Μια μεγάλη ευρωπαική πρωτεύουσα εξετάζει σοβαρά να απαγορεύσει την οδήγηση για το μεγαλύτερος μέρος του ημερολογιακού έτους.
Το ριζοσπαστικό αυτό μέτρο εντάσσεται σε μια ευρύτερη ευρωπαϊκή τάση που βλέπουμε όλο και περισσότερο και σχετίζεται με τη μείωση των ρύπων και της κυκλοφοριακής συμφόρησης στα μεγάλα αστικά κέντρα.
Πολλές πόλεις της Γηραιάς Ηπείρου, άλλωστε, υιοθετούν τα τελευταία χρόνια νέες μορφές κυκλοφοριακής πολιτικής, από ζώνες χαμηλών εκπομπών, όπου επιτρέπεται η είσοδος μόνο σε ηλεκτρικά ή υβριδικά οχήματα, μέχρι λωρίδες συνεπιβατισμού, που δίνουν προτεραιότητα στα αυτοκίνητα με περισσότερους από έναν επιβάτες.
BUY NOW
Το Βερολίνο, ωστόσο, φαίνεται να πηγαίνει τώρα το πράγμα ένα βήμα παραπέρα.
Η νέα πρόταση που λαμβάνει όλο και μεγαλύτερη τροχία, που προέρχεται από την ακτιβιστική οργάνωση «Car-Free Berlin», προβλέπει την απαγόρευση της οδήγησης για το μεγαλύτερο μέρος του έτους στο κέντρο της πόλης, επιτρέποντας τη χρήση του αυτοκινήτου μόνο για 12 ημέρες ετησίως ανά οδηγό. Το μέτρο θα ισχύει αποκλειστικά για την περιοχή που οριοθετείται από τον δακτύλιο του S-Bahn, δηλαδή τον πυρήνα του ιστορικού και εμπορικού κέντρου του Βερολίνου.
Η πρόταση συζητείται αυτές τις ημέρες στη Γερμανική Βουλή, με την τελική απόφαση να αναμένεται στις 25 Οκτωβρίου. Αν εγκριθεί, κάθε οδηγός θα έχει το δικαίωμα να εισέρχεται στη συγκεκριμένη «απαγορευμένη ζώνη» για δώδεκα 24ωρα τον χρόνο.
Το ίδιο προνόμιο θα ισχύει και για κάθε μέλος μιας οικογένειας που χρησιμοποιεί το ίδιο αυτοκίνητο, ενώ φυσικά θα εξαιρούνται από τον περιορισμό οχήματα δημοσίου συμφέροντος –όπως ασθενοφόρα, πυροσβεστικά, περιπολικά– καθώς και επαγγελματικά οχήματα ταξί ή διανομών.
Σημειώνεται πως η συζήτηση για την εφαρμογή του μέτρου κρατά εδώ και πολλούς μήνες και έχει ήδη φτάσει στα γερμανικά δικαστήρια, τα οποία έκριναν ότι η πρόταση δεν παραβιάζει το Σύνταγμα, καθώς υπηρετεί τον σκοπό της μείωσης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της κυκλοφοριακής πίεσης στο κέντρο της πόλης.
Παρά τη νομική της νομιμοποίηση, βέβαια, η πολιτική αποδοχή του εν λόγω μέτρου παραμένει εξαιρετικά ισχνή. Το γενικό κλίμα στη Βουλή δείχνει πως η πλειοψηφία των κομμάτων είναι αρνητική, θεωρώντας ότι το μέτρο είναι υπερβολικά περιοριστικό και κοινωνικά άδικο, ιδιαίτερα για όσους δεν διαθέτουν εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης.
Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και αν η πρόταση καταψηφιστεί από το Κοινοβούλιο, η οργάνωση Car-Free Berlin έχει το δικαίωμα, βάσει της γερμανικής νομοθεσίας, να θέσει το ζήτημα σε δημόσια διαβούλευση. Αν μέσα σε έναν μήνα συγκεντρωθούν 180.000 υπογραφές πολιτών –δηλαδή το 7% του εκλογικού σώματος του Βερολίνου–, τότε το θέμα θα τεθεί σε δημοψήφισμα, δίνοντας στους πολίτες τον τελικό λόγο.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ