Διασταυρώσεις: Έτσι μπορούν να μειωθούν τα ατυχήματα

diataurosis atiximata.

Οι σύγχρονες οδικές υποδομές, τα συστήματα ασφαλείας και υποβοήθησης, αλλά και ο σεβασμός στις πινακίδες οδικής σήμανσης μπορούν να μειώσουν καθοριστικά τις πιθανότητες πρόκλησης ενός τροχαίου ατυχήματος.

Με τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας να βρίσκεται στην κορυφή της ατζέντας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχει συγκροτηθεί ένα στοχοθετημένο πρόγραμμα δράσης για τη μείωση του αριθμού των θυμάτων στην άσφαλτο.

Χείρα βοηθείας στην ΕΕ επιδιώκει να προσφέρει και η μεγαλύτερη αυτοκινητική λέσχη της Γερμανίας, ADAC, η οποία πρόσφατα έθεσε στο «τραπέζι» το φλέγον ζήτημα της μείωσης των τροχαίων που συμβαίνουν στις διασταυρώσεις. Και στη συνέχεια προέβη στη διατύπωση των προτάσεών της για την προστασία των οδηγών των λοιπών χρηστών του οδικού δικτύου, οι οποίες παρουσιάζονται παρακάτω.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Υποδομές

Μια από τις υποδομές που μπορούν να υποκαταστήσουν τις προβληματικές διασταυρώσεις είναι οι κυκλικοί κόμβοι. Αυτοί λογίζονται ιδιαίτερα αποτελεσματικοί, μιας και κατά την προσέγγισή τους απαιτείται από τους οδηγούς η μείωση της ταχύτητας.

Έρευνες καταδεικνύουν ότι μια μαζική και συντεταγμένη τέτοια παρέμβαση θα μείωνε τα τροχαία πάνω από 50%, ενώ θα μπορούσε να αναβαθμίσει την περιβαλλοντική ποιότητα του οδικού δικτύου, μιας και – ταυτόχρονα - δημιουργείται χώρος πρασίνου.

Σημαντική, επίσης, κρίνεται και η συμβολή των φαναριών. Τα τελευταία, ναι μεν δεν επιλύουν το αέναο πρόβλημα της κυκλοφοριακής συμφόρησης, αλλά πανθομολογουμένως αποτρέπουν την πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων.

διασταυρωσεις ατυχήματα

Επιπροσθέτως, η ADAC προτείνει την διεύρυνση του αριθμού αποκλειστικών λωρίδων στροφής, οι οποίες υλοποιούνται με διαπλάτυνση της διερχόμενης οδού, ενώ καίριας σημασίας κρίνονται και οι καθοδηγητικές νησίδες (τριγωνικές ή κεντρικές) σε συνδυασμό με πρόσθετες λωρίδες, μιας και καθοδηγούν τους οδηγούς προς τη σωστή κατεύθυνση.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιγότερο κοστοβόρα, αλλά αρκετά αποτελεσματική, θεωρείται η τοποθέτηση πινακίδων οδικής σήμανσης (βλ. STOP και όρια ταχύτητας), πριν από διασταυρώσεις.

διασταυρωσεις ατυχήματα

Σύγχρονα συστήματα ασφαλείας στα αυτοκίνητα

Καθοριστικό ρόλο στην προσπάθεια μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων στις διασταυρώσεις διαδραματίζουν και τα σύγχρονα συστήματα ασφαλείας των αυτοκινήτων, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την τεχνολογία αυτόματης πέδησης έκτακτης ανάγκης, η οποία μπορεί να αποτρέψει μια σύγκρουση σε περίπτωση που ένας οδηγός παραβιάσει κάποιο stop.

Υπενθυμίζεται, άλλωστε, ότι ο Κανονισμός (ΕΕ) 2019/2144 για τις απαιτήσεις έγκριση τύπου των μηχανοκίνητων οχημάτων, ορίζει ότι όλα τα νέα οχήματα πρέπει να εξοπλίζονται με συστήματα ασφαλείας όπως τα «έξυπνα» cruise control που προσαρμόζουν την ταχύτητα του αυτοκινήτου ανάλογα με τα όρια του δρόμου, ενώ, εξίσου σημαντική θεωρείται και η ευρεία χρήση των συστημάτων ειδοποίησης για την απόσπαση προσοχής του οδηγού. Υποχρεωτικά έχουν επίσης γίνει τα συστήματα αυτόματου φρεναρίσματος, ενώ από το 2024 τα καινούργια αυτοκίνητα θα πρέπει να φέρουν στάνταρ στον εξοπλισμό τους εφαρμογή ανίχνευσης πεζών και ποδηλάτων με αυτόματη πέδηση. 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συμβουλές προς τους οδηγούς

Προτεραιότητα για τους οδηγούς θα πρέπει να είναι καλή περιμετρική ορατότητα, η οποία βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με την θέση οδήγησης που τους βολεύει. Με αυτό τον τρόπο εξαλείφεται το τυφλό σημείο, ένας από τους κατεξοχήν λόγους για την πρόκληση ατυχήματος.

διασταυρωσεις ατυχήματα

Ακόμα, καλό είναι οι οδηγοί να επιλέγουν αυτοκίνητα που είναι εξοπλισμένα με συστήματα ασφαλείας και υποβοήθησης (βλ. φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης) τα οποία μπορούν να αποτρέψουν τις δυσάρεστες οδικές καταστάσεις.

Φυσικά, πρέπει να δίνεται μεγάλη προσοχή στις πινακίδες οδικής σήμανσης, συμπεριλαμβανομένων των ορίων ταχύτητας, ενώ στις διασταυρώσεις οι οδηγοί οφείλουν να «διπλοτσεκάρουν» αν έρχεται -από τα δεξιά η αριστερά – κάποιο όχημα.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ