ΕΕ: Τι άλλαξε την πορεία των πωλήσεων στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

ψηαργε

Μετά από μήνες επίπονων δοκιμών και λαθών, η Ευρώπη βλέπει επιτέλους τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων να αυξάνονται.

Τα δεδομένα μιλούν από μόνα τους! Oι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 11% τον Σεπτέμβριο, ανεβάζοντας τις πωλήσεις από την αρχή του έτους σε 1,24 εκατομμύρια νέα BEV, σε σύνολο περίπου 8,07 εκατομμυρίων νέων αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν από την 1η Ιανουαρίου 2025.

Τους πρώτους εννέα μήνες του 2025, το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκε στο 16,1%, σε σύγκριση με 13,1% το 2024. Ενώ αυτό αντιπροσωπεύει σημαντική αύξηση, απέχει ακόμη πολύ από τους στόχους που έχουν τεθεί για την ενεργειακή μετάβαση. Τα υβριδικά οχήματα, ωστόσο, πρωτοστατούν, με μερίδιο αγοράς 34,7%, ενώ οι «παραδοσιακές» εκδόσεις με κινητήρα εσωτερικής καύσης έχουν μειωθεί κατά 24,7% για το diesel και 18,7% για τη βενζίνη.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η Γερμανία ηγείται της επίθεσης

Ανά χώρα, η Γερμανία ηγείται με μια εντυπωσιακή αύξηση 38,3% στις πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ακολουθούμενη από το Βέλγιο (+12,4%) και την Ολλανδία (+3,9%). Η Γαλλία, από την άλλη πλευρά, υστερεί με μια μικρή πτώση 0,2% για το έτος, παρά την ανάκαμψη 11,2% τον Σεπτέμβριο. Αυτό μεταφράζεται σε 35.000 νέες ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων τον Σεπτέμβριο.

Οι δημόσιες πολιτικές έχουν φυσικά διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο σε αυτήν την ανάκαμψη, αν και δεν βρίσκονται όλες οι ευρωπαϊκές χώρες στην ίδια κατάσταση.

Στην Ιταλία, οι επιδοτήσεις μπορούν να φτάσουν τα 11.000 ευρώ και να καλύψουν έως και το 30% της τιμής αγοράς για οχήματα κάτω των 42.700 ευρώ. Έχουν δώσει ώθηση σε μια ακόμη αδύναμη τοπική αγορά (μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων BEV 5,2%).

Στην Πολωνία και την Ελλάδα, η βοήθεια μπορεί να φτάσει τα 3.000 ευρώ, με πρόσθετα μπόνους για νέους αγοραστές ή σε συνδυασμό με κίνητρα απόσυρσης, καθιστώντας δυνατή την υποστήριξη της μετάβασης παρά τη χαμηλή διείσδυση BEV (5,3 - 5,4%).

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στην Ισπανία, η βοήθεια κυμαίνεται από 4.500 έως 7.000 ευρώ και συνοδεύεται από εξατομικευμένες φορολογικές ελαφρύνσεις, συμπεριλαμβανομένων μειώσεων του φόρου εισοδήματος και μειωμένων τελών κυκλοφορίας.

Στη Γαλλία, το αυτόματο «οικολογικό» μπόνους 1.000 ευρώ για ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Ευρώπη και κοστίζουν λιγότερο από 47.500 ευρώ υπάρχει παράλληλα με το πρόγραμμα κοινωνικής μίσθωσης που άνοιξε τον Σεπτέμβριο, το οποίο βοηθά σε μια στοχευμένη δόση 50.000 συμβολαίων ενοικίασης για μικρά νοικοκυριά.

Στη Γερμανία, τόσο τα άτομα όσο και οι εταιρείες επωφελούνται από πλήρη απαλλαγή από τον φόρο οχημάτων για BEV που ταξινομήθηκαν πριν από τις 31 Δεκεμβρίου 2025, η οποία ισχύει για δέκα χρόνια από την πρώτη ταξινόμηση.

Σημειώστε την απουσία άμεσων κινήτρων στις σκανδιναβικές χώρες, οι οποίες αντίθετα ευνοούν τις διαρθρωτικές φορολογικές απαλλαγές.

Το πρόβλημα με τα τσιπ

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αυτή η βελτίωση, ωστόσο, μπορεί να είναι μόνο προσωρινή λόγω πολλών ακόμη αρνητικών ενδείξεων. Σε αυτά περιλαμβάνεται η επιδείνωση των εμπορικών εντάσεων με την Κίνα, ιδίως η υπόθεση Nexperia. Η Nexperia, ένας ολλανδός κατασκευαστής ημιαγωγών, ενδέχεται να αναγκαστεί να κλείσει τις ευρωπαϊκές γραμμές παραγωγής της λόγω γεωπολιτικών εντάσεων μεταξύ Πεκίνου και Ουάσινγκτον. Η Κίνα έχει επίσης περιορίσει την προμήθεια σπάνιων γαιών, απαραίτητων για τα ηλεκτρικά οχήματα. Αυτή η απόφαση θα μπορούσε να έχει ιδιαίτερα καταστροφικές συνέπειες σε μια εποχή που αναδύονται πολλά πιο προσιτά οχήματα.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ