Αλλαγές στον Δακτύλιο: Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι

Daktylios Anoigma

Η επιστροφή του Δακτυλίου με διαφοροποιημένη μορφή αναμένεται να φέρει αρκετές αλλαγές, επηρεάζοντας χιλιάδες ιδιοκτήτες οχημάτων. Ας δούμε όλα τα πιθανά σενάρια.

Ο Δακτύλιος βρίσκεται στη ζωή μας κοντά τέσσερις δεκαετίες και όπως γνωρίζουμε όλοι, στόχος του είναι η μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου στο κέντρο της Αθήνας και κατά συνέπεια, o περιορισμός της ατμοσφαιρικής ρύπανσης λόγω των αερίων ρύπων κατά τη λειτουργία των οχημάτων, τόσο στην ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας όσο και στην περιοχή του κέντρου της. Η διακοπή της ισχύς του Δακτυλίου στο πρώτο lockdown δεν σήμαινε και την κατάργησή του, με αποτέλεσμα να έρθει η ώρα να ξαναεφαρμοστεί.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η βασική αρχή λειτουργίας του με την χρήση μονών-ζυγών ίσχυε αδιάκοπα μέχρι το 2012, όταν και θεσπίστηκε ο Πράσινος Δακτύλιος που επέτρεπε ελεύθερη καθημερινή κίνηση σε όλα τα επιβατικά οχήματα με εκπομπές CO2 έως 140 γρ./χλμ. Από εκεί και πάνω, όπως και στα παλαιότερα οχήματα, ισχύει πάλι το μέτρο των μονών-ζυγών.

Σύμφωνα όμως με πρόσφατες δηλώσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστα Καραμανλή, ο νέος Καθαρός Δακτύλιος δεν θα προβλέπει εξαιρέσεις, καθώς ελεύθερη πρόσβαση σε αυτόν θα έχουν μόνο τα ηλεκτροκίνητα οχήματα. «Ξεκινά στις 25 Οκτωβρίου και βασίζεται σε πρώτη φάση σε διαχωρισμό μονών και ζυγών, αλλά με μια θεμελιώδη διαφορά. Μπαίνει τέλος στις χιλιάδες εξαιρέσεις και κομμένα τα παραθυράκια. Σήμερα υπάρχουν πάρα πολλά αυτοκίνητα που εξαιρούνται από τον Δακτύλιο», δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αφήνοντας μάλιστα ανοικτό το ενδεχόμενο η περίμετρος του Δακτυλίου να αυξηθεί ακόμα περισσότερο, εντάσσοντας στους περιορισμούς κίνησης κι άλλες περιοχές της Αθήνας.

Mprotiliarisma Athinas
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τι ισχύει, όμως, στην πράξη και ποια είναι τα πιθανότερα σενάρια. Είναι αλήθεια πως οι τελευταίες αλλαγές που έγιναν στο μέτρο του Δακτυλίου μετρούν ήδη 9 χρόνια. Σε αυτό το διάστημα, τα οχήματα με εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από 140 γρ./χλμ. και κάτω αυξήθηκαν σε αριθμό, καθώς η τεχνολογία προχωρά με γοργούς ρυθμούς. Πληροφορίες μας κάνουν λόγο ότι αυτή τη στιγμή στην Αθήνα κυκλοφορούν περί τα 600.000 αυτοκίνητα που μπορούν να μπουν ελεύθερα στο δακτύλιο.

Έτσι, αυτή τη στιγμή, φθάσαμε στο σημείο ένα αυτοκίνητο που έχει ηλικία πολύ κοντά στη δεκαετία, προγενέστερης τεχνολογίας Euro 5, να καλύπτει το παραπάνω όριο και να εξακολουθεί να θεωρείται «πράσινο». Με δεδομένο πως η χώρα μας διανύει μια περίοδο όπου ο στόλος της ανανεώνεται σταδιακά, τα ισχύοντα δεδομένα μας οδηγούν στο συμπέρασμα πως το κυκλοφοριακό έμφραγμα στην πρωτεύουσα θα διογκώνεται συνεχώς. Συνεπώς, η ανάγκη επανεξέτασης του μέτρου είναι κάτι από παραπάνω από επιτακτική.

Ίσως, και σύμφωνα πάντα με τις πληροφορίες που έχουμε στη διάθεσή μας, τα νέα όρια διοξειδίου του άνθρακα θα μπορούσαν να εναρμονιστούν με τα όσα ισχύουν για την απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας με «κορυφή» τα 122 γρ./χλμ. και προϋπόθεση να είναι τεχνολογίας Euro 6. Προφανώς, στο νέο πλαίσιο που θα διαμορφωθεί, είναι σίγουρο ότι ευνοϊκής μεταχείρισης θα τύχουν τα ηλεκτρικά και τα plug-in υβριδικά, με τις μηδενικές ή και έως 50 γρ./χλμ. εκπομπές CO2.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Με βάση την ευρωπαϊκή εμπειρία και παραδειγμάτων από άλλες χώρες, η ειδική χρήση αυτοκόλλητης βινιέτας, με ή χωρίς χρέωση, θα μπορούσε να αποτελέσει ένα κριτήριο διαχωρισμού των οχημάτων, εντός του υπάρχοντος μικρού Δακτυλίου. Σε κάθε περίπτωση, δεν αναμένουμε αλλαγές για τα αυτοκίνητα των 2-3 ετών, με πολύ χαμηλές εκπομπές ρύπων, στα plug-in υβριδικά και φυσικά στα ηλεκτρικά που αποτελούν το μεγάλο στοίχημα για τον επικείμενο φιλοπεριβαλλοντικό ευρωπαϊκό μετασχηματισμό.

Ωστόσο, οι κάτοχοι Euro 5 αυτοκινήτων με εκπομπές κάτω των 140 γρ./χλμ., οι οποίοι εισέρχονται ελεύθερα στο Δακτύλιο, μάλλον θα πρέπει να αποδεχτούν πως θα ενταχθούν στο σύστημα Μονά-Ζυγά (δεν αποκλείεται να συμπεριληφθούν και τα 5-6ετίας οχήματα Euro 6 πρώτης γενιάς). Είμαστε εν αναμονή των επίσημων ανακοινώσεων για τις βελτιώσεις που θα γίνουν σε ένα μέτρο που αυτή τη στιγμή με βάση τα όρια που ισχύουν, έχει ξεπεραστεί από τις εξελίξεις.

Δείτε επίσης:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Γιατί έχει τόση κίνηση πλέον στην Αθήνα;»: Έλληνες συγκοινωνιολόγοι και ειδικοί επιστήμονες εξηγούν

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ