
Η μπαταρία, ως γνωστόν, είναι το ακριβότερο μεμονωμένο εξάρτημα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Και η τιμή της, σε περίπτωση αλλαγής, εξαρτάται από το μοντέλο και τη χώρα προέλευσης.
Συγκεκριμένα, το κόστος της μπαταρίας μπορεί να αντιπροσωπεύει από 17% έως 30% του συνολικού κόστους του αυτοκινήτου. Που σημαίνει ότι, αν για κάποιο λόγο χρειάζεται να αντικατασταθεί η μπαταρία, θα κοστίσει στον ιδιοκτήτη από 4.000 μέχρι και, σε ορισμένες περιπτώσεις, 33.000 ευρώ.
Η τιμή εξαρτάται από το αν χρειάζεται αντικατάσταση τμήματος ή ολόκληρης της μπαταρίας, και φυσικά από τη μάρκα του αυτοκινήτου και από τη χημική της σύνθεση και τα υλικά που περιλαμβάνει.
BUY NOW
Για παράδειγμα, οι μπαταρίες LFP (Λιθίου Φωσφορικού Σιδήρου) είναι φθηνότερες από τις NMC (Νικελίου Μαγγανίου Κοβαλτίου). Οι πρώτες κοστίζουν περίπου 130 δολάρια ανά kWh στην Κίνα, ενώ οι NMC, με υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα, κοστίζουν περίπου 150 δολάρια στην Ευρώπη και περίπου 140 δολάρια στις Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με υπολογισμούς του Bloomberg.

Έτσι, η μπαταρία 75 kWh του Tesla Model Y Performance, που κατασκευάζεται στη Γερμανία, έχει κόστος άνω των 11.250 ευρώ. Για ένα αυτοκίνητο αξίας σχεδόν 60.000 ευρώ, δεν είναι κακή τιμή. Στην περίπτωση της μπαταρίας των 87 kWh του Renault Scenic, η οποία κατασκευάζεται στη Γαλλία, η τιμή ξεπερνά τα 13.000 ευρώ. Στην άλλη όχθη του Ατλαντικού, η μπαταρία 131 kWh του Ford F-150 Lightning ανέρχεται στα 18.340 δολάρια.
Αυτά τα ποσά πολλαπλασιάζονται κατά δύο ή ακόμα και τρεις φορές όταν πρόκειται για αλλαγή μπαταρίας. Ας επιστρέψουμε στο παράδειγμα της Renault. Η μπαταρία 87 kWh του Scenic E-Tech στην έκδοση Long Range κοστίζει 25.000 ευρώ στη Γαλλία.
Η μπαταρία των 60 kWh, με την οποία είναι εξοπλισμένες οι πιο προσιτές εκδόσεις, κοστίζει 3.000 ευρώ λιγότερο. Αλλά εξακολουθεί να είναι 5.000 ευρώ ακριβότερη σε σχέση με το Megane E-Tech, παρότι είναι πανομοιότυπη. Όσο για το Renault 5, εκεί η μπαταρία των 52 kWh κοστίζει 14.400 ευρώ.
Αν και αυτές είναι τιμές για την αγορά της Γαλλίας, δεν διαφέρουν πολύ από αυτές σε άλλες χώρες της ΕΕ. Και αυτό χωρίς να συνυπολογίσουμε το κόστος εργασίας και άλλα εξαρτήματα που ενδέχεται να χρειαστεί να αντικατασταθούν στη διαδικασία.

Η αντικατάσταση της μπαταρίας ενός Hyundai Ioniq 5, χωρητικότητας λίγο πάνω από 80 kWh, μπορεί να κοστίσει περισσότερα από 33.000 ευρώ! Αυτή είναι η τιμή που αναφέρθηκε σε έναν πελάτη στον Καναδά, μια χώρα με μόλις 5% ΦΠΑ, παρεμπιπτόντως.
Κάποιοι πελάτες της BMW έχουν δει προσφορές για την αντικατάσταση της μπαταρίας του i3, εκτός εγγύησης, έναντι 17.000 ευρώ. Στις ΗΠΑ, μια μπαταρία για το Ford F-150 Lightning Long Range κοστίζει περίπου 4.400 δολάρια για κάθε επιμέρους τμήμα της μπαταρίας και σχεδόν 36.000 δολάρια (32.000 ευρώ) για ολόκληρη τη μονάδα.
Αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα κατά τα πρώτα χρόνια ζωής του αυτοκινήτου, καθώς υπάρχει εγγύηση, και μάλιστα αρκετά εκτεταμένη. Οι περισσότεροι κατασκευαστές προσφέρουν οκτώ χρόνια και 160.000 χιλιόμετρα εγγύηση για τις μπαταρίες τους.
Όμως, η εγγύηση εφαρμόζεται συνήθως υπό μία προϋπόθεση: αντικαθίσταται όταν η ωφέλιμη χωρητικότητα της μπαταρίας πέσει κάτω από το 70%, κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.

Με μια μπαταρία 100 kWh, το να μένεις στα 70 kWh μπορεί να είναι αποδεκτό. Αλλά σε ένα αυτοκίνητο με μπαταρία 50 kWh που εγγυάται λίγο πάνω από 300 χιλιόμετρα αυτονομίας, το να μείνει με 35 kWh μάλλον είναι ένα πρόβλημα για την αυτονομία που προσφέρει κάθε φόρτιση.
Ο φόβος μιας πιθανής αλλαγής μπαταρίας είναι λογικά μεγαλύτερος για παλαιότερα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ηλικίας άνω των 15 ετών. Ωστόσο, η ωφέλιμη διάρκεια ζωής μιας μπαταρίας ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι μεγαλύτερη από ό,τι ίσως να πιστεύετε. Υπό κανονικές συνθήκες, θα πρέπει να διαρκέσει μεταξύ 15 και 20 ετών, ανάλογα με τον κατασκευαστή.
Μια πρόσφατη μελέτη 15.000 ηλεκτρικών αυτοκινήτων που παρήχθησαν την περίοδο 2011-’23 το επιβεβαιώνει, καθώς ελάχιστα από αυτά (μόλις 1,5%) χρειάστηκαν αντικατάσταση της μπαταρίας. Τα περισσότερα από αυτά είναι μοντέλα που κυκλοφόρησαν πριν από το 2015, και κυρίως ήταν τα Tesla Model S και Nissan Leaf.
Σε γενικές γραμμές, στην αγορά μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων επικρατεί σχετική αβεβαιότητα σχετικά με τη διάρκεια ζωής των μπαταριών. Αλλά αν σκοπεύετε να προχωρήσετε σε μια τέτοια αγορά, είναι απαραίτητο να ερευνήσετε πόσος χρόνος ζωής απομένει στην μπαταρία.