα οχήματα, ενώ τα αυτόματα απευθύνονταν κυρίως σε οδηγούς που επιθυμούσαν πιο ξεκούραστη οδήγηση, χωρίς τη χρήση συμπλέκτη και την αλλαγή ταχυτήτων.
Σταδιακά, όμως, η αυτοκινητοβιομηχανία στρέφεται ολοένα και περισσότερο προς τα αυτόματα κιβώτια, ιδιαίτερα σε συνδυασμό με την ανάπτυξη ηλεκτρικών και υβριδικών τεχνολογιών, οι οποίες χρησιμοποιούν αποκλειστικά αυτόματη μετάδοση. Εξάλλου η οδήγηση με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων έχει γενικά ταυτιστεί με την ευκολία και την άνεση, κάτι που προτιμάται από πολλούς οδηγούς και ιδιαίτερα όσους ξεκινούν το ταξίδι τους πίσω από το τιμόνι.
BUY NOW

Σε κάθε περίπτωση, όμως, η άνεση που προσφέρει το αυτόματο κιβώτιο δεν πρέπει να μας παραπλανά, καθώς πρόκειται για μια πολύπλοκη τεχνολογία που απαιτεί προσεκτική χρήση. Συνηθισμένες, φαινομενικά αθώες συνήθειες μπορούν να μειώσουν σημαντικά τη διάρκεια ζωής του κιβωτίου και να μετατρέψουν την ευκολία στην οδήγηση σε έναν ιδιαίτερα υψηλό λογαριασμό επισκευής.
Για να κατανοήσουμε ποια λάθη πρέπει να αποφεύγουμε, είναι χρήσιμο να κατανοούμε πλήρως πώς λειτουργεί η αυτόματη μετάδοση. Σε αντίθεση με το χειροκίνητο, όπου ο οδηγός πρέπει να πατήσει τον συμπλέκτη και να αλλάξει σχέση, στο αυτόματο όλα ελέγχονται από μια ηλεκτρονική μονάδα. Οι αισθητήρες παρακολουθούν και ερμηνεύουν όλα τα υπάρχοντα δεδομένα, όπως την ταχύτητα, τις στροφές του κινητήρα και το γκάζι, αποφασίζοντας τη βέλτιστη στιγμή αλλαγής σε κάθε στιγμή.

Ο λεβιές έχει γράμματα αντί για αριθμούς: P (Park), R (Reverse), N (Neutral) και D (Drive). Σε κάποια μοντέλα συναντάμε και πρόσθετες λειτουργίες, όπως L (Low) για απότομες ανηφόρες ή περισσότερη ροπή σε μικρότερες ταχύτητες, S (Sport) για πιο δυναμική οδήγηση ή ακόμη και M (Manual), που επιτρέπει χειροκίνητη επιλογή σχέσεων με τον λεβιέ ή τα shift paddles πίσω από το τιμόνι.
Μάλιστα, τα πιο επικίνδυνα λάθη σχετίζονται με την περιττή και επιβλαβή εναλλαγή των λειτουργιών του κιβωτίου, χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη τις εσωτερικές διαδικασίες που υφίσταται το σύστημα μετάδοσης. Για παράδειγμα, μια ιδιαιτέρως επικίνδυνη συνήθεια είναι η αλλαγή σε όπισθεν χωρίς πλήρη ακινητοποίηση, καθώς το πέρασμα από D σε R ή το αντίστροφο όσο το όχημα κινείται, αναγκάζει το κιβώτιο να σταματήσει το αυτοκίνητο αντί για τα φρένα, με αποτέλεσμα να καταπονούνται σοβαρά οι μηχανισμοί στο εσωτερικό του κιβωτίου.
Εξίσου επικίνδυνη είναι και η επιλογή της θέσης Park ενώ το αυτοκίνητο κινείται, αφού η λειτουργία αυτή μπλοκάρει τον άξονα μετάδοσης με έναν πείρο, ο οποίος αν εμπλακεί πριν σταματήσει πλήρως το όχημα μπορεί να σπάσει και να προκαλέσει εκτεταμένη ζημιά.

Μια ακόμη λανθασμένη συνήθεια είναι τα απότομα ξεκινήματα και οι επιθετικές επιταχύνσεις, καθώς το έντονο πάτημα του γκαζιού αμέσως μετά την απελευθέρωση του φρένου δεν αυξάνει μόνο την κατανάλωση καυσίμου, αλλά επιβαρύνει και τα εξαρτήματα του κιβωτίου, ενώ η ομαλή επιτάχυνση είναι πάντα η ασφαλέστερη και αποδοτικότερη επιλογή.
Τέλος, αρκετοί οδηγοί θεωρούν ότι εξοικονομούν καύσιμο μετακινώντας τον επιλογέα στη θέση Neutral (νεκρά) στα φανάρια, όμως στην πραγματικότητα η συνεχής εναλλαγή από D σε N καταπονεί το κιβώτιο και η εξοικονόμηση είναι πρακτικά αμελητέα στο πρατήριο. Η σωστή πρακτική σε αυτές τις περιπτώσεις είναι να παραμένεις στη θέση D, κρατώντας απλώς το πόδι στο φρένο.