Τι είναι το μαύρο κουτί που μπαίνει στα φρένα των αυτοκινήτων -Ποια η λειτουργία του

Ολοένα και περισσότεροι κατασκευαστές τοποθετούν ένα νέο μεταλλικό εξάρτημα στο σύστημα πέδησης των νέων τους μοντέλων, το οποίο προορίζεται να συλλέγει τη σκόνη από τη χρήση των φρένων.
Ορισμένα μοντέλα, μεταξύ των οποίων και η Alfa Romeo Junior Elettrica, στην έκδοση Veloce, την οποία δοκιμάσαμε πρόσφατα, εξοπλίζονται με έναν συλλέκτη σκόνης, ο οποίος είναι προσαρμοσμένος στις δαγκάνες των τροχών.
Όπως μπορείτε να δείτε και στις φωτογραφίες, στην περίπτωση της Junior Elettrica Veloce, το σκούρο γκρι μπλοκ είναι τοποθετημένο πάνω στις κόκκινες δαγκάνες των μπροστινών τροχών, ενώ σύμφωνα με τους κατασκευαστές είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να παραμένει σταθερό και να μην παραμορφώνεται ακόμη και στις υψηλές θερμοκρασίες που δημιουργούνται κατά το φρενάρισμα, οι οποίες υπερβαίνουν ακόμη και τους 300 βαθμούς Κελσίου.
BUY NOW
Η ακριβής τοποθέτηση του εν λόγω εξαρτήματος, σε απόσταση μόλις λίγων χιλιοστών από το δισκόφρενο, εξασφαλίζει ότι βρίσκεται στην ιδανική θέση ώστε η ροή του αέρα να κατευθύνει τη σκόνη κατευθείαν πάνω του.

Η αποτελεσματικότητα του συλλέκτη δεν βασίζεται σε μαγνητικές ιδιότητες, αλλά στη ροή του αέρα. Έτσι, σωματίδια που διαφορετικά θα κάθονταν κατευθείαν στο εσωτερικό των τροχών ή θα εκπέμπονταν στην ατμόσφαιρα, συλλέγονται στο εσωτερικό του μεταλλικού μπλοκ.
Παράλληλα, το εξάρτημα βελτιώνει και τη λειτουργία των φρένων, μειώνοντας την επικάθιση σκόνης και ρύπων πάνω στη δαγκάνα. Επίσης, χάρη στο σχετικά μικρό του μέγεθος, δεν παρεμποδίζει την ψύξη του δίσκου.
Επιπλέον, σύμφωνα με ένα επιστημονικό άρθρο που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Aerosol Science and Technology το 2024, τα σωματίδια φθοράς των φρένων (Brake Wear Particles -BWPs) αποτελούν μία από τις βασικές πηγές εκπομπών αιωρούμενων σωματιδίων (PM) από τα οχήματα και πρόκειται να ρυθμιστούν από το επερχόμενο πρότυπο εκπομπών Euro 7.

Στην εν λόγω μελέτη, η χρήση ενός τέτοιου εξαρτήματος μείωσε τις εκμπομπές των σωματιδίων BWPs κατά περίπου 60%.
Τέλος, ένα ακόμη προτέρημά του είναι ότι πρόκειται για ένα εξάρτημα που δεν απαιτεί συντήρηση. Δεν έχει κινούμενα μέρη, επομένως δεν απαιτεί service ή τεχνικό έλεγχο.
Από την άλλη μεριά, πολλοί ενδεχομένως να βρίσκουν την παρουσία του αισθητικά «άκομψη», ειδικά όταν τοποθετείται δίπλα σε εντυπωσιακά δισκόφρενα και τεράστιες δαγκάνες, όπως τα δισκόφρενα των 365 χιλιοστών της Junior Elettrica Veloce και τις κατακόκκινες δαγκάνες τους.
Ωστόσο το όφελος από το εν λόγω εξάρτημα είναι πολλαπλό, καθώς όχι μόνο αποτρέπει τη συσσώρευση σκόνης από τα φρένα πάνω στις ζάντες, αλλά μειώνει και τις εκπομπές αιωρούμενων σωματιδίων του αυτοκινήτου.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ