Range Rover

Τι είναι το φίλτρο μικροσωματιδίων, γιατί είναι απαραίτητο και πώς το συντηρούμε

Diesel Particulate filter

Το φίλτρο μικροσωματιδίων (DPF) αποτελεί βασικό στοιχείο για τη μείωση των εκπομπών ρύπων ενός αυτοκινήτου, ειδικά στα πετρελαιοκίνητα από το 2011 και στα βενζινοκίνητα από το 2018.

Τοποθετημένο στην εξάτμιση, έχει ως αποστολή να συγκρατεί τα μικροσκοπικά σωματίδια και τις βλαβερές ουσίες που παράγονται από την καύση του κινητήρα. Όπως κάθε μηχανικό εξάρτημα, χρειάζεται τακτική συντήρηση ώστε να αποφευχθεί το φράξιμο, καθώς ένα βουλωμένο DPF μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τις επιδόσεις του οχήματος.

Η λειτουργία του φίλτρου σωματιδίων (DPF) βασίζεται σε μια πολύπλοκη αλλά αποδοτική διαδικασία. Τα καυσαέρια που περιέχουν αιθάλη περνούν μέσα από το φίλτρο και παγιδεύονται σε ένα πορώδες υπόστρωμα από κεραμικό ή μεταλλικό υλικό.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Με την πάροδο του χρόνου, το φίλτρο συσσωρεύει κατάλοιπα άνθρακα, κυρίως όταν ο κινητήρας δεν φτάνει στην απαιτούμενη θερμοκρασία καύσης. Αυτό συμβαίνει συχνά σε αυτοκίνητα που κινούνται κυρίως σε μικρές αποστάσεις και χαμηλές στροφές.

Η απλή οδήγηση για περίπου δέκα λεπτά στις 3.000-4.000 σ.α.λ. μπορεί να καθαρίσει το φίλτρο καίγοντας τα σωματίδια, ενώ ορισμένα μοντέλα διαθέτουν αυτόματο σύστημα αναγέννησης ακόμη και στο ρελαντί.

Ενδείξεις προβλήματος είναι η απώλεια ισχύος, οι διακοπές στη λειτουργία, το “safe mode” ή ακόμα και η εμφάνιση καπνού ή ασυνήθιστης οσμής από την εξάτμιση. Το πιο ξεκάθαρο σημάδι, βέβαια, είναι η προειδοποιητική ένδειξη στο ταμπλό.

Σε περίπτωση που υπάρχουν υποψίες για σοβαρό φράξιμο, η σωστή κίνηση είναι η ηλεκτρονική διάγνωση από εξειδικευμένο τεχνικό. Μέσω των κωδικών σφάλματος μπορεί να διαπιστωθεί η κατάσταση του φίλτρου και να αποφασιστεί αν αρκεί ο καθαρισμός ή απαιτείται αντικατάσταση.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Υπάρχουν ειδικά πρόσθετα ή επαγγελματικές τεχνικές αποφρακτικής καθαριότητας που αφαιρούν τα συσσωρευμένα κατάλοιπα. Η τήρηση των οδηγιών συντήρησης του κατασκευαστή είναι απαραίτητη, καθώς η οδήγηση με βουλωμένο DPF αυξάνει κατακόρυφα την κατανάλωση καυσίμου και μπορεί να προκαλέσει σοβαρές βλάβες στον κινητήρα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ένα και μόνο γέμισμα με κακής ποιότητας καύσιμο δεν θα επηρεάσει άμεσα την απόδοση του DPF. Θα χρειαστούν αρκετές επαναλήψεις για να υπάρξει αρνητική επίδραση. Για αυτόν και για άλλους λόγους, συνιστάται η χρήση ποιοτικών ή premium καυσίμων, ακόμη κι αν αυτό σημαίνει ελαφρώς μεγαλύτερο κόστος στο πρατήριο.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ