Αποκάλυψη: Γιατί κινδυνεύει να μείνει χωρίς λεωφορεία η Αθήνα;

Αστικά λεωφορεία

Σε «θρίλερ» για τις Οδικές Συγκοινωνίες και τον ΟΑΣΑ θα εξελιχθεί η παράταση της σύμβασης των λεωφορείων που είχαν συνάψει με την ΚΤΕΛ ΑΕ.

Η σύμβαση αυτή έχει γίνει ώστε να εξυπηρετούνται δεκάδες λεωφορειακές γραμμές από εκατοντάδες οχήματα καθώς το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν εγκρίνει την παράταση της σύμβασης και μάλιστα κάνει λόγο για απευθείας ανάθεση ενώ επίσης κάνει λόγο για διαφορές στο προσυμβατικό έλεγχο.

Πιο συγκεκριμένα το Ελεγκτικό Συνέδριο επισημαίνει ότι: «Διαφορές από προσυμβατικό έλεγχο (Υπηρεσίες). Πράξη Z΄ Κλιμακίου. Κώλυμα υπογραφής τροποποιητικής σύμβασης για την ανάθεση εκτέλεσης αστικών και ειδικών τοπικού χαρακτήρα δρομολογίων. Εφαρμογή Βιβλίου ΙΙ του ν. 4412/2016.  Κρίση ότι η ρύθμιση του άρθρου 42 παρ. 1 του ν. 4972/2022 δεν εφαρμόζεται στην ελεγχόμενη σύμβαση, διότι δεν θεσπίστηκε για την αντιμετώπιση της νόσου covid. Η ελεγχόμενη σύμβαση δεν συνιστά τροποποίηση ήδη υφιστάμενης σύμβασης, αλλά νέα αυτοτελή απευθείας ανάθεση. Έλεγχος της συνδρομής των προβλεπόμενων από το άρθρο 269 του ν. 4412/2016 προϋποθέσεων. Νόμιμη η σύναψη της ελεγχόμενης σύμβασης για την αντιμετώπιση των αναγκών από την πανδημία της νόσου covid 19, καθώς συντρέχουν οι προϋποθέσεις του απρόβλεπτου γεγονότος και της κατεπείγουσας ανάγκης.»

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μετά την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου θα πρέπει στις 6 Δεκεμβρίου να αποσυρθούν από την κυκλοφορία 250 λεωφορεία που εξυπηρετούν τα δρομολόγια στην Ανατολική, Δυτικά και Νότια Αττική επιβαρύνοντας κατά πολύ το μεταφορικό έργο των εναπομεινάντων οχημάτων και βέβαια αυξάνοντας κατά πολύ τον χρόνο μεταξύ των δρομολογίων αλλά και των επιβατών που θα περιμένουν στις στάσεις.

Στην Απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου επισημαίνεται μεταξύ άλλων ότι: «Ήδη με τον πρώτο λόγο προβάλλεται ότι η επίμαχη ερείδεται στην ad hoc νομοθετική πρόβλεψη του άρθρου 42 παρ. 1 του ν. 4972/2022 που επιτάσσει την παράταση της προηγούμενης με προσαύξηση του ποσοστού των ανατιθεμένων υπηρεσιών σε ποσοστό 25% κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης. Η κατά νομοθετική πρόβλεψη τροποποίηση της αρχικής σύμβασης είναι νόμιμη ως αποσκοπούσα στη θεραπεία κατεπείγουσας ανάγκης, η οποία δεν ανάγεται σε υπαιτιότητα του αναθέτοντος φορέα, διότι ο τελευταίος έχει de facto αποστερηθεί της ελευθερίας και συνακόλουθα της δυνατότητας προγραμματισμού των απαραίτητων ενεργειών για την κάλυψη των αναγκών του συγκοινωνιακού έργου που διαχειρίζεται. Η διαχείριση της πανδημίας στηρίχθηκε στην ενεργό παρέμβαση της Πολιτείας με τη λήψη σειράς περιοριστικών μέτρων μέσω Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου και των Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων με γνώμονα τη διαρκή επιτήρηση της πορεία της πανδημίας και την περιοδική αξιολόγηση της πορεία του. Η ρύθμιση του άρθρου 42 του ν. 4972/2022 δεν συγκαταλέγεται μεταξύ των νομοθετικών ή κανονιστικών ρυθμίσεων για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού διότι ο νομοθέτης δεν συσχετίζει το περιεχόμενό της με την αντιμετώπιση της πανδημίας βάσει της οποίας καταρτίστηκε η σύμβαση. Η ελεγχόμενη σύμβαση δεν έχει το ίδιο οικονομικό και συμβατικό αντικείμενο με την σύμβαση διότι η συμβατική δαπάνη υπολογίστηκε με τιμή χαμηλότερη (0,909 ευρώ το λίτρο) της ισχύουσας μέσης τιμής πετρελαίου κίνησης (1,059 ευρώ το λίτρο) κατά το χρονικό διάστημα 13 εβδομάδων πριν από την ημερομηνία έγκρισής της και ήδη η τιμή έχει υπερβεί το ανώτατο όριο της ρήτρας αναπροσαρμογής καυσίμου (1,059 ευρώ το λίτρο) με συνέπεια την ενεργοποίηση αυτής αμέσως μετά την υπογραφή της από τα συμβαλλόμενα μέρη.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι προς ανάθεση γραμμές αυξάνονται από 60 σε 74 και οι πρόσθετες δαπάνες κενών οχηματοχιλιομέτρων υπολογίζονται σε ποσοστό 5% επί των πραγματοποιηθέντων προγραμματισμένων δρομολογίων και οχηματοχιλιομέτρων, από 3% που ήταν στην προηγούμενη σύμβαση ενώ η συνολική ανώτατη δαπάνη δεν μπορεί να υπερβεί τις 720.000 ευρώ (180.000 ευρώ ανάτρίμηνο) από 300.000 ευρώ ετησίως που καθορίστηκε στην προηγούμενη σύμβαση. Άρα ούτως ή άλλως δεν τίθεται ζήτημα «τροποποίησης» της προηγούμενης σύμβασης και της συμπληρωματικής σύμβασης αυτής μόνον ως προς τη διάρκεια και το προστιθέμενο ποσοστό υπηρεσιών. Σε κάθε περίπτωση η αρχική σύμβαση έληξε και συνεπώς δεν είναι δυνατή η παράταση αυτής.»

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ