
Το Ford Puma ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο με την αμιγώς ηλεκτρική έκδοση Gen-E, χωρίς να χάνει τη συνταγή της επιτυχίας και μεταφέροντας την οδηγική του συμπεριφορά στην εποχή του ρεύματος.
Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε πως το Ford Puma άνοιξε το δρόμο για την επιστροφή ιστορικών ονομάτων στη σύγχρονη εποχή. Το όνομα που συνόδευε το τρίθυρο coupe στα τέλη '90s και ήταν σε αφίσα σε αρκετά παιδικά δωμάτια, ειδικά στην έκδοση Ford Racing, επανεμφανίστηκε το 2019, αυτή τη φορά σε μορφή SUV. Τότε δεν ήταν λίγοι εκείνοι που έσπευσαν να λοιδορήσουν την επιλογή της Ford, γράφοντας σχεδόν επικήδειους πριν καν το νέο Puma κυκλοφορήσει επίσημα.
Όμως η ιστορία, όπως πάντα, γράφεται στην άσφαλτο και στις πωλήσεις, και η εμπορική επιτυχία του μοντέλου τους διέψευσε πανηγυρικά. Το Puma κατάφερε να ξεχωρίσει χάρη στην οδηγοκεντρική του συμπεριφορά αλλά και στην προσοχή στη λεπτομέρεια που φρόντισαν να του δώσουν οι άνθρωποι της Ford.
BUY NOW

Πρόσφατα, το μοντέλο δέχθηκε ένα διακριτικό αλλά και απαραίτητο facelift, για να συνεχίσει την καλή πορεία του, το οποίο ανανέωσε την εμφάνιση και το εσωτερικό. Ταυτόχρονα άνοιξε το δρόμο για μια αμιγώς ηλεκτρική έκδοση, η οποία ήταν, σχεδόν, μονόδρομος για μια εταιρεία όπως η Ford, η οποία έχει ήδη δείξει ξεκάθαρα τη διάθεση να χτίσει μια πλήρη γκάμα ηλεκτρικών προτάσεων, καλύπτοντας όλο το φάσμα των αναγκών.
Το είχαμε οδηγήσει, τόσο επί ελληνικού εδάφους όσο και στο εξωτερικό, αλλά τώρα το είχαμε στα χέρια μας για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, οπότε κι ήρθε η ώρα να δούμε τι πραγματικά έχει να προσφέρει.
Διακριτικά sportive
Αν κάποιος περίμενε ριζοσπαστικές αλλαγές στη σχεδίαση ή στοιχεία που “φωνάζουν” ηλεκτρικό από χιλιόμετρα, τότε μάλλον θα απογοητευτεί, αφού το Ford Puma Gen-E δεν ανακαλύπτει εκ νέου τον “σχεδιαστικό τροχό”, παραμένοντας αναγνωρίσιμο και οικείο. Βασίζεται στην ίδια πλατφόρμα με τις ήπια υβριδικές εκδόσεις, διατηρώντας απαράλλαχτες τις διαστάσεις και τη γενική εικόνα που το ανέδειξε σε best-seller. Ωστόσο διαφορές υπάρχουν, διακριτικές και ουσιαστικές, που κουμπώνουν αρμονικά στη γνώριμη εικόνα του Puma, χωρίς να χαλούν τη δυναμική του ταυτότητα.

Μπροστά, η παραδοσιακή μάσκα έχει δώσει τη θέση της σε μια ανασχεδιασμένη, κλειστού τύπου, εμπνευσμένη αισθητικά από τα ηλεκτρικά “αδέρφια” Mustang Mach-E και το νέο Capri, με τους αιχμηρούς LED προβολείς να δένουν αρμονικά μαζί της. Ο προφυλακτήρας είναι επίσης νέος και φιλοξενεί μια ενεργή γρίλια που ρυθμίζεται αυτόματα για τη βέλτιστη ψύξη της μπαταρίας και των υπόλοιπων ηλεκτρικών συστημάτων.
Στο πλάι, την παράσταση κλέβουν οι νέας σχεδίασης ζάντες αλουμινίου, διαθέσιμες από 17 έως 19 ίντσες (προαιρετικός εξοπλισμός), που έχουν σαν στόχο, πέρα από την εμφάνιση, τη βελτίωση της αεροδυναμικής για ακόμη καλύτερη αυτονομία. Πίσω, η ελαφρώς μεγαλύτερη αεροτομή στην οροφή βελτιώνει όχι μόνο το στιλ, αλλά και τη ροή του αέρα, ενώ το λευκό λογότυπο "PUMA" στην πόρτα του πορτμπαγκάζ και η απουσία απόληξης εξάτμισης μαρτυρούν πως βρίσκεσαι μπροστά στο Gen-E.
Για όσους πάντως θέλουν να τονίσουν διακριτικά τον ηλεκτρικό του χαρακτήρα, το μοντέλο διατίθεται αποκλειστικά σε δύο νέα χρώματα, το εντυπωσιακό Electric Yellow Metallic, όπως το αυτοκίνητο της δοκιμής, και το ιδιαίτερο Digital Aqua Blue Metallic.

Σε αντίθεση με το εξωτερικό, το εσωτερικό του Puma Gen-E έχει να πει περισσότερα. Η μεγαλύτερη διαφορά εντοπίζεται στη νέα κεντρική κονσόλα, όπου η απουσία επιλογέα ταχυτήτων επέτρεψε τη δημιουργία πρόσθετων χώρων αποθήκευσης, στοιχείο ιδιαίτερα πρακτικό και καλοδεχούμενο, ειδικά για τα καθημερινά μικροαντικείμενα, αφού κατάφερε να αναβαθμίσει την εργονομία χωρίς να χαθεί ο γνώριμος χαρακτήρας της καμπίνας.
Η σχεδίαση του ταμπλό ακολουθεί μια καθαρή, σχεδόν μινιμαλιστική λογική, με μαλακά υλικά και διακοσμητικές ραφές που προσθέτουν πόντους στην αίσθηση ποιότητας. Ξεχωρίζει το νέο infotainment με οθόνη 12 ιντσών, ενσωματωμένη βοηθό Alexa, 5G modem και φυσικά ασύρματη συμβατότητα με Android Auto και Apple CarPlay. Πάνω από αυτό, ένα ενσωματωμένο soundbar, που θυμίζει κάτι από Explorer, ενώ από κάτω βρίσκονται μόνο τρία φυσικά κουμπιά για τις βασικές λειτουργίες (προγράμματα οδήγησης, κάμερες, ξεθάμπωμα) και ένα κεντρικό χειριστήριο για την ένταση του ήχου.

Ταυτόχρονα ο ψηφιακός πίνακας οργάνων 12,8 ιντσών ενημερώνει με σαφήνεια τον οδηγό και προσαρμόζει τα γραφικά του ανάλογα με το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης. Το τιμόνι είναι ελαφρώς μεγαλύτερο σε διάμετρο από τα συνηθισμένα και ίσως “ξινίσει” στην πρώτη επαφή μαζί του, αλλά προσφέρει πλήρη ορατότητα στον πίνακα, αποφεύγοντας το κλασικό “κόψιμο” που παρατηρείται σε άλλα μοντέλα.
Η θέση οδήγησης είναι από τις καλύτερες στην κατηγορία, με ικανοποιητικό εύρος ρυθμίσεων και καλή πλευρική στήριξη, με την ορατότητα μπροστά παραμένει σε καλό επίπεδο, αν και επηρεάζεται κάπως από τις φαρδιές εμπρός κολόνες. Στο πίσω κάθισμα, η μόνη ουσιαστική διαφορά είναι η ελαφρώς μικρότερη γωνία στα γόνατα λόγω της θέσης της μπαταρίας στο πάτωμα, κάτι που ενδεχομένως να αντιληφθούν πιο έντονα οι ψηλότεροι επιβάτες.

Εκεί όμως που το Ford Puma Gen-E, όπως και οι υβριδικές εκδόσεις, εντυπωσιάζει πραγματικά, είναι στον χώρο αποσκευών. Εδώ το “Megabox” μετονομάζεται σε “Gigabox”, και χάρη στα 145 λίτρα του, ανεβάζει τη συνολική χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ στα 523 λίτρα. Αν μάλιστα προσθέσουμε και το μικρό αλλά πρακτικό frunk των 43 λίτρων κάτω από το καπό, μιλάμε για μια κορυφαία επίδοση που μπαίνει στα χωράφια μεγαλύτερων κατηγοριών.
Mε βλέμμα πρώτα στην αυτονομία
Στο κομμάτι του κινητήρα, το Ford Puma Gen-E δεν προσπαθεί να εντυπωσιάσει με απόλυτους αριθμούς επιδόσεων, αλλά ξεχωρίζει με μια από τις χαμηλότερες καταναλώσεις που έχουν «γράψει» ποτέ στην κατηγορία. Η εταιρεία υπόσχεται ότι η μπαταρία τύπου NMC, χωρητικότητας 53 kWh (43,6 kWh ωφέλιμη), η οποία βρίσκεται τοποθετημένη στο πάτωμα, μπορεί να προσφέρει έως και 376 χλμ. αυτονομίας σε μικτό κύκλο και 523 χλμ. σε αστικό, με μέση εργοστασιακή κατανάλωση 13,1 kWh/100 χλμ.

Αν και συνήθως όταν ακούς πολλά κεράσια κρατάς μικρό καλάθι, το εντυπωσιακό είναι πως ακόμα και μετά από αρκετές ημέρες δοκιμών, διαδρομών κάθε είδους και τη συνήθη “κακοποίηση” που υφίστανται τα αυτοκίνητα στα χέρια μας, η μέση κατανάλωση έκλεισε στα 14 kWh/100 χλμ. Μια επίδοση που κινείται οριακά πάνω από την εργοστασιακή κι αυτό, από μόνο του, λέει πολλά.
Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει πως το Gen-E δεν έχει μέσα του τσαγανό. Ο ηλεκτροκινητήρας των 168 ίππων και των 290 Nm ροπής που στέλνει την ισχύ αποκλειστικά στους εμπρός τροχούς, σε συνδυασμό με το χαμηλό βάρος για ηλεκτρικό (1.563 κιλά), επιτρέπουν στο μοντέλο να έχει αξιοπρεπείς επιδόσεις.
Συγκεκριμένα, χρειάζεται 8 δευτερόλεπτα για να ολοκληρώσει το 0-100 χλμ./ώρα, χρόνος που το τοποθετεί ανάμεσα στις αυτόματες εκδόσεις των MHEV (155 PS) και ST (170 PS), παρά το επιπλέον βάρος των περίπου 200 κιλών, ενώ η τελική ταχύτητα, για χάρη της αυτονομίας, περιορίζεται στα 160 χλμ./ώρα.

Όσον αφορά τη φόρτιση, η Ford δείχνει ξεκάθαρα την εμπειρία που έχει αποκτήσει από τη συνεχή της εμπλοκή με την ηλεκτροκίνηση, επιτρέποντας στο Puma μέσω ταχυφορτιστή DC 100 kW να γεμίσει από το 10% στο 80% σε μόλις 23 λεπτά, ενώ ο ενσωματωμένος AC φορτιστής των 11 kW μπορεί να επαναφέρει την μπαταρία στο 100% σε σε 4 ώρες και 45 λεπτά.
Puma και στο δρόμο
Το Ford Puma Gen-E διατηρεί τον οδηγικό χαρακτήρα που έκανε το μοντέλο αγαπητό και τον μεταφέρει σχεδόν αυτούσιο στην ηλεκτρική εποχή. Παρά το αυξημένο βάρος, η ευελιξία, η ακρίβεια και η σταθερότητα στις γρήγορες αλλαγές κατεύθυνσης παραπέμπουν απευθείας στις θερμικές εκδόσεις, με το μοντέλο να διατηρεί το «πάτημα» που έχουμε συνηθίσει και να δείχνει ότι μπορεί να αντέξει ακόμη περισσότερη ισχύ.
Μάλιστα, υπάρχει η δυνατότητα ενεργοποίησης τεχνητού ήχου, ο οποίος παραπέμπει διακριτικά στον γνώριμο τρικύλινδρο EcoBoost, προσθέτοντας μια μικρή δόση «μηχανικής ταυτότητας» στην ηλεκτρική εμπειρία, ενώ οδηγός έχει στη διάθεσή του τέσσερα προγράμματα οδήγησης (Normal, Eco, Sport και Slippery), τα οποία επηρεάζουν κυρίως την απόκριση του πεντάλ και τη ρύθμιση του τιμονιού.

Το σύστημα διεύθυνσης είναι άμεσο, με σωστό βάρος και καλή πληροφόρηση, ειδικά στο Sport mode, ενώ και η ανάρτηση διαχειρίζεται αποτελεσματικά τις κλίσεις, κρατώντας το αμάξωμα ελεγχόμενο και προβλέψιμο ακόμα και σε ρυθμούς που ξεφεύγουν από τα όρια της καθημερινότητας. Παράλληλα, δεν γίνεται κουραστική στις πιο καθημερινές διαδρομές, πετυχαίνοντας μια καλή ισορροπία ανάμεσα στην άνεση και τη δυναμική συμπεριφορά.
Τα φρένα είναι επίσης σωστά ρυθμισμένα, με αεριζόμενα δισκόφρενα εμπρός και ταμπούρα πίσω, τα οποία προσφέρουν επαρκή δύναμη και προοδευτικότητα, χωρίς σημάδια κόπωσης ακόμη και σε συνθήκες πίεσης. Παρά το σύστημα ανάκτησης ενέργειας, η αίσθηση στο πεντάλ είναι πιο φυσική σε σχέση με άλλα ηλεκτρικά της κατηγορίας, με τον οδηγό να χρειάζεται ελάχιστα πατήματα για να την συνηθίσει.

Σε αυτοκινητόδρομο, το Puma Gen-E σε κερδίζει με την ευθυβολία του και την πολύ καλή ηχομόνωση, όμως η αυτονομία των 376 χλμ. σε μικτό κύκλο, αν και ρεαλιστική, απαιτεί προσοχή σε συνθήκες ταξιδιού. Χρειάζεται σωστή «χαρτογράφηση» των διαθέσιμων φορτιστών κατά μήκος της διαδρομής και σίγουρα θα πρέπει να έχεις αφήσει ένα μικρό «μαξιλαράκι» χιλιομέτρων.
Δεν πρόκειται για περιοριστικό παράγοντα στην καθημερινότητα, ούτε σου κόβει τα φτερά σε εξορμήσεις, όμως, θα ήταν ιδανικό να πρόσφερε μερικά χιλιόμετρα ακόμα. Αντίθετα, εντός πόλης, το ηλεκτρικό Puma είναι πιο φιλικό απ’ όσο περιμένεις. Η λειτουργία του είναι εξαιρετικά ήσυχη, η απόκριση στο γκάζι άμεση και η ισχύς διαθέσιμη από χαμηλά, χωρίς να γίνεται νευρικό ή απότομο.

Σύμμαχος στις μετακινήσεις είναι και το One Pedal Mode, που ενεργοποιείται μόνο μέσω του infotainment. Αν και η επιλογή του απαιτεί να τραβήξεις το βλέμμα σου από τον δρόμο, η λειτουργία του αποδεικνύεται πολύτιμη, ειδικά σε συνθήκες αστικής συμφόρησης, αφού επιτρέπει σχεδόν πλήρη οδήγηση με το δεξί πόδι, κάνοντας τις μετακινήσεις πιο ξεκούραστες και με καλύτερη ανάκτηση ενέργειας.
Στο διά ταύτα
Το Puma Gen-E είναι από τα αυτοκίνητα που δεν επιδιώκουν να εντυπωσιάσουν με μεγάλα λόγια, αλλά με ουσία. Διατηρεί τη γνώριμη, ευχάριστη οδηγική συμπεριφορά των θερμικών εκδόσεων, προσθέτει κορυφαία πρακτικότητα με το GigaBox και το frunk, έχει εξαιρετικά ρυθμισμένο πλαίσιο και πείθει με την ισορροπία ανάμεσα σε άνεση και κράτημα, τη στιγμή που η γρήγορη φόρτιση και η συνολική ενεργειακή του διαχείριση προσφέρουν καθημερινή ευχρηστία, με τη Ford να έχει αξιοποιήσει πλήρως την εμπειρία της στην ηλεκτροκίνηση.

Σε επίπεδο εξοπλισμών, το ηλεκτρικό Puma προσφέρεται σε δύο βασικές εκδόσεις, τη Style και Premium, με την πρώτη να έρχεται με ζάντες 17 ιντσών, προβολείς full LED με αυτόματη μεγάλη σκάλα, το νέο σύστημα SYNC 4 με οθόνη 12 ιντσών και πλήρη συνδεσιμότητα, ψηφιακό πίνακα οργάνων 12,8 ιντσών, αυτόματο κλιματισμό, κάμερα οπισθοπορείας και ατμοσφαιρικό φωτισμό. Η πλουσιότερη Premium περιλαμβάνει ζάντες 18 ιντσών, προβολείς Matrix LED με αντιθαμβωτική λειτουργία, ημιδερμάτινες επενδύσεις, ηχοσύστημα B&O με 10 ηχεία, ηλεκτρική πίσω πόρτα και σύστημα Keyless Entry/Start.
Πρόσφατα, η γκάμα εμπλουτίστηκε με την Sound Edition, που εστιάζει στην τεχνολογία και το στιλ. Ξεχωρίζει με τα φωτιζόμενα μαρσπιέ, τις μαύρες λεπτομέρειες, το θερμαινόμενο τιμόνι και τα καθίσματα, τη 360° κάμερα, το ενισχυμένο B&O ηχοσύστημα των 650 Watt, αλλά και τα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης όπως το BLIS και το Adaptive Cruise Control, που της δίνουν premium ταυτότητα.
Επιπλέον, η Ford προσφέρει τρία προαιρετικά πακέτα (Comfort, Winter και Driver Assistance) και πέντε διαθέσιμα αξεσουάρ (κοτσαδόρος, ηλιοροφή, χειμερινά ελαστικά, μαύρη οροφή και ζάντες 19 ιντσών), επιτρέποντας στον καθένα να «χτίσει» την έκδοση που του ταιριάζει.

Η τιμή εκκίνησης έχει οριστεί στα 29.906 ευρώ, με ενσωματωμένο το όφελος των 6.500 ευρώ από την ελληνική αντιπροσωπεία και χωρίς να συνοπολογιστεί το όφελος από την κρατική επιδότηση «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που αναμένεται να επανεκκινήσει. Παράλληλα, υπάρχει δυνατότητα απόκτησης με χαμηλότοκο χρηματοδοτικό πρόγραμμα (3,99%) ή χρονομίσθωση Ford Lease με 250 ευρώ/μήνα. Όλα τα μοντέλα συνοδεύονται από εργοστασιακή εγγύηση 8 ετών ή 160.000 χλμ. για την μπαταρία, κάτι που μεταφράζεται σε καθημερινή ηρεμία και μακροπρόθεσμη σιγουριά.
Εν κατακλείδι, η Ford δεν προσπάθησε να δημιουργήσει ένα "ηλεκτρικό ST", αυτό μπορεί να έρθει σε δεύτερο χρόνο, αλλά ένα ισορροπημένο SUV που κρατά τη διασκέδαση και προσθέτει άνεση, οικονομία και την ηλεκτρική τεχνολογία της εποχής μας..
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: ηλεκτρικός, 168 ίπποι (123,5 kW), 290 Nm
Μετάδοση: αυτόματο κιβώτιο 1 σχέσης, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 8,0 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 160 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 13,1 kWh/100 χλμ., 0 γρ./χλμ.
Αυτονομία (WLTP): έως 376 χλμ.
Χωρητικότητα μπαταρίας: 53 kWh (43,6 kWh ωφέλιμη)
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.214/1.805/1.555 χλστ., 2.588 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.488 κιλά
Χώρος αποσκευών: 523 λτ. (+43 λτ. frunk)
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: Από 36.406 ευρώ (Από 29.906 ευρώ με όφελος Ford) / 0 ευρώ