Σε μια περίοδο όπου οι περισσότερες εταιρείες προσπαθούν να προσαρμοστούν στις αυστηρές νομοθεσίες και στα «πράσινα ορόσημα», η Honda επιχειρεί να επαναξιολογήσει τη στρατηγική της και να μιλήσει ανοιχτά για τα λάθη της.
Η ηλεκτροκίνηση έχει αναμφίβολα αναδειχθεί στο βασικό πυλώνα της σύγχρονης αυτοκίνησης, με τις κυβερνήσεις και τα θεσμικά όργανα να πιέζουν έντονα προς μια ταχεία μετάβαση. Η Ευρώπη, μάλιστα, έχει θέσει ως καταληκτική ημερομηνία το 2035 για την πώληση νέων θερμικών αυτοκινήτων, μια απόφαση που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από τη βιομηχανία η οποία ζητά πιο στοχευμένα μέτρα και μεγαλύτερη ελαστικότητα.
Και αυτό γιατί παρά την ανοδική πορεία των πωλήσεων ηλεκτρικών, ο ρυθμός αύξησης δεν θεωρείται αρκετά ικανοποιητικός για να στηρίξει τα φιλόδοξα χρονοδιαγράμματα, με πολλούς κατασκευαστές να προειδοποιούν ότι οι στόχοι είναι ανέφικτοι.
BUY NOW
Σε αυτή τη συζήτηση, οι Ιάπωνες κατασκευαστές βρίσκονται από την αρχή σε πιο συγκρατημένη θέση. Άλλοι επέκριναν ανοιχτά τις δεσμεύσεις για απότομη μετάβαση, άλλοι ακολούθησαν μια προσεκτική πορεία, ενώ όσοι επένδυσαν επιθετικά στην ηλεκτροκίνηση αρχίζουν τώρα να κάνουν πίσω και να επανεξετάζουν την στρατηγική τους.
Η Honda αποτελεί το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της καμπής, αφού έχοντας επενδύσει σχεδόν 1,23 δισεκατομμύρια ευρώ στην ανάπτυξη ηλεκτρικών μοντέλων, παραδέχεται πλέον πως η στρατηγική αυτή δεν απέδωσε, καθώς η ζήτηση αποδείχθηκε πολύ χαμηλότερη από τις αρχικές εκτιμήσεις.
Σύμφωνα, μάλιστα, με δηλώσεις που έκανε ο αντιπρόεδρος της ιαπωνικής φίρμας, Noriya Kaihara, η εταιρεία υπέστη σημαντικές οικονομικές απώλειες, με τους αναλυτές να αποδίδουν μέρος της ευθύνης στη διστακτικότητα που έδειξε η Honda απέναντι στα ηλεκτρικά.
Πιο συγκεκριμένα, συντηρητική της στάση έκανε πολλούς υποψήφιους αγοραστές να μην εμπιστευτούν πλήρως τα ηλεκτρικά μοντέλα της, δημιουργώντας έναν φαύλο κύκλο χαμηλών πωλήσεων. Τα τωρινά δεδομένα δείχνουν ότι ο στόχος για 2 εκατομμύρια ηλεκτρικά έως το 2030 είναι πλέον μη ρεαλιστικός, με την εκτίμηση να υποχωρεί στις 700.000 μονάδες, ενώ 2,2 εκατομμύρια οχήματα αναμένεται να προέλθουν από τις πωλήσεις μοντέλων που συγκροτούν την υβριδική γκάμα της μάρκας.
Ο Kaihara παραδέχεται ότι η φιλοδοξία για πλήρη εξηλεκτρισμό έως το 2040 δεν αποτελεί πλέον μια βάσιμη προοπτική. Η Honda, όπως αναφέρει, πρέπει να επαναξιολογήσει το επενδυτικό της πλάνο, να αναπροσαρμόσει την παραγωγή της και να επανεξετάσει τη δομή της γκάμας της.
Οι διεθνείς αναφορές συγκλίνουν στο ότι η εταιρεία θα στραφεί σε μια περισσότερο ισορροπημένη ενεργειακή στρατηγική, αυξάνοντας τα έσοδα από θερμικά και υβριδικά μοντέλα, ώστε να χρηματοδοτήσει σταδιακά την ανεπτυγμένη ηλεκτρική της μετάβαση.