Ποιες είναι οι 10 παραβάσεις που θα καταγράφουν οι «έξυπνες» κάμερες;

camera-fanari.

Σε Δημόσια διαβούλευση τέθηκε το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.

Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με στόχο τη δημιουργία ενός αποτελεσματικού και σύγχρονου πλαισίου εφαρμογής των κανόνων οδικής ασφάλειας, την αξιοποίηση και χρήση των νέων τεχνολογιών και της τεχνητής νοημοσύνης για την ασφαλή καταγραφή των στοιχείων των οχημάτων και των οδηγών τους κατά την τέλεση παραβάσεων σε χώρους δημόσιας κυκλοφορίας, καθώς και η απλούστευση των διαδικασιών της καταγραφής και βεβαίωσης των παραβάσεων που πραγματοποιούνται στο οδικό δίκτυο, αλλά και της διαδικασίας είσπραξης των προστίμων που προκύπτουν από τις εκδοθείσες Πράξεις Βεβαίωσης Παράβασης, καθώς και της καταγραφής των λοιπών διοικητικών κυρώσεων, με απώτερο σκοπό την αποτροπή τέτοιων παραβάσεων και την τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Να υπενθυμίσουμε πως οι 388 κάμερες που πρόκειται να εγκατασταθούν σε όλη την Αττική δεν έχουν έρθει ακόμη και σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr αναμένεται να έχουν τοποθετηθεί προς τα τέλη του 2025 ή στην αρχή του 2026.

Οι 10 παραβάσεις που θα καταγράφουν οι κάμερες

Στο νομοσχέδιο αναγράφει ότι επιτρέπεται η εγκατάσταση και λειτουργία σταθερών ή φορητών συστημάτων οπτικών αισθητήρων ελέγχου (καμερών), με αποκλειστικό σκοπό την ηλεκτρονική καταγραφή παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας σε προεπιλεγμένα σημεία σε οδούς και σε χώρους που χρησιμοποιούνται για τη δημόσια κυκλοφορία οχημάτων στο σύνολο του οδικού δικτύου της χώρας. Για την καταγραφή παραβάσεων δύνανται να τοποθετούνται κάμερες με ενσωματωμένες λειτουργίες τεχνητής νοημοσύνης, για την ανάλυση των εικόνων και την ανίχνευση παραβάσεων, χωρίς την ανάγκη παρεμβάσεων από τον χειριστή, παρέχοντας προηγμένες δυνατότητες οπτικής καταγραφής και ανάλυσης και διασφαλίζοντας υψηλή ακρίβεια εντοπισμού. Σε κάθε περίπτωση το υλικό που καταγράφεται από τις κάμερες της παρούσας υποβάλλεται σε χειριστή για τον τελικό έλεγχο εγκυρότητας πριν από τη βεβαίωση ή μη της παράβασης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η καταγραφή παράβασης με το σύστημα της παρ. 1, θεωρείται ως «επ’ αυτοφώρω» καταληφθείσα, σύμφωνα με το νέο ΚΟΚ.

Το σύστημα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί και να αξιολογεί τις εξής κατηγορίες παραβάσεων:

α) Yπέρβαση του ανώτατου ορίου ταχύτητας του άρθρου 24 του Κ.Ο.Κ.,

β) παραβίαση ερυθρού σηματοδότη του άρθρου 9 του Κ.Ο.Κ.,

γ) παράνομη στάση και στάθμευση οχήματος του άρθρου 38 του Κ.Ο.Κ.,

δ) χρήση κινητού εν κινήσει της παρ. 2 του άρθρου 17 και της περ. ζ΄ της παρ. 1 του άρθρου 44 του Κ.Ο.Κ.,

ε) μη χρήση ζώνης και μη χρήση προστατευτικού κράνους των παρ. 5 και 6 του άρθρου 16 του Κ.Ο.Κ.,

στ) παράνομη κυκλοφορία σε λεωφορειόδρομο των άρθρων 8 και 55 του Κ.Ο.Κ.,

ζ) κίνηση σε Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.) του άρθρου 33 του Κ.Ο.Κ.,

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

η) παραποίηση ή απόκρυψη πινακίδας κυκλοφορίας κατά το άρθρο 94 του Κ.Ο.Κ..

Απαγορεύονται η χρήση του συστήματος και η αξιοποίηση των δεδομένων, που συλλέγονται μέσω του συστήματος και καταγράφονται σε αυτό, για οποιονδήποτε άλλο λόγο, εκτός της διαπίστωσης παραβάσεων του Κ.Ο.Κ. κατά τη νόμιμη λειτουργία του συστήματος.

Τα συστήματα οπτικών αισθητήρων ελέγχου διασυνδέονται με το Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα Εντοπισμού και Διαχείρισης Πράξεων Βεβαίωσης Παράβασης.

Πως επιδίδονται οι κλήσεις;

Οι κλήσεις επιδίδονται στον οδηγό ή ιδιοκτήτη του οχήματος ψηφιακά, μέσω του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος (Ε.Η.Σ.), με την ανάρτηση αυτής στην ηλεκτρονική θυρίδα του πολίτη και μόνο εάν για τεχνικούς λόγους αυτό δεν καταστεί εφικτό με κάθε άλλο πρόσφορο τρόπο.

Οι παραβάσεις που εκδίδεται αποκλειστικά βάσει του αριθμού κυκλοφορίας του οχήματος, επιδίδονται ψηφιακά, στον φερόμενο ιδιοκτήτη ή σε έναν από τους συνιδιοκτήτες σε περίπτωση συνιδιοκτησίας. Επί συνιδιοκτητών όπου το ποσοστό συνιδιοκτησίας είναι πενήντα τοις εκατό (50%), παραβάτης λογίζεται αυτός, το όνομα του οποίου αναγράφεται πρώτο στην άδεια κυκλοφορίας του οχήματος, εκτός αν ο έτερος συνιδιοκτήτης, με υπεύθυνη δήλωσή του, αποδεχθεί ότι διέπραξε αυτός την παράβαση. Επί συνιδιοκτητών με διαφορετικό ποσοστό ιδιοκτησίας ο καθένας, ως παραβάτης λογίζεται αυτός που έχει το μεγαλύτερο ποσοστό ιδιοκτησίας του οχήματος ή επί εταιρείας ο νόμιμος εκπρόσωπός της.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο ιδιοκτήτης του οχήματος δύναται να υποβάλει υπεύθυνη δήλωση, εντός αποκλειστικής προθεσμίας 7 ημερών από την ημερομηνία επίδοσης της κλήσης με φυσική παρουσία ή ψηφιακά μέσω της εφαρμογής «Gov.gr Wallet» στην υπηρεσία, όργανο της οποίας βεβαίωσε την παράβαση, περί μη αποδοχής της ιδιότητάς του ως παραβάτη-οδηγού, δηλώνοντας ταυτοχρόνως το ονοματεπώνυμο, τη διεύθυνση κατοικίας και τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου του φερόμενου οδηγού, στον οποίο είχε παραχωρήσει τη χρήση του οχήματος, υποβάλλοντας την ένσταση. Το πρώτο εδάφιο ισχύει και σε περιπτώσεις μισθωμένων οχημάτων, είτε από εταιρείες ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων, είτε από εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing). Αν δεν υποβληθεί η παραπάνω δήλωση στην καθοριζόμενη προθεσμία, ως παραβάτης λογίζεται οριστικά ο ιδιοκτήτης του οχήματος.

Πως θα γίνεται η ένσταση

Οι ενστάσεις υποβάλλονται εντός προθεσμίας 3 ημερών, που αρχίζει από την κοινοποίηση της παράβασης στη θυρίδα πολίτη του Gov.gr.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η υποβολή της ένστασης πραγματοποιείται κατόπιν: α) καταχώρησης στην εφαρμογή κωδικού μιας χρήσης (OTP – One Time Password), τον οποίο ο ενιστάμενος λαμβάνει στον πιστοποιημένο αριθμό σύνδεσης κινητής τηλεφωνίας που κατέχει ή β) επιβεβαίωσης έκδοσης του εγγράφου μέσω της εφαρμογής «Gov.gr Wallet».

Για τη συζήτηση της ένστασης ο ενιστάμενος δύναται να αιτηθεί και να δεσμεύσει ψηφιακό ραντεβού μέσω του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος επιλέγοντας κάποια από τον κατάλογο διαθέσιμων ημερών και ωρών, προκειμένου να γίνει η σχετική συζήτηση με το αρμόδιο όργανο μέσω τηλεδιάσκεψης. Το υποσύστημα αυτό διαλειτουργεί, ιδίως, με το Μητρώο Taxisnet, με το Ημερολόγιο διαθεσιμότητας διαχειριστών για προγραμματισμό ραντεβού και με το Υποσύστημα διαχείρισης πληρωμών.

Μετά την υποβολή της, η ένσταση αποστέλλεται ηλεκτρονικά σε θυρίδα της υπηρεσίας που εξέδωσε την παράβαση και εξετάζει αρμοδίως τις ενστάσεις.

Η πράξη αποδοχής ή αιτιολογημένης απόρριψης της ένστασης και η Πράξη Επιβολής Διοικητικής Ποινής αποστέλλονται στη θυρίδα του ενιστάμενου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ποια είναι η ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ.

Η Οδική Υπηρεσία Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας (ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ.) είναι αρμόδια για την παρακολούθηση της είσπραξης των διοικητικών προστίμων επί παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, οι οποίες διαπιστώνονται μέσω αυτοματοποιημένων ηλεκτρονικών συστημάτων επιτήρησης και καταγραφής, ή διαπιστώνονται επ’ αυτοφώρω από τα αρμόδια όργανα ελέγχου και καταγράφονται μέσω των φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών και των συστημάτων τους και με κάθε άλλο πρόσφορο μέσο.

Αν τα πρόστιμα δεν καταβληθούν εντός αποκλειστικής προθεσμίας 8 μηνών από την κοινοποίηση ή ανάρτηση της πράξης επιβολής, η ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ. αποστέλλει χρηματικό κατάλογο στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, περί έκδοσης και αποστολής εγγράφων διοικητικής εκτέλεσης μέσω υπηρεσίας διαλειτουργικότητας, σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων.

Πάντως έντονες είναι οι αντιδράσεις των Δήμων καθώς το νομοσχέδιο προβλέπει ότι τα πρόστιμα από τις «έξυπνες κάμερες» δεν θα ενισχύουν πλέον τα ταμεία τους, αλλά θα κατευθύνονται σε συνταξιοδοτικά ταμεία αστυνομικών και στρατιωτικών.

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, ένα ποσοστό των εσόδων από τις παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας θα πηγαίνει στο Μετοχικό Ταμείο Στρατού (ΜΤΣ), στο Ταμείο Πρόνοιας Απασχολούμενων στα Σώματα Ασφαλείας (ΤΑΠΑΣΑ) και στους Τομείς Πρόνοιας Αστυνομικών και Υπαλλήλων Αστυνομίας Πόλεων (ΤΠΑΣ – ΤΠΥΑΠ).

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ