Τι έχει προκαλέσει η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση στην κοινωνία της ΕΕ;

elle

Οι πωλήσεις και οι επιδοτήσεις ηλεκτρικών οχημάτων έχουν ωφελήσει κυρίως ομάδες και εταιρείες υψηλού εισοδήματος.

Μεγάλες κοινωνικές ανισότητες καταγράφονται στην Ευρώπη στο θέμα της μετάβασης προς την ηλεκτροκίνηση. Μάλιστα η ανάπτυξη στη Νότια Ευρώπη είναι πολύ πιο αργή σε σχέση με την Βόρεια.

Επίσης ενώ η Γαλλία και η Γερμανία είναι μεταξύ των πρωτοπόρων στις πωλήσεις των αυτοκινήτων, τα ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσώπευαν το 17% και 14%, αντίστοιχα, των συνολικών πωλήσεων νέων οχημάτων το 2024.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Από την άλλη πλευρά, κάποιες χώρες της Ευρώπης εξακολουθούν να υστερούν στις πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Για παράδειγμα, στην Πολωνία και τη Σλοβακία η διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων βρίσκεται στο 3%, στην Ιταλία στο 4%, στην Τσεχία στο 5%, στην Ισπανία και στην Ελλάδα στο 6%.

Για να μπορέσει να αυξηθεί το ποσοστό των πωλήσεων στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα πρέπει αυτά να γίνουν πιο προσιτά. Οι πωλήσεις και οι επιδοτήσεις ηλεκτρικών οχημάτων έχουν ωφελήσει κυρίως ομάδες και εταιρείες υψηλού εισοδήματος, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος. Η αύξηση της μέσης διάρκειας ζωής των αυτοκινήτων έχει ως αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες να μη σκέφτονται να τα αλλάξουν, εφόσον δεν τους δημιουργούν μηχανικά προβλήματα. Αυτό έχει ως συνέπεια να αυξάνεται ο μέσος όρος της ηλικίας των ευρωπαϊκών στόλων. Επίσης, δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε και το γεγονός ότι μεγάλο ποσοστό των σημείων στάθμευσης είναι άνω των 15 ετών, με αποτέλεσμα να μην έχουν προβλεφθεί σημεία φόρτισης ή να μη μπορούν να δεχτούν την ανάλογη υποδομή. Στην Ισπανία το 47% του χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων είναι άνω των 15 ετών.

Το σίγουρο είναι ότι τα ηλεκτρικά οχήματα παραμένουν ακριβά. Οι πωλήσεις τους έχουν αυξηθεί σημαντικά στην ευρωπαϊκή αγορά από το 2020, αλλά ακόμη δεν έχουν φτάσει σε επίπεδα μαζικής αγοράς. Μέχρι σήμερα, τα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα που πωλούνται είναι ακριβά και πολυτελή, ενώ αγοράστηκαν από επιχειρήσεις και ιδιοκτήτες υψηλού εισοδήματος. Οι κρατικές επιδοτήσεις δεν βοηθούν να αποκτηθούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από άτομα με χαμηλότερα εισόδημα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σήμερα ο μέσος όρος της τιμής ενός ηλεκτρικού οχήματος που πωλείται στην Ευρώπη είναι περίπου 40.000-45.000 ευρώ. Οι επιδοτήσεις ηλεκτρικών οχημάτων που εισήχθησαν σε αρκετές χώρες έχουν ωφελήσει κυρίως επιχειρήσεις και ιδιοκτήτες με υψηλό εισόδημα, μη καλύπτοντας τις ανάγκες των ομάδων χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος.

Από εφέτος, όμως, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αλλάζουν τα πλάνα τους και βγάζουν στην αγορά προσιτά μοντέλα, θέλοντας να προσεγγίσουν τα άτομα με χαμηλό εισόδημα. Στοχεύουν στους οδηγούς μεσαίου εισοδήματος που αγοράζουν μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Η άφιξη νέων οικονομικά προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων στην πόλη, όπως το Renault 5, το ηλεκτρικό Citroen C3, το Fiat Grade Panda και το Hyundai Inster, σηματοδοτεί ένα επιπλέον βήμα προς την ανάπτυξη της αγοράς των ηλεκτρικών. Η εκ νέου μείωση των τιμών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων κυρίως λόγω της τιμής των μπαταριών και η εφαρμογή μέτρων κοινωνικής υποστήριξης, μαζί με τις απαραίτητες επιδοτήσεις, μπορούν να διασφαλίσουν ότι είναι εφικτή η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση από καταναλωτές με χαμηλά εισοδήματα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τέλος, οι εταιρικοί στόλοι παίζουν σημαντικό ρόλο στη διάδοση της ηλεκτροκίνησης. Τα επόμενα χρόνια που θα βγάλουν στην αγορά τα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία σήμερα τα έχουν με συμβόλαια στους πελάτες τους, θα δώσουν την ευκαιρία σε μεγάλη μερίδα ανθρώπων να αποκτήσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ