Η νέα ευρωπαϊκή μελέτη καταγράφει ένα ανησυχητικό αλλά ρεαλιστικό τοπίο στους δρόμους, όπου η συνύπαρξη οδηγών, μοτοσικλετιστών, ποδηλατών και πεζών παραμένει προβληματική, με τους βασικούς κανόνες να παραβιάζονται συστηματικά.
Παρά το γεγονός ότι ένας στους δύο νεκρούς και δύο στους τρεις σοβαρά τραυματίες στην Ευρώπη ανήκουν στις πιο ευάλωτες κατηγορίες χρηστών του δρόμου (πεζοί, ποδηλάτες, μοτοσικλετιστές κ.ο.κ.),τα στοιχεία που προκύπτουν δείχνουν ότι μεγάλο μέρος των χρηστών του δικτύου εξακολουθεί να αγνοεί τους στοιχειώδεις κανόνες που θα μπορούσαν να αποτρέψουν σοβαρά ατυχήματα.
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το 2024, σχεδόν οι μισοί θάνατοι από τροχαία στην Ευρώπη (≈44 %) αφορούν οδηγούς ή επιβάτες αυτοκινήτων. Οι υπόλοιπες απώλειες αφορούν κυρίως ευάλωτους χρήστες του δρόμου, με περίπου το 20 % δικυκλιστές, το 18 % πεζοί και το 10 % ποδηλάτες.
BUY NOW
Μια νέα μελέτη τώρα που πραγματοποιήθηκε από την VINCI Autoroutes Foundation λαμβάνοντας υπόψιν τις απαντήσεις πάνω από 1.200 πολιτών κρατών της Ευρώπης εξετάζει τον τρόπο που οι Ευρωπαίοι αντιδρούν όταν πρέπει να μοιραστούν τον δρόμο με διαφορετικά μέσα μετακίνησης και αναδεικνύει ένα σημαντικό έλλειμμα σεβασμού μεταξύ των χρηστών του οδικού δικτύου.
Ξεκινώντας από τους οδηγούς αυτοκινήτων, η έρευνα έδειξε ότι η παράλειψη χρήσης φλας κατά την αλλαγή λωρίδας ή την αλλαγή κατεύθυνσης παραμένει ένα συχνό φαινόμενο, με περισσότερους από τους μισούς να παραδέχονται ότι υποπίπτουν στο εν λόγω λάθος.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας κοινή πρακτική μεγάλης μερίδας των οδηγών είναι και το να ανοίγουν την πόρτα χωρίς να ελέγξουν για διερχόμενο ποδηλάτη, ενώ δεν λείπουν και εκείνοι που παραβιάζουν τον ειδικό χώρο αναμονής των ποδηλάτων στα φανάρια, ένα ειδικό τμήμα του δρόμου που βρίσκεται σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις και προορίζεται αποκλειστικά για χρήση από ποδηλάτες.
Όσον αφορά τις παραβάσεις των οδηγών ποδηλάτου, τα στοιχεία της έρευνας δείχνουν ότι πολλοί συνηθίζουν να κινούνται πάνω στα πεζοδρόμια, να περνούν από διασταυρώσεις παρόλο που τα οχήματα έχουν κόκκινο φανάρι, ενώ ένα σημαντικό ποσοστό παραδέχεται ότι προσπερνά από δεξιά τα λεωφορεία και τα φορτηγά, παρότι γνωρίζει τους κινδύνους των τυφλών σημείων.
Αντίστοιχες συμπεριφορές καταγράφονται και στους οδηγούς δικύκλων, οι οποίοι συχνά σταθμεύουν πάνω σε πεζοδρόμια, καταλαμβάνουν τον χώρο των ποδηλάτων ή κινούνται πάνω σε ποδηλατοδρόμους.
Ένα ιδιαίτερα αποκαλυπτικό στοιχείο της έρευνας, που συχνά απουσιάζει από παρόμοιες μελέτες, είναι η επαναλαμβανόμενα ανεύθυνη συμπεριφορά των πεζών στον δρόμο. Μεγάλο μέρος των ερωτηθέντων της έρευνας παραδέχτηκε ότι διασχίζει τον δρόμο με κόκκινο, αλλά και ότι περνά εκτός διάβασης ακόμη κι όταν υπάρχει διάβαση σε πολύ μικρή απόσταση.
Η χρήση κινητού κατά το περπάτημα παραμένει επίσης διάχυτη, μειώνοντας σημαντικά την προσοχή και επιβαρύνοντας ένα ήδη επικίνδυνο περιβάλλον.