Έρευνα: Πόσο «πράσινα» είναι τελικά τα ηλεκτρικά σε σχέση με τα θερμικά;

Έρευνα

Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες μετασχηματίζουν την παραγωγή τους προς όφελος των ηλεκτρικών μοντέλων, ενώ και θεσμικά όργανα, όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση, έχουν ήδη θεσπίσει την απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες από το 2035.

Πίσω από την πολιτική αυτή επιλογή βρίσκεται το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των συμβατικών οχημάτων, κυρίως λόγω της χρήσης ορυκτών καυσίμων και των μεγάλων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO₂).

Η μελέτη του ICCT αξιολογεί τις συνολικές εκπομπές άνθρακα διαφόρων τύπων οχημάτων, λαμβάνοντας υπόψη ολόκληρο τον κύκλο ζωής τους, από την παραγωγή και τη χρήση, μέχρι και τη συντήρηση του μετά την αγορά . Η ανάλυση γίνεται σε ορίζοντα 20 ετών, διάστημα που αντιστοιχεί στη μέση διάρκεια ζωής ενός αυτοκινήτου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
έρευνα

Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα απελευθερώνουν έως και 73% λιγότερους ρύπους CO₂ σε σύγκριση με τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα. Συγκεκριμένα,οι εκπομπές άνθρακα σε ένα βενζινοκίνητο όχημα κυμαίνονται στα 235 γρ./χλμ.,ενώ στα ηλεκτρικά η ίδια τιμή περιορίζεται στα 63 γρ./χλμ.

Η σύγκριση, με βάση τις αντιπροσωπευτικές τιμές της έρευνας του ICCT (σε γραμμάρια CO₂ ανά χιλιόμετρο), διαμορφώνεται ως εξής:

  • Βενζινοκίνητα: 235 γρ./χλμ.
  • Πετρελαιοκίνητα : 234 γρ./χλμ.
  • Φυσικού αερίου CNG: 203 γρ./χλμ.
  • Υβριδικά : 188 γρ./χλμ. (–20% σε σύγκριση με τη βενζίνη)
  • Υδρογονοκίνητα από φυσικό αέριο: 175 γρ./χλμ. (–25%)
  • Plug-in υβριδικά : 163 γρ./χλμ. (–30%)
  • Αμιγώς ηλεκτρικά : 63 γρ./χλμ. (–73%)
  • Ηλεκτρικά με ρεύμα μόνο από ανανεώσιμες πηγές: 52 γρ./χλμ. (–78%)
  • Υδρογονοκίνητα από «πράσινο» υδρογόνο: 50 γρ./χλμ. (–79%)

Η μελέτη αναγνωρίζει, επίσης, ότι η παραγωγή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, και ειδικά των μπαταριών, προκαλεί έως και 40% περισσότερες εκπομπές σε σχέση με την κατασκευή ενός συμβατικού αυτοκινήτου. Ωστόσο, η «απόσβεση» αυτών των εκπομπών πραγματοποιείται σύντομα.

Συγκεκριμένα, αρκούν μόλις 17.000 χλμ. χρήσης για να αντισταθμιστούν οι επιπλέον ρύποι της παραγωγής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

έρευνα
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σημειώνεται πως στα ευρήματα της μελέτης εντοπίζεται και απόκλιση μεταξύ θεωρητικής και πραγματικής κατανάλωσης στα plug-in υβριδικά οχήματα. Αν και οι κατασκευαστές δηλώνουν χαμηλές εκπομπές CO₂, στην πράξη, πολλοί οδηγοί δεν αξιοποιούν επαρκώς την ηλεκτρική αυτονομία, οδηγώντας κυρίως με τον θερμικό κινητήρα, γεγονός που αυξάνει τις συνολικές εκπομπές από την καθημερινή χρήση.

Τέλος, σχετικά με τα οχήματα υδρογόνου, η έρευνα τονίζει ότι μπορούν να είναι πολύ ανταγωνιστικά σε σχέση με τις εκπομπές άνθρακα, αρκεί να τρέχουν με «πράσινο» υδρογόνο από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Σε αυτή την περίπτωση οι εκπόμπες κυμαίνονται στα 50 γρ/χλμ., ενώ αν το υδρογόνο προέρχεται από φυσικό αέριο, τότε ανεβαίνει σημαντικά, με τις εκπομπές να φτάνουν τα 175 γρ./χλμ..

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ