Αυτοί είναι οι νέοι αυτοκινητόδρομοι που αλλάζουν τις μετακινήσεις μας στην Ελλάδα -Πότε θα δοθούν στην κυκλοφορία
Τα νέα έργα υποδομής αλλάζουν ριζικά το τοπίο των μετακινήσεων σε όλη τη χώρα, προσφέροντας αυξημένη οδική ασφάλεια, ταχύτερες διαδρομές και καλύτερη σύνδεση μεταξύ πόλεων και περιφερειών.
Το οδικό δίκτυο της Ελλάδας ετοιμάζεται να αλλάξει ριζικά, καθώς νέοι οδικοί άξονες έρχονται να μεταμορφώσουν τις μετακινήσεις της χώρας. Στόχος των έργων αυτών είναι η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, η μείωση των χρόνων μετακίνησης και η αύξηση της περιφερειακής ανάπτυξης.
Όλα τα μεγάλα έργα υποδομής, που είτε έχουν ήδη ολοκληρωθεί σε σημαντικό τμήμα τους, είτε βρίσκονται σε εξέλιξη, είτε πρόκειται να ξεκινήσουν τους επόμενους μήνες, αναμένεται να μεταμορφώσουν πλήρως το εθνικό οδικό δίκτυο, προσφέροντας σύγχρονες, ασφαλείς και γρήγορες μετακινήσεις σε όλη τη χώρα.
BUY NOW
Με επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, οι νέοι αυτοκινητόδρομοι αναμένεται να συνδέσουν πιο αποτελεσματικά τη Μακεδονία, τη Θεσσαλία, τη Στερεά Ελλάδα, την Πελοπόννησο και την Κρήτη, ανοίγοντας τον δρόμο για ασφαλέστερες και ταχύτερες μετακινήσεις, αλλά και για νέες αναπτυξιακές ευκαιρίες σε ολόκληρη τη χώρα.
Πάτρα-Πύργος
Το μεγάλο οδικό έργο που ήδη αλλάζει τις μετακινήσεις στην Πελοπόννησο βρίσκεται πλέον στο τελικό του στάδιο. Το μεγαλύτερο μέρος του έχει δοθεί στην κυκλοφορία από τα τέλη Ιουλίου, ενώ το τελευταίο τμήμα, μήκους 10 χιλιομέτρων, θα παραδοθεί στις 30 Νοεμβρίου, ολοκληρώνοντας επίσημα ένα από τα σημαντικότερα έργα υποδομής των τελευταίων ετών στην περιοχή.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος διαθέτει δύο λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, σχεδιαστική ταχύτητα 120 χλμ./ώρα και οκτώ κόμβους και ημικόμβους, που εξασφαλίζουν ασφαλή και απρόσκοπτη σύνδεση με τους τοπικούς οικισμούς. Με την πλήρη ολοκλήρωση του έργου, η διαδρομή Αθήνα – Πύργος θα πραγματοποιείται σε λιγότερο από τρεις ώρες.
Ταυτόχρονα, με την την παράδοσή του, η Ολυμπία Οδός καθίσταται ο τρίτος μεγαλύτερος σύγχρονος αυτοκινητόδρομος της χώρας, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο τη διασύνδεση της Πελοποννήσου με την υπόλοιπη Ελλάδα. Στο πλαίσιο του έργου περιλαμβάνονται, επίσης, 14 αντιπλημμυρικά έργα και παρεμβάσεις στο παράπλευρο οδικό δίκτυο, που ενισχύουν τη βιωσιμότητα και την ανθεκτικότητα των υποδομών για τα επόμενα χρόνια.
Βόρειο τμήμα Ε65
Λίγο μετά την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος, αναμένεται να παραδοθεί σε κυκλοφορία και το βόρειο τμήμα του Ε65, εντός των πρώτων μηνών του 2026. Το νέο αυτό τμήμα θα συνδέει την Καλαμπάκα με την Εγνατία Οδό, δυτικά των Γρεβενών, ολοκληρώνοντας έναν από τους σημαντικότερους οδικούς άξονες της χώρας.
Με την παράδοση των υπό κατασκευή 70,5 χιλιομέτρων, και δεδομένου ότι τα 136 χλμ. από την Ανθήλη έως την Καλαμπάκα βρίσκονται ήδη σε λειτουργία, οι οδηγοί θα έχουν στη διάθεσή τους έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο συνολικού μήκους 181,5 χλμ.. Αυτή τη στιγμή, οι εργασίες πραγματοποιούνται στο βόρειο τμήμα του άξονα, από τον Αγιοφύλλο έως τη σύνδεσή του με την Εγνατία Οδό καθώς και στο κομμάτι Καλαμπάκα–Μουργκάνη, όπου η ασφαλτόστρωση έχει φτάσει ακόμα και στα πιο δύσβατα και απαιτητικά σημεία της διαδρομής.
Η ολοκλήρωση του έργου θα βελτιώσει σημαντικά τη συνδεσιμότητα της Κεντρικής Ελλάδας με τη Βόρεια Ελλάδα και θα διευκολύνει την πρόσβαση προς τις γειτονικές χώρες, μέσω της Εγνατίας Οδού και των κάθετων αξόνων της, καθιστώντας τον Ε65 έναν στρατηγικής σημασίας διάδρομο για το εμπόριο, τον τουρισμό και τις μεταφορές.
ΒΟΑΚ
Πρόκειται για το μεγαλύτερο οδικό έργο που υλοποιείται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, με τεράστια έκταση δραστηριοτήτων και υψηλές τεχνικές απαιτήσεις. Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) αποτελεί έργο κορυφαίας κυβερνητικής προτεραιότητας, καθώς στοχεύει στην ουσιαστική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων που σημειώνονται στον υφιστάμενο, ιδιαίτερα επιβαρυμένο, οδικό άξονα του νησιού.
Σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό, τα υπό κατασκευή τμήματα του ΒΟΑΚ αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί έως το 2027, ενώ για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο ορίζεται χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το 2030.Συνολικά, έχουν δρομολογηθεί παρεμβάσεις σε επτά διακριτά τμήματα, συνολικού μήκους 145 χιλιομέτρων, ανάλογα με τον βαθμό προτεραιότητας, την τεχνική ωριμότητα και την αναγκαιότητα υλοποίησης. Ήδη βρίσκονται σε τα έργα σε Κολυμπάρι – Χανιά και ΧΥΤΑ Ηρακλείου – Λινοπεράματα, τα οποία αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του έτους.Παράλληλα, προβλέπονται παρεμβάσεις στα τμήματα Χανιά – Γεωργιούπολη, Πετρές – Ατσιπόπουλο, Κίσσαμος – Κολυμπάρι, Ρέθυμνο – Γεροπόταμος και Γεροπόταμος – ΧΥΤΑ Ηρακλείου, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το καλοκαίρι του 2026.
Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος υλοποιείται ως δημόσιο έργο, ενώ το Χερσόνησος – Νεάπολη προχωρά μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), με τα εργοτάξια να βρίσκονται ήδη σε πλήρη λειτουργία.Η σύμβαση παραχώρησης για το μεγαλύτερο τμήμα, Χανιά – Ηράκλειο, υπογράφηκε τον Μάιο του 2025, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η περιβαλλοντική αδειοδότηση για το τμήμα προαίρεσης Κίσσαμος – Χανιά. Η έναρξη των εργασιών θα πραγματοποιηθεί μετά την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων και την υπογραφή της σχετικής σύμβασης.
Τέλος, οι μελέτες για το τμήμα Παχιά Άμμος – Σητεία εκπονούνται από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης (ΟΑΚ), με χρηματοδότηση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, προκειμένου να διασφαλιστεί η πλήρης ολοκλήρωση του οδικού άξονα σε ολόκληρο το μήκος του νησιού.
Μπράλος-Άμφισσα
Ένα από τα πλέον σημαντικά έργα που λαμβάνουν χώρα στην ελληνική επικράτεια, το έργο Μπράλος – Άμφισσα αποτελεί κομβικό κρίκο για τη διασύνδεση της Κεντρικής με τη Δυτική Ελλάδα, καθώς εντάσσεται στον διαγώνιο οδικό άξονα Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο. Με την ολοκλήρωσή του, ο χρόνος μετακίνησης από τη Λαμία έως την Πάτρα θα μειωθεί εντυπωσιακά, αφού από περίπου τρεις ώρες, τα διερχόμενα οχήματα θα χρειάζονται μόλις 1 ώρα και 30 λεπτά.
Η εργολαβία αφορά συνολικό μήκος 24 χιλιομέτρων, χωρισμένο σε δύο επιμέρους τμήματα: Μπράλος – αρχή παράκαμψης Γραβιάς και Μεταλλεία Βωξίτη – Άμφισσα. Ήδη έχει ολοκληρωθεί η παράκαμψη της Γραβιάς, ενώ το υπόλοιπο έργο περιλαμβάνει την κατασκευή δύο σηράγγων συνολικού μήκους άνω των 4,6 χλμ., επτά γεφυρών και έξι ισόπεδων κόμβων, με στόχο την ασφαλή και απρόσκοπτη κυκλοφορία.
Αν και η αρχική ημερομηνία ολοκλήρωσης είχε οριστεί για τον Αύγουστο του 2027, καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, κυρίως γύρω από τα στόμια των σηράγγων, μεταθέτουν την παράδοση του έργου για το Φεβρουάριο του 2028.
Flyover
Το έργο στοχεύει στην αναβάθμιση της Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης, βελτιώνοντας τη ροή της κυκλοφορίας και διευκολύνοντας τις μετακινήσεις κατοίκων και επισκεπτών. Το Flyover είναι, ουσιαστικά, μια εντυπωσιακή γέφυρα τύπου T9, μήκους 4 χλμ. και πλάτους 22 μ., που ονομάστηκε έτσι επειδή, για τον οδηγό, φαίνεται να «ιπτάται» πάνω από την υπάρχουσα οδό, προσθέτοντας έναν νέο, ανεξάρτητο άξονα στην πόλη.
Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες εξαγγελίες, η νέα υπερυψωμένη ταχεία λεωφόρος πάνω από την Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης προχωρά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα και, όταν ολοκληρωθεί, θα αποτελεί τη μεγαλύτερη γέφυρα που έχει κατασκευαστεί ποτέ στην Ελλάδα.
Η πρόοδος των εργασιών έχει ήδη ξεπεράσει το 30%, με το εργοτάξιο πλέον εμφανές σε όλο το μήκος της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής και σε κρίσιμα σημεία, όπως ο εντυπωσιακός κόμβος του Επταπυργίου με τον προσωρινό «καταρράκτη», το τούνελ στα Κωνσταντινοπουλίτικα και η γέφυρα Πυλαίας–Πανοράματος.
Από τις 29 Οκτωβρίου ξεκινά, μάλιστα, η κατεδάφιση της γέφυρας Πανοράματος, ώστε να κατασκευαστεί μια σύγχρονη, νέα γέφυρα, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του ερχόμενου καλοκαιριού.
Θεσσαλονίκη–Έδεσσα και Δράμα–Αμφίπολη
Τα δύο έργα αφορούν σημαντικές αναβαθμίσεις του οδικού δικτύου στη Βόρεια Ελλάδα, με στόχο την βελτίωση της προσβασιμότητας, την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, τη συρρίκνωση των χρόνων μετακίνησης και τη δημιουργία νέων αναπτυξιακών προοπτικών για τις περιοχές.
Οι υποψήφιοι έχουν ήδη καταθέσει τις παρατηρήσεις τους για τους όρους του διαγωνισμού, και πλέον προχωρά η φάση σύνταξης του τεύχους υποβολής δεσμευτικών προσφορών. Mάλιστα, τα δύο νέα οδικά έργα στην Κεντρική και Ανατολική Μακεδονία εισέρχονται σε τροχιά υλοποίησης μέσω ΣΔΙΤ, καθώς , όπως ανακοίνωσε κατά τον προηγούμενο μήνα ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, υπέγραψε τα τεύχη Πρόσκλησης Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών για τη Β’ Φάση των διεθνών διαγωνισμών. Τα έργα αυτά αφορούν τον καθετό άξονα Δράμα – Αμφίπολη (Παλαιοκώμη) και την αναβάθμιση του οδικού άξονα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα.
Το υπουργείο Υποδομών στοχεύει τα έργα να ξεκινήσουν εντός του τρέχοντος έτους, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης τα 4 έτη.
Λαμία-Καρπενήσι και Παράκαμψη Χαλκίδας
Σημαντικές εξελίξεις έχουμε και στο οδικό άξονα Λαμία-Καρπενήσι (τμήμα Μακρακώμη-Τυμφρηστός) μήκους περίπου 28 χλμ., αφού όπως ανακοίνωσε πρόσφατα ο Κώστας Μπακογιάννης το έργο πλέον έχει δημοπρατηθεί και η χρηματοδότηση έχει κλειδώσει.
Στο έργο αναφέρθηκε πρόσφατα και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος σε κυριακάτικη ανάρτηση υπογράμμισε ότι η κατασκευή του οδικού άξονα που θα συνδέει τη Λαμία με το Καρπενήσι προχωρά, ξεκινώντας με την ταχεία εκτέλεση των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων, όπως εγκρίθηκε στο πρόσφατο Υπουργικό Συμβούλιο.
Στο έργο της Παράκαμψης Χαλκίδας, έχει προθεσμία ολοκλήρωσης μέχρι και τις 2 Σεπτεμβρίου 2028, ενώ το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή των βασικών οδικών τμημάτων, όπως η σύνδεση Νέα Λάμψακος – Σήραγγα Βαθροβουνίου μήκους 2 χλμ. και η συνέχεια Σήραγγα Βαθροβουνίου – Ψαχνά μήκους 14,7 χλμ.
Παράλληλα, προβλέπονται και συμπληρωματικά τμήματα, όπως η παράκαμψη Ψαχνών μήκους 4,3 χλμ., που αποσυμφορεί το αστικό κέντρο των Ψαχνών και της Καστέλλας, καθώς και η αρτηρία σύνδεσης Βόρειας – Νότιας Εύβοιας μήκους 2,4 χλμ., η οποία διευκολύνει τη σύνδεση των δύο περιοχών.
Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη
Ο οδικός άξονας, με συνολικό μήκος άνω των 45 χλμ., περιλαμβάνει τα τμήματα Καλαμάτα–Ριζόμυλος μήκους 16,4 χλμ., Ριζόμυλος–Πύλος μήκους 24,4 χλμ. και Πύλος–Μεθώνη μήκους 7,9 χλμ., και έχει ενταχθεί στο Δευτερεύον Εθνικό Δίκτυο της χώρας.
Από αρκετούς μήνες, έχουν εγκατασταθεί εργοτάξια σε διάφορα σημεία του άξονα, με τις εργασίες να περιλαμβάνουν γενικές εκσκαφές και την κατασκευή των πρώτων τεχνικών έργων.