Η Stellantis «ανασταίνει» τα ταμπούρα για να μειώσει τις εκπομπές ρύπων

Drum brakes

O όμιλος Stellantis κατέθεσε μια πατέντα που φέρνει στο σήμερα μία από τις παλαιότερες τεχνολογίες του αυτοκινήτου: τα ταμπούρα. Μόνο που αυτή τη φορά τα ανασχεδιάζει με μια καινοτόμο ιδέα.

Η ιδέα αυτή είναι απλή όσο και ευφυής: πρόκειται για την προσθήκη μαγνήτη που θα συγκρατεί τα σωματίδια τα οποία απελευθερώνονται σε κάθε φρενάρισμα. Ίσως ακούγεται περίεργο να ασχολείται ένας κατασκευαστής με κάτι τέτοιο, όμως όσο τα αυτοκίνητα γίνονται αποδοτικότερα, τόσο πιο ξεκάθαρο γίνεται ότι οι εκπομπές δεν προέρχονται μόνο από τους κινητήρες.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα σωματίδια που παράγονται από τη φθορά των φρένων αποτελούν σοβαρό κίνδυνο για την υγεία. Έρευνες στη Βρετανία έχουν δείξει ότι η σκόνη των φρένων μπορεί να είναι πιο τοξική ακόμα και από τις εκπομπές πετρελαιοκινητήρων, κάτι που οδήγησε και στην αυστηροποίηση των κανονισμών με το πρότυπο Euro 7, το οποίο πλέον λαμβάνει υπόψη και αυτό τον τύπο ρύπων.

Η λύση που προτείνουν οι μηχανικοί της Stellantis βασίζεται στην εφαρμογή μιας λεπτής μαγνητικής επίστρωσης στο σύστημα φρένων, ώστε τα σωματίδια που περιέχουν μέταλλα να κολλούν επάνω της.

Ο λόγος που προτιμώνται τα ταμπούρα είναι απλός: σε σχέση με τα δισκόφρενα, όπου οι επιφάνειες τριβής είναι εκτεθειμένες στον αέρα και δύσκολα συγκρατούνται τα σωματίδια, τα ταμπούρα είναι κλειστά και έτσι η συλλογή τους γίνεται πιο αποτελεσματικά.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αν και στα συμβατικά αυτοκίνητα τα ταμπούρα έχουν σχεδόν εξαφανιστεί, στην εποχή της ηλεκτροκίνησης επιστρέφουν δυναμικά. Η αναγεννητική πέδηση μειώνει την ανάγκη για έντονη ψύξη, οπότε η απλότητα και το μικρότερο βάρος των ταμπούρων τα καθιστούν ιδανική λύση. Ήδη μοντέλα όπως τα Volkswagen ID.4, Fiat 500e και Audi Q4 e-tron χρησιμοποιούν ταμπούρα στον πίσω άξονα, εκεί όπου οι απαιτήσεις είναι χαμηλότερες.

Το νέο σύστημα της Stellantis δεν θα καταφέρνει να συγκρατήσει όλα τα σωματίδια - κάποια θα συνεχίσουν να διαφεύγουν στον αέρα. Ωστόσο, η μείωση των εκπομπών σε συνδυασμό με νέα υλικά στα τακάκια θα μπορούσε να βελτιώσει σημαντικά την αποτελεσματικότητα.

Η συντήρηση του συστήματος θα είναι απλή, καθώς ο μαγνήτης θα καθαρίζεται εύκολα, ενώ με δεδομένο ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φθείρουν λιγότερο τα φρένα τους, η διάρκεια ζωής ενός τέτοιου ταμπούρου μπορεί να φτάσει τις εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ