Ποιες κάμερες μας φωτογραφίζουν στους δρόμους της Αθήνας -Ποιες κόβουν κλήσεις στους οδηγούς
H οδική ασφάλεια αποτελεί μια από τις προτεραιότητες της πολιτείας, αφού η χώρα μας εμφανίζει ρεκόρ σε ετήσια βάση στα τροχαία ατυχήματα και στους θανάτους στην άσφαλτο.
Σε αυτό το πλαίσιο, παρατηρούμε συνεχείς εξελίξεις, όπως την αυστηροποίηση του νομικού πλαισίου μέσω του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, αλλά και την επικείμενη εγκατάσταση και προσεχή λειτουργία των νέων «έξυπνων καμερών».
Οι νέες αυτές συσκευές θα αξιοποιούν τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης για την αυτόματη καταγραφή παραβάσεων και την άμεση αποστολή κλήσεων στους παραβάτες οδηγούς μέσω SMS. Για τις κάμερες αυτές, μάλιστα, έχει ήδη γίνει εκτενής συζήτηση, καθώς υπάρχει ακόμη έντονη σύγχυση σχετικά με το αν έχουν τεθεί σε λειτουργία ή όχι.
BUY NOW
Σε κάθε περίπτωση, όμως, στην Αθήνα λειτουργεί ήδη ένα εκτεταμένο δίκτυο καμερών, με συστήματα που επιτελούν διαφορετικούς ρόλους, συμβάλλοντας στην παρακολούθηση της κυκλοφορίας, στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και της ροής των οχημάτων, καθώς και στην καταγραφή και τιμωρία των οδηγών που παραβιάζουν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Αρχικά, εδώ και πάνω από 20 χρόνια, λειτουργούν οι κάμερες διαχείρισης κυκλοφορίας, οι οποίες έχουν ως αποκλειστικό σκοπό την παρακολούθηση της κυκλοφορίας και τη διαχείριση των κυκλοφοριακών συνθηκών και δεν επιβάλλουν πρόστιμα, αφού δεν καταγράφουν οπτικοακουστικό υλικό και δεν τηρούν αρχεία. Οι συγκεκριμένες κάμερες τοποθετήθηκαν το 2004, ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων, και βρίσκονται σε κεντρικούς κόμβους και λεωφόρους της Αθήνας. Η λειτουργία τους διέπεται από αυστηρούς περιορισμούς της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, με το έργο τους να περιορίζεται στον έλεγχο της κυκλοφορίας και την επιτήρηση των δρόμων.
Φυσικά, υπάρχουν και τα γνωστά σε όλους ραντάρ ταχύτητας, τα οποία αποτελούν ένα πιο εξελιγμένο μέσο σε σχέση με τις κάμερες επιτήρησης, καθώς έχουν τη δυνατότητα να εντοπίζουν παραβάσεις των ορίων ταχύτητας και να βεβαιώνουν τα αντίστοιχα πρόστιμα στους παραβάτες οδηγούς. Τα ραντάρ καταγράφουν την ταχύτητα των διερχόμενων οχημάτων και, εφόσον υπάρχει υπέρβαση των ορίων, επισύρεται το αντίστοιχο πρόστιμο.
Η Αττική Οδός αποτελεί τον πιο χαρακτηριστικό δρόμο της χώρας με το πιο πυκνό δίκτυο ραντάρ, διαθέτοντας πάνω από 15 κάμερες κατά μήκος των 70 χιλιομέτρων της. Οι θέσεις στις οποίες βρίσκονται τοποθετημένες οι κάμερες ταχύτητας της Αττικής Οδού είναι γνωστές καθώς βάσει Νόμου, ο οδηγός οφείλει να ενημερώνεται ότι στο συγκεκριμένο τμήμα του δρόμου η ταχύτητα κίνησης ελέγχεται με τεχνικά μέσα.
Στην Αττική Οδό, τα ραντάρ ταχύτητας εντοπίζονται σε καίρια σημεία και στις δύο κατευθύνσεις. Προς Μαρκόπουλο, βρίσκονται στον κόμβο Π.Α.Θ.Ε. στην Ελευσίνα (όριο 100 χλμ./ώρα), στο 16ο χλμ. Ασπροπύργου (100 χλμ./ώρα), στο 20ό χλμ. Νέων Λιοσίων (100 χλμ./ώρα) και στο 40ό χλμ. Κάντζας (110 χλμ./ώρα). Προς Ελευσίνα, ραντάρ υπάρχουν στο 40ό χλμ. Κάντζας (110 χλμ./ώρα), στο 30ό χλμ. Αμαρουσίου (100 χλμ./ώρα), στο 17ο χλμ. Άνω Λιοσίων (100 χλμ./ώρα) και στο 10ο χλμ. Ασπροπύργου (120 χλμ./ώρα). Στην Περιφερειακή Υμηττού, προς Ραφήνα τα ραντάρ βρίσκονται στο 3ο χλμ. Χολαργού (80 χλμ./ώρα) και στο 7ο χλμ. Γλυκών Νερών (70 χλμ./ώρα), ενώ προς Καισαριανή στο 7ο χλμ. Γλυκών Νερών (70 χλμ./ώρα), στο 4ο χλμ. Χολαργού (80 χλμ./ώρα) και στο 1ο χλμ. Παπάγου (70 χλμ./ώρα).
Πιλοτικά, από τον Ιούλιο έχουν τοποθετηθεί 10 κάμερες σε λεωφορεία, με σκοπό την καταγραφή παραβάσεων στις λεωφορειολωρίδες, όπως η παράνομη κίνηση ή η στάθμευση Ι.Χ. οχημάτων.
Ωστόσο, επειδή το πρόγραμμα βρίσκεται ακόμη σε δοκιμαστική φάση, δεν επιβάλλονται προς το παρόν πρόστιμα στους παραβάτες οδηγούς. Το έργο υλοποιείται από την εταιρεία Hayden AI Technologies Ireland Limited, που διαθέτει μακρά εμπειρία στα συστήματα επιτήρησης αστικών συγκοινωνιών.
Σημειώνεται ότι πολλοί οδηγοί έχουν παρατηρήσει επίσης και διάφορες κάμερες που έχουν τοποθετηθεί σε φανάρια στη Νέα Φιλαδέλφεια, οι οποίες, ωστόσο, δεν ανήκουν στην κατηγορία των καμερών που επιβάλλουν πρόστιμα. Αντίθετα, στόχος τους είναι και εδώ η καταγραφή και ανάλυση του κυκλοφοριακού φόρτου.
Οι κάμερες αυτές έχουν εγκατασταθεί σε τρεις στύλους φωτεινών σηματοδοτών επί της Δεκελείας, περιλαμβανομένων και αυτών στη συμβολή με την οδό Ελευθερίου Βενιζέλου, στο πλαίσιο του έργου «Κατασκευή Πρότυπων Διαβάσεων σε Κόμβους του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας».
Πρόκειται για προηγμένης τεχνολογίας συστήματα, ικανά να εντοπίζουν και να ταξινομούν με ακρίβεια τους χρήστες του δρόμου, παρακολουθώντας ταυτόχρονα την κυκλοφορία. Παράλληλα, προσφέρουν λεπτομερή ανίχνευση και συλλογή δεδομένων, δίνοντας τη δυνατότητα αποτελεσματικού ελέγχου των σηματοδοτούμενων διασταυρώσεων.
Τέλος, στην Αθήνα λειτουργούν ήδη πιλοτικά δύο κάμερες παραβίασης ερυθρού σηματοδότη στη Λεωφόρο Ποσειδώνος, οι οποίες καταγράφουν τις παραβάσεις αλλά δεν αποστέλλουν ακόμα κλήσεις. Οι κάμερες αυτές βρίσκονται σε δοκιμαστική λειτουργία από το 2022, και δεν σχετίζονται με το δίκτυο των 388 «έξυπνων» καμερών που θα αλλάξουν την οδική επιτήρηση στη χώρα.