Τι θα προκαλέσει στην αγορά η υποχρεωτική ποσόστωση σε ηλεκτρικά ΙΧ;

ελε

Αν εφαρμοστούν οι προτάσεις της ΕΕ τότε καταγραφεί παρατεταμένη διατήρηση παλιών οχημάτων και ραγδαία πτώση στις τιμές των μεταχειρισμένων.

Μια βαθιά και άκρως επίκαιρη ανάλυση για το πως η Ευρώπη προσπαθεί να «πρασινήσει» τους εταιρικούς στόλους των οχημάτων πραγματοποίησαν η Leaseurope με την Autorola στο Διαδικτυακό σεμινάριο που διοργάνωσαν. Οι εισηγητές που δεν ήταν άλλοι από στελέχη της Leaseurope, Autorola και Indicata παρουσίασαν την ζοφερή κατάσταση της αγοράς με ραγδαία πτώση των πωλήσεων μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων (BEV) και τις σοβαρές επιπτώσεις που μπορεί να έχει η νέα ευρωπαϊκή πολιτική στις επιχειρήσεις.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η γενική εικόνα της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση ξεκίνησε δυναμικά χάρη στους αυστηρούς κανονισμούς με νέα μείωση των μέσων εκπομπών CO2 και στα κρατικά κίνητρα (φοροελαφρύνσεις, επιδοτήσεις, απαλλαγές τελών κ.λπ.). Ωστόσο, η πρόοδος έχει σταματήσει σχεδόν από το 2023 έως το 2025 καθώς το ποσοστό αγοράς BEV αυξήθηκε μόλις 2%.

Ο ρόλος των εταιρικών στόλων

Ένα εντυπωσιακό στοιχείο που υπογραμμίζεται είναι ότι το 60% όλων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (BEV) στην Ευρώπη αγοράζονται από εταιρείες Leasing και Ενοικιάσεων και όχι από ιδιώτες καταναλωτές. Οι εταιρείες έχουν κάνει το μεγαλύτερο μέρος της μετάβασης, αλλά η ζήτηση από τους καταναλωτές παραμένει χαμηλή — ειδικά στην αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τι ετοιμάζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Η Κομισιόν σχεδιάζει πακέτο μέτρων για την αυτοκίνηση, το οποίο περιλαμβάνει αυστηρότερες προδιαγραφές εκπομπών CO2 και μια νέα στρατηγική για φθηνά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Επίσης θέλει να λάβει μέτρα για μπαταρίες Made in Europe και να επιχειρήσει μια βιομηχανική απανθρακοποίηση με έμφαση στους μεγάλους εταιρικούς στόλους.

Αυτό το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο αναμένεται να επιβάλει υποχρεωτικές ποσοστώσεις αγοράς ηλεκτρικών ΙΧ σε όλες τις επιχειρήσεις — μεγάλες και μικρές — χωρίς εξαιρέσεις σε ποσοστό 60-70% έως το 2027 και 90% το 2030!

Πως θα επηρεαστούν οι επιχειρήσεις

Το νέο θεσμικό πλαίσιο που θέλει να εφαρμόσει η Κομισιόν θα επηρεάσει αρνητικά όλες τις επιχειρήσεις Leasing και Rent A Car.

Πιο συγκεκριμένα οι εταιρείες που έκαναν την ανάλυση εκτιμούν ότι:

-Οι υποχρεωτικές ποσοστώσεις μπορεί να οδηγήσουν σε παρατεταμένη διατήρηση παλαιών οχημάτων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

-Θα αυξηθεί το κόστος κύκλου ζωής για τις εταιρείες.

-Θα μειωθεί η ζήτηση σε νέες ταξινομήσεις.

-Και το σημαντικότερο θα οξύνουν το πρόβλημα της κατάρρευσης των τιμών μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Η κρίση των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Από το 2023, η Ευρώπη έχει δει μια ραγδαία πτώση στις τιμές των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων — σε κάποιες χώρες έως και 30%. Ο λόγος δεν είναι άλλος από την τεράστια υπερπροσφορά!

Δεκάδες χιλιάδες εταιρικά αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα επιστρέφουν στην αγορά ως μεταχειρισμένα, αλλά η ζήτηση των καταναλωτών παραμένει χαμηλή, επειδή τα κίνητρα για ιδιώτες έχουν μειωθεί. Το αποτέλεσμα είναι καταστροφικό καθώς το κόστος κατοχής των εταιρικών στόλων εκτοξεύεται, αφού τα οχήματα μεταπωλούνται σε πολύ χαμηλότερες τιμές από τις αναμενόμενες.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το «φαινόμενο» Νορβηγίας

Η Νορβηγία αποτελεί ένα success story καθώς καταγράφει υψηλές επιδοτήσεις, μηδενικούς φόρους και εντυπωσιακή διείσδυση. Αντίθετα, πολλές ευρωπαϊκές χώρες θα χρειάζονταν 4–7% του κρατικού προϋπολογισμού για να αντιγράψουν το νορβηγικό μοντέλο — κάτι που θεωρείται μη ρεαλιστικό.

Το προβληματικό μοντέλο του Ηνωμένου Βασιλείου

Το Ηνωμένο Βασίλειο αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτυχημένης ρύθμισης. Η μεγάλη διαφορά στη φορολογία εταιρικών οχημάτων έκανε τα BEV εξαιρετικά φθηνά για οδηγούς εταιρειών. Αυτό δημιούργησε τεράστια ζήτηση από στόλους, αλλά όχι από ιδιώτες. Το αποτέλεσμα ήταν «τσουνάμι» μεταχειρισμένων BEV στην αγορά, με κατακόρυφη πτώση τιμών.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αντίθετο αποτέλεσμα

Οι υποχρεωτικές ποσοστώσεις διαλύουν το ισοζύγιο προσφοράς–ζήτησης και καταλήγουν να επιβαρύνουν οικονομικά τις επιχειρήσεις.

Η Ευρωπαϊκή μετάβαση στον ηλεκτρισμό εξαρτάται πλήρως από επιδοτήσεις οι οποίες όμως κοστίζουν ακριβά και χάνουν την αξία τους όταν καταρρέουν οι τιμές των μεταχειρισμένων.

Συμπερασματικά η αγορά δεν είναι έτοιμη για υποχρεωτική επιτάχυνση καθώς το κόστος της «πράσινης μετάβασης» στις επιχειρήσεις θεωρείται μη ρεαλιστικό και επικίνδυνο.

Επίσης χωρίς ισχυρή ζήτηση από τους ιδιώτες καταναλωτές, χωρίς σταθερές τιμές στη αγορά των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών ΙΧ και χωρίς στοχευμένες επιδοτήσεις η ευρωπαϊκή μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση κινδυνεύει να αποτύχει και να επιβαρύνει τις επιχειρήσεις αντί να επιταχύνει την πράσινη μετάβαση.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ