Γιατί οι κονσόλες των νέων αυτοκινήτων έχουν όλο και λιγότερους διακόπτες

Opel Astra dashboard

Οι κατασκευαστές σπεύδουν να αντικαταστήσουν τους φυσικούς διακόπτες και τα κουμπιά στις κονσόλες των νέων αυτοκινήτων με ψηφιακά στην κεντρική οθόνη. Για ποιούς λόγους, όμως, συμβαίνει αυτό;

Στα είδη υπό εξαφάνιση της αυτοκινητοβιομηχανίας, στα οποία ήδη έχουν ενταχθεί οι κινητήρες εσωτερικής καύσης και τα μηχανικά κiβώτια ταχυτήτων, τώρα προστίθεται άλλο ένα: οι φυσικοί διακόπτες και τα κλασσικά κουμπιά της κονσόλας.

Tesla Model S
Tesla Model S
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τη θέση τους παίρουν ψηφιακοί πίνακες και ενδείξεις, μέσω των οποίων ο οδηγός μπορεί να κάνει τις ρυθμίσεις που μέχρι σήμερα κάνει με τους διακόπτες: για τον κλιματισμό, την ένταση του ηχοσυστήματος, ακόμα και για τη λειτουργία των ηλεκτρονικών συστημάτων και των προφίλ οδήγησης (drive modes).

Mercedes EQE
Mercedes EQE

Είναι πολύ εύκολο να γίνει η σύνδεση των νέων αυτών διακοπτών αφής των αυτοκινήτων με την τεράστια εξάπλωση του πολιτισμού των οθονών -των smartphones και tablets- στην προσπάθεια εντοπισμού των αιτιών του φαινομένου. Παρόλα αυτά, ενώ στον καναπέ του σπιτιού του είναι αρκετά εύκολο και κυρίως ασφαλές να σκρολάρει κανείς σε μια οθόνη με την προσοχή του στραμμένη σ' αυτήν, εν κινήσει και από τη θέση του οδηγού δεν είναι.

Κι όμως. Η πρώτη μαζική απαλειφή των φυσικών διακοπτών και κουμπιών των αυτοκινήτων παραγωγής μετρά ήδη μια δεκαετία, από το Range Rover του 2011 - και σήμερα μπορεί κανείς να αγοράσει ένα Tesla που δεν διαθέτει στο εσωτερικό του τίποτα άλλο εκτός από τιμόνι, πετάλια κι ένα τεράστιο tablet για τον έλεγχο όλων των λειτουργιών. Σε πολλά αυτοκίνητα, επίσης, ο έλεγχος του κλιματισμού ή της έντασης του ήχου γίνεται ήδη από την κονσόλα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Tesla Model Y
Tesla Model Y

Και σήμερα, σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές -ακόμα και εκείνοι που είχαν στο επίκεντρο της φιλοσοφίας τους τη λειτουργικότητα του εσωτερικού- καταργούν τους φυσικούς διακόπτες και περνούν όλες τις ρυθμίσεις για σχεδόν κάθε λειτουργία του αυτοκινήτου στις κεντρικές οθόνες. Υπάρχουν, ωστόσο, και κάποιες εξαιρέσεις που ισορροπούν μεταξύ των δύο κόσμων και λύνουν το πρόβλημα - όπως οι διακόπτες αφής των νέων Peugeot, που είναι μεν ψηφιακοί και παραμετροποιήσιμοι, αλλά είναι και απροβλημάτιστα προσβάσιμοι χωρίς την απόσπαση της προσοχής από το δρόμο.

Peugeot 308
Peugeot 308
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Για ποιό λόγο, όμως, από το κόκπιτ των αμέτρητων διακοπτών μιας Mercedes-Benz S-Class προ 20ετίας, τώρα περάσαμε στο άλλο άκρο; Οι αυτοκινητοβιομηχανίες συνήuως υποστηρίζουν πως κάθε αλλαγή που κάνουν γίνεται επειδή το θέλουν οι πελάτες τους - αλλά δικαιολογημένα θα μπορούσε κάποιος να έχει αμφιβολίες περί αυτού στην περίπτωση των διακοπτών.

Ένας από τους λόγους που επιλέγονται οι ψηφιακοί διακόπτες από τους κατασκευαστές είναι ο αισθητικός. Μια κονσόλα χωρίς διακόπτες εμπίπτει στην τάση μινιμαλισμού των σχεδιαστών στην εποχή αυτή, και σε πολλές περιπτώσεις δείχνει πιο φουτουριστική και όμορφη. Όμως, και πάλι, η ομορφιά είναι κάτι υποκειμενικό.

Mercedes EQS
Mercedes EQS

Όμως, ο βασικός λόγος είναι άλλος: ο οικονομικός. Η συντριπτικη πλειοψηφία των αυτοκινήτων διαθέτει πλέον μεγάλες οθόνες αφής, και δεν μπορεί να μην διαθέτει διότι οι οθόνες είναι ένα μεγάλο δέλεαρ στα χέρια του marketing. Και δεδομένου ότι οι οθόνες κοστίζουν αρκετά, οι κατασκευαστές τείνουν να μειώνουν το κόστος περιορίζοντας τους διακόπτες.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Opel Astra
Opel Astra

Και μπορεί το κόστος των διακοπτών να μην ακούγεται μεγάλο, αλλά στις οικονομίες κλίμακας -όταν πρόκειται για εκατοντάδες χιλιάδες αντίτυπα ενός μοντέλου- είναι αρκετό. Το κόστος ενός διακόπτη δεν βρίσκεται μόνο στο πλαστικό του εξάρτημα, αλλά και σε όλες του τις καλωδιώσεις και στη διαδικασία παραγωγής και εγκατάστασής του. Ξέχωρα που κάποια συστήματα κλιματισμού έχουν και τη δική τους, ξεχωριστή μικρή ψηφιακή οθόνη, που ανεβάζει ακόμα περισσότερο τη δαπάνη.

Audi e-tron
Audi e-tron
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Έτσι, πολλοί κατασκευαστές προτιμούν να μεταφέρουν όλες τις λειτουργίες των διακοπτών στην κεντρική οθόνη, που δεν γίνεται να μην υπάρχει στην «εποχή των οθονών», κι έτσι να περιορίζουν το κόστος σε μία και μόνο συσκευή. Κατά συνέπεια, το πρόβλημα της απόσπασης του οδηγού από το δρόμο σε μια οθόνη αντί να επιλύεται, επιδεινώνεται.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ