Ο Oliver Zipse «χτυπάει καμπανάκι» στις Βρυξέλλες, προειδοποιώντας ότι ο απόλυτος εξηλεκτρισμός δεν πρόκειται να πετύχει, κάνοντας το με τρόπο που δεν αφήνει πολλά περιθώρια για παρερμηνείες.
Η συζήτηση για το μέλλον του αυτοκινήτου στην Ευρώπη θυμίζει ολοένα και περισσότερο μπρα-ντε-φερ ανάμεσα στις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες και τους τεχνοκράτες της Ε.Ε. Αυτή τη φορά, ο CEO της BMW πήρε δημόσια θέση, μιλώντας για ένα «δυστοπικό μέλλον» αν η Ευρώπη συνεχίσει να πιέζει για μια και μόνο λύση.
Ο Zipse βρίσκεται στη BMW από το 1991, ανέβηκε όλα τα σκαλοπάτια και τα τελευταία έξι χρόνια κρατάει το τιμόνι της εταιρείας. Χαρακτηρίστηκε «στρατηγικός και αναλυτικός ηγέτης» από τον Norbert Reithofer, κάτι που αποτυπώνεται και στα αποτελέσματα, αφού η βαυαρική εταιρεία βρίσκεται σε ισχυρή θέση σε σχέση με τον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό. Η εταιρεία δεν δήλωσε ποτέ ότι εγκαταλείπει τους θερμικούς κινητήρες, και αυτό σύμφωνα με τον Zipse είναι το θεμέλιο που της πλεονέκτημα σήμερα.
BUY NOW
Σε πρόσφατη συνέντευξή του, εκτίμησε ότι ακόμη και το 2030 τα βενζινοκίνητα και τα diesel μοντέλα θα συνεχίσουν να κρατούν περίπου το 50% των πωλήσεων. Οι πελάτες της BMW, όπως είπε, θα έχουν πάντα «πλήρη γκάμα επιλογών», από ηλεκτρικά μέχρι plug-in hybrid και εξελιγμένα θερμικά μοτέρ. Για τον ίδιο, «τεχνολογική ουδετερότητα» σημαίνει να μην αποκλείεις λύσεις που ο κόσμος εξακολουθεί να χρειάζεται.
Το πρόβλημα, όπως το περιγράφει, δεν είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αφού η BMW ήδη τα κατασκευάζει και τα πουλάει. Το ζήτημα είναι ότι η αλλαγή συνηθειών δεν μπορεί να γίνει απότομα, ειδικά όταν οι υποδομές φόρτισης εξελίσσονται με αργούς ρυθμούς, το ρεύμα παραμένει ακριβό και τα κρίσιμα εξαρτήματα παράγονται κυρίως εκτός Ευρώπης.
Ο Zipse θεωρεί μη ρεαλιστικό να πιστεύει η Ε.Ε. ότι μετά το 2035 θα εξαφανιστούν οι ανάγκες για θερμικούς κινητήρες. Όπως είπε χαρακτηριστικά, η BMW μπορεί να πουλάει ηλεκτρικά, «αλλά δεν γίνεται να τα επιβάλει σε όλους».
Παράλληλα, η εταιρεία αλλάζει την προσέγγισή της στα ηλεκτρικά μοντέλα. Το νέο iX3 θα βασίζεται σε νέα, ξεχωριστή αρχιτεκτονική, αντί για κοινές πλατφόρμες που περιορίζουν και τις δύο πλευρές. Σύμφωνα με τον Zipse, αυτό θα σταματήσει τη συγκατοίκηση ηλεκτρικών και θερμικών εκδόσεων στην ίδια σειρά και θα επιτρέψει στην ηλεκτροκίνηση να εξελιχθεί ακόμα περισσότερο αλλά και σε νέες τεχνολογίες, όπως εναλλακτικά καύσιμα με μηδενικό αποτύπωμα, να αναπτυχθούν πιο ομαλά.
Το βασικό μήνυμα του Zipse προς την Ε.Ε. είναι ότι η μονομερής προώθηση της ηλεκτροκίνησης μπορεί να δημιουργήσει ντόμινο επιπτώσεων όπως συρρίκνωση της αγοράς, απώλειες θέσεων εργασίας και διάλυση της εφοδιαστικής αλυσίδας που χτίστηκε στην Ευρώπη εδώ και δεκαετίες. «Θέλουμε πραγματικά να θάψουμε όλα μας τα δυνατά σημεία;» ρωτάει, θέτοντας ζήτημα ανταγωνιστικότητας για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που δεν μπορούν να συμβαδίσουν με κάθε νέα ρύθμιση.
Παράλληλα, βλέπει έντονο κίνδυνο κλιμάκωσης της εμπορικής έντασης ανάμεσα σε Ευρώπη, ΗΠΑ και Κίνα. Την ώρα που η Ευρώπη απαιτεί περισσότερα ηλεκτρικά, το κόστος ενέργειας και οι δασμοί αυξάνονται. Αυτό στέλνει την παραγωγή στην Ασία, όπως συμβαίνει με το ηλεκτρικό MINI, τη στιγμή που η BMW πληρώνει πλέον μέχρι και 30% περισσότερα χρήματα λόγω των νέων δασμών, γεγονός που ο Zipse σχολιάζει απορημένος: «Σε ποιον κάνει καλό αυτό;».
Το δυνατό after-sales δίκτυο εξακολουθεί να δίνει ένα προβάδισμα στις ευρωπαϊκές μάρκες, όμως το αφεντικό της εταιρείας φοβάται ότι αυτό δεν θα κρατήσει για πάντα. Αν οι πολιτικές αποφάσεις συνεχίσουν να λειτουργούν κόντρα στη βιομηχανία, η Ευρώπη κινδυνεύει να χάσει το προβάδισμα από χώρες που κινούνται πιο ευέλικτα.
Για τον CEO της BMW, το μέλλον δεν είναι ένα «ή ηλεκτρικό ή τίποτα», αλλά ένα μείγμα τεχνολογιών που μπορούν να συνυπάρξουν και να εξελιχθούν. Χωρίς τεχνολογική ουδετερότητα, φθηνότερη ενέργεια και απλούστερους κανόνες, η Ευρώπη όπως τονίζει δεν μπορεί να κρατήσει τον τίτλο του παγκόσμιου παίκτη στο τομεά του αυτοκίνητου.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ