
Με αφορμή την ολοκλήρωση του νέου αυτοκινητόδρομου που θα ενώνει την Πάτρα με τον Πύργο, αναλύουμε τις τελευταίες εξελίξεις σε όλα τα μεγάλα οδικά έργα που πραγματοποιούνται αυτή τη στιγμή στην χώρα μας.
Με κάθε επισημότητα πλέον ολοκληρώθηκε ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος, ο οποίος πλέον καθιστά την Ολύμπια Οδό τον τρίτο μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο της χώρας.
Η ολοκλήρωση του έργου ακολουθεί ένα εθνικής εμβέλειας πλάνο που υλοποιείται αυτή τη στιγμή κατά μήκος όλης της επικράτειας και περιλαμβάνει νέους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους, που αφού ολοκληρωθούν, αναμένεται να διευκολύνουν κατά πολύ τις μετακινήσεις και να αλλάξουν το οδικό τοπίο στην χώρα.
BUY NOW
Μάλιστα, το εθνικό πλάνο εκσυγχρονισμού, που περιλαμβάνει έργα από τη Βόρεια Ελλάδα έως και την Κρήτη, με στόχο την ασφαλέστερη και ταχύτερη μετακίνηση των πολιτών, ενώ οι νέοι αυτοκινητόδρομοι έρχονται να αναδιαμορφώσουν τον οδικό χάρτη σε μερικές από τις πιο σημαντικές αρτηρίες της χώρας.
Αυτοκινητόδρομος Ε65

Ανάμεσα στα πιο φιλόδοξα και πολυσυζητημένα έργα υποδομής της τελευταίας δεκαετίας, ο αυτοκινητόδρομος Ε65 βρίσκεται στο επίκεντρο της οδικής αναδιάρθρωσης της χώρας. Με στόχο τη βελτίωση της διασύνδεσης της Β. Ελλάδας με την Αθήνα, το έργο υπόσχεται να μειώσει κατακόρυφα τους χρόνους μετακίνησης. Χαρακτηριστικά, η διαδρομή από τα Γρεβενά στην Αθήνα θα γίνεται σε μόλις 4 ώρες, ενώ το Αθήνα-Καρδίτσα θα πραγματοποιείται σε περίπου 2 ώρες και 35 λεπτά.
Μέχρι στιγμής, έχουν παραδοθεί στην κυκλοφορία τα 136 χιλιόμετρα από την Ανθήλη μέχρι την Καλαμπάκα, ενώ το υπόλοιπο βόρειο τμήμα, που κατασκευάζεται αυτή τη στιγμή, αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2026, ανεβάζοντας το συνολικό μήκος του αυτοκινητοδρόμου στα 181,5 χλμ. Το έργο βρίσκεται σε φάση πλήρους ενεργοποίησης, με περισσότερους από 750 εργαζόμενους να συμμετέχουν στην κατασκευή του.
Η πρόοδος των εργασιών τεκμηριώνεται και από πλάνα drone που καταγράφουν την ταχεία εξέλιξη σε κομβικά σημεία, όπως το τμήμα Μουρκάνι – Οξύνεια και η υπό κατασκευή περιοχή του σταθμού διοδίων Οξύνειας.
Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ)

Ο ΒΟΑΚ αποτελεί το μεγαλύτερο αυτοκινητοδρομικό έργο που εκτελείται αυτή τη στιγμή σε ολόκληρη την Ευρώπη. Ο νέος οδικός άξονας της Κρήτης στοχεύει όχι μόνο στη βελτίωση της προσβασιμότητας των βασικών πόλεων του νησιού, αλλά και στη δραστική μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων, που τα τελευταία χρόνια απασχολούν έντονα τις τοπικές κοινωνίες.
Το νέο έργο ακολουθεί την υφιστάμενη χάραξη του σημερινού ΒΟΑΚ κατά 69%, ενώ το υπόλοιπο 31% αφορά εντελώς νέα χάραξη, στοιχείο που απαιτεί επιπλέον έργα εξασφάλισης κυκλοφορίας και πρόσβασης κατά τη διάρκεια των κατασκευών. Η κύρια εργολαβία καλύπτει το κρίσιμο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, το οποίο ήδη βρίσκεται υπό κατασκευή.
Ιδιαίτερη σημασία έχει και η πρόσφατη έγκριση έναρξης εργασιών για το τμήμα Χανιά – Κίσσαμος, η οποία δόθηκε στα τέλη Ιουλίου, ανοίγοντας τον δρόμο για την περαιτέρω πρόοδο του έργου. Το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης έχει οριστεί σε πέντε χρόνια, ενώ κυβερνητικές πηγές κάνουν λόγο για αποφασιστικότητα στην υπέρβαση των εμποδίων.
Οδικός αξονας Μπράλος – Άμφισσα

Το έργο Μπράλος – Άμφισσα θεωρείται κομβικής σημασίας για τη διασύνδεση της Κεντρικής Ελλάδας με τη Δυτική, αφού εντάσσεται στον διαγώνιο άξονα Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο. Ενδεικτικά, ο χρόνο μετάβασης από τη Λαμία στην Πάτρα θα μειώνεται σε μόλις 1 ώρα και 30 λεπτά, από τις περίπου 3 ώρες που απαιτούνται σήμερα.
Το τεχνικό αντικείμενο της εργολαβίας αφορά συνολικό μήκος 24 χιλιομέτρων, που περιλαμβάνει δύο ξεχωριστά τμήματα: το Μπράλος – αρχή παράκαμψης Γραβιάς και το Μεταλλεία Βωξίτη – Άμφισσα. Ήδη έχει ολοκληρωθεί η παράκαμψη Γραβιάς, ενώ το υπόλοιπο έργο περιλαμβάνει κατασκευή δύο σηράγγων συνολικού μήκους άνω των 4.600 μέτρων, επτά γέφυρες και έξι ισόπεδους κόμβους, προκειμένου να εξασφαλιστεί υψηλή ασφάλεια και ομαλή κυκλοφορία.
Η αρχική ημερομηνία ολοκλήρωσης είχε τοποθετηθεί στον Αύγουστο του 2027, ωστόσο λόγω καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις – ιδιαίτερα στις εκτάσεις που σχετίζονται με τα στόμια των σηράγγων – το έργο μετατίθεται για τις 9 Φεβρουαρίου 2028.
Σύνδεση Λευκάδας με τον οδικό άξονα Άκτιο – Αμβρακία

Ένα ακόμα έργο με ιδιαίτερη σημασία για τη Δυτική Ελλάδα είναι η νέα σύνδεση της Λευκάδας με τον άξονα Άκτιο – Αμβρακία και μέσω αυτού με την Ιόνια Οδό και την ηπειρωτική Ελλάδα. Πρόκειται για ένα έργο που όχι μόνο διευκολύνει τις τουριστικές ροές προς το νησί, αλλά ενισχύει και τις εμπορικές και τοπικές μετακινήσεις, εντάσσοντας τη Λευκάδα σε έναν πλήρως αναβαθμισμένο δίκτυο οδικών υποδομών.
Κατά την πρόσφατη αυτοψία του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρίστου Δήμα και του Γενικού Γραμματέα Υποδομών Δημήτρη Αναγνώπουλου, διαπιστώθηκε η σημαντική πρόοδος στο κρίσιμο τμήμα Βόνιτσα – Λευκάδα, μήκους 16 χλμ., το οποίο και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2025.
Το έργο είχε ξεκινήσει ήδη με την παράδοση του τμήματος Άκτιο – Άγιος Νικόλαος (5,4 χλμ.), τον Απρίλιο του 2023. Με την ολοκλήρωση και του τελευταίου τμήματος, θα διαμορφωθεί μια πλήρως ασφαλής, ταχεία και απρόσκοπτη σύνδεση του νησιού με το ηπειρωτικό δίκτυο και τις κύριες μεταφορικές αρτηρίες.
Ιωάννινα – Κακαβιά

Ένα έργο με στρατηγική σημασία, όχι μόνο για την Ήπειρο αλλά και για ολόκληρη τη χώρα, είναι ο οδικός άξονας Ιωάννινα - Κακαβιά. Εντάσσεται στο διεθνές δίκτυο «Orient/East Med» και αποτελεί μέρος του «Μπλε Διαδρόμου» (πήρε το όνομα του γιατί θα περνά από Περιοχές κοντά στην Μεσόγειο), ενός πανευρωπαϊκού σχεδίου 1.500 χιλιομέτρων που ξεκινά από την Ιταλία και καταλήγει στην Καλαμάτα.
Η νέα οδική αρτηρία, συνολικού μήκους 69,5 χιλιομέτρων, θα λειτουργεί ως ο δυτικός κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού και θα συνεχίζει την Ιόνια Οδό, οδηγώντας απευθείας στα ελληνοαλβανικά σύνορα. Η κατασκευή θα υλοποιηθεί σε δύο τμήματα: Ιωάννινα – Καλπάκι και Καλπάκι – Κακαβιά.
Ήδη από τον Μάρτιο του 2025 έχει χορηγηθεί η πρώτη δόση χρηματοδότησης, ύψους 10,58 εκατομμυρίων ευρώ, που αφορά την προμήθεια μηχανημάτων, εγκαταστάσεις εργοταξίων και τις πρώτες εργασίες πεδίου.
Μάλιστα, πρόσφατα, ο βουλευτής Ιωαννίνων, Γιώργος Αμυράς είχε συνάντηση με τον αρμόδιο υπουργό Υποδομών, Χρήστο Δήμα, και σε δηλώσεις που έκανε μετά την συνάντηση, είπε πως το έργο θα προχωρήσει. Στη συνάντηση ο κύριος Αμυράς ενημερώθηκε από τον αρμόδιο υπουργό για την εξέλιξη των μελετών και των απαλλοτριώσεων, καθώς και για την τήρηση του χρονοδιαγράμματος, ενώ στάθηκε στη σπουδαιότητα της ολοκλήρωσης ενός έργου με διεθνή αξία, που θα καταστήσει το νομό Ιωαννίνων συγκοινωνιακό κόμβο των Βαλκανίων.
Η ολοκλήρωση του έργου τοποθετείται λίγο πριν το τέλος του 2029 και εκτιμάται ότι θα αποτελέσει μία από τις κύριες πύλες σύνδεσης με την Αλβανία και γενικότερα με την Δυτική Βαλκανική, ενισχύοντας τις διακρατικές σχέσεις και το εμπόριο.
Διαβάστε επίσης
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ