208

Η χώρα της Ευρώπης που αγοράζουν μόνο ηλεκτρικά

norvigia-hlektrika

Στην Ελλάδα η ηλεκτροκίνηση μπορεί να μην έχει ακόμη εδραιωθεί, όμως πιο βόρεια τα δεδομένα είναι τελείως διαφορετικά.

Παρά τους όποιους προβληματισμούς γύρω από τη στροφή της Ευρώπης προς την ηλεκτροκίνηση, ο δρόμος έχει ανοίξει για τα καλά, με τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα να κερδίζουν συνεχώς μερίδιο στις πωλήσεις. Την πρωτοκαθεδρία στη μετάβαση αυτή κρατούν οι Σκανδιναβικές χώρες, με απόλυτο πρωταγωνιστή τη Νορβηγία

fortisi
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Νορβηγικής Αρχής Οδικής Κυκλοφορίας (OFV), ο Ιούλιος του 2025 καταγράφηκε ως μήνας–σταθμός στην ιστορία της αγοράς αυτοκινήτου της χώρας, με τα αμιγώς ηλεκτρικά (BEV) να καταλαμβάνουν το εντυπωσιακό 97,2% των συνολικών ταξινομήσεων. Πρόκειται για ένα ποσοστό που δύσκολα μπορεί να ξεπεραστεί, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς πως σε ορισμένες περιοχές, όπως το Agder, το ποσοστό αυτό άγγιξε σχεδόν το απόλυτο, φτάνοντας στο 99,3%.

Οι ιδιώτες αποδείχθηκαν πιο «ζεστοί» στην επιλογή ηλεκτρικών, με μερίδιο 98,5% στις πωλήσεις, ενώ και οι εταιρικοί στόλοι ακολούθησαν με ποσοστό 94,8%. Η εικόνα αυτή δεν είναι τυχαία, καθώς μόνο τον Ιούλιο η αύξηση στις πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών ήταν 57% υψηλότερη σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2024, με τους ειδικούς να αποδίδουν το ράλι αγορών και στη μείωση των επιτοκίων που έκανε πιο εύκολη τη χρηματοδότηση νέων αυτοκινήτων.

Από την άλλη τα θερμικά μοντέλα στη Νορβηγία περιορίζονται σε διψήφιους και τριψήφιους αριθμούς. Τον Ιούνιο, από τα 18.373 νέα οχήματα που πουλήθηκαν, μόλις 57 ήταν βενζινοκίνητα και 142 πετρελαιοκίνητα, ενώ ούτε οι plug-in υβριδικές εκδόσεις βρήκαν ανταπόκριση, με μόλις 152 μονάδες να ταξινομούνται την ίδια περίοδο.

tesla
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αντίθετα, τα ηλεκτρικά ξεπέρασαν τις 17.800 ταξινομήσεις μέσα σε έναν μήνα, αριθμός που αντιστοιχεί σχεδόν στο 65% όλων των ηλεκτρικών που έχουν πουληθεί στην Ελλάδα την τελευταία πενταετία. Το Tesla Model Y παραμένει το best-seller της χώρας, συμβολίζοντας με τον καλύτερο τρόπο την πλήρη στροφή της αγοράς.

Η επιτυχία αυτή δεν προέκυψε μόνο από τη διάθεση των καταναλωτών, αλλά και από μια συνεπή κρατική στρατηγική που έκανε τα ηλεκτρικά οικονομικά πιο συμφέροντα όπως γενναίες φοροαπαλλαγές, αυξημένοι φόροι στα θερμικά, αλλά και ένα εκτεταμένο δίκτυο φορτιστών που προσφέρει άνεση στην καθημερινή χρήση.

fortisi

Καθοριστικό ρόλο παίζει και η ενεργειακή φυσιογνωμία της χώρας, καθώς περίπου το 88% της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας προέρχεται από υδροηλεκτρικά εργοστάσια. Αυτό σημαίνει ότι το ρεύμα είναι φθηνό, καθιστώντας τη φόρτιση όχι μόνο πιο πράσινη αλλά και σημαντικά πιο οικονομική από το γέμισμα με καύσιμα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αξίζει να σημειωθεί ότι η δημοτικότητα των ηλεκτρικών δεν μειώθηκε ούτε όταν αποσύρθηκαν ορισμένα προνόμια, όπως η χρήση των λεωφορειολωρίδων ή οι φοροαπαλλαγές για πολυτελή μοντέλα άνω των 500.000 κορωνών (42.000 ευρώ).

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ