208

Αποστολή στην Ουγγαρία: Μπήκαμε στη γραμμή παραγωγής της νέας BMW iX3

BMW Group Plant Debrecen 1

Η Βαυαρική εταιρεία περνά σε μια εντελώς νέα εποχή με το πρώτο iFACTORY και γινόμαστε μάρτυρες στη γένεση της νέας iX3, αλλά και της αναγέννησης της τοπικής κοινωνίας.

Το BMW Group διανύει εδώ και μερικά χρόνια τον «χρυσό αιώνα» του, καταλαμβάνοντας μεγάλο μερίδιο στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου. Δεν εφησυχάζει όμως, μιας και οι άνθρωποι του γερμανικού Ομίλου (BMW, MINI και Rolls-Royce) παρουσιάζουν διαρκώς νέα μοντέλα σε όλες τις κατηγορίες και επενδύουν σε υποδομές για το μέλλον.

BMW Group Plant Debrecen 2
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μία από αυτές τις μεγάλες επενδύσεις είναι και η κατασκευή του πρώτου iFACTORY της BMW στο Ντέμπρετσεν της Ουγγαρίας, με το Car & Motor να το επισκέπτεται καλεσμένο της εγχώριας αντιπροσωπείας της γερμανικής εταιρείας, λίγες εβδομάδες πριν ξεκινήσει την μαζική παραγωγή της νέας iX3 που εγκαινιάζει και την οικογένεια μοντέλων Neue Klasse.

Neue Welt

Το πρώτο iFACTORY του κόσμου βρίσκεται στην δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ουγγαρίας, το Ντέμπρετσεν. Σε αυτή κατοικούν περισσότεροι από 220.000 άνθρωποι και τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει ανοδικές τάσεις σε όλους τους τομείς. Βλέπετε, η ουσιαστική ανάπτυξη του τόπου με βαριά βιομηχανία πολυεθνικού ενδιαφέροντος, πάντα σε συνεργασία με την τοπική κοινωνία και το πανεπιστήμιο, δεν προσέλκυσε μόνο νέα επενδυτικά κεφάλαια, αλλά και ντόπιους που πριν χρόνια ακολούθησαν τον δρόμο της μετανάστευσης για ένα καλύτερο αύριο.

Οι υπογραφές για την δημιουργία της συγκεκριμένης μονάδας παραγωγής «έπεσαν» το 2018, και παρά τους αστάθμητους παράγοντες που αντιμετώπισε όλη η ανθρωπότητα τα τελευταία χρόνια (πανδημία, πόλεμοι, έλλειψη microchip και πρώτων υλών), το 2022 μπήκαν τα θεμέλια για ένα state-of-the-art εργοστάσιο που όμοιό του δεν υπάρχει.

BMW Group Plant Debrecen 3
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι εγκαταστάσεις βρίσκονται λίγα χιλιόμετρα έξω από το κέντρο της πόλης και το πρώτο πράγμα που αντικρίζεις, πέρα από την σύγχρονη εικόνα των κτιρίων με τις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες, είναι η ενεργειακή «φάρμα» των ηλιακών πάνελ που καλύπτει το 25% των αναγκών του iFACTORY και στην σκιά τους βρίσκονται κυψέλες μελισσών, τα 8.000 δέντρα που ήδη έχουν φυτευτεί και θα μπουν και άλλα τόσα, τα «ξενοδοχεία» εντόμων και πολλά ακόμα που δεν έχουν σχέση με το αυτοκίνητο, αλλά αναβαθμίζουν την εικόνα του εργοστασίου και μειώνουν το «αποτύπωμά» του. Ενημερωτικά, το υπόλοιπο 75% της ενέργειας που απαιτείται αυτή την στιγμή προέρχεται από Α.Ε.Π. που αγοράζει, σε μερικά όμως χρόνια θα είναι 100% αυτάρκες.

Η δημιουργία του πρώτου iFACTORY της BMW αποτελεί μια πολυσύνθετη «ιδέα», καθώς φέρει ένα στρατηγικό σχέδιο παραγωγής και λειτουργίας, βασισμένο στην αυτάρκεια (ενεργειακή και υλών), την αμεσότητα των αποφάσεων και την εκτέλεσή τους, και στην σωστή και προγραμματισμένη διαχείριση των διαθέσιμων πόρων. Στο επίκεντρο βέβαια βρίσκεται το ανθρώπινο δυναμικό.

BMW Group Plant Debrecen 4
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Όπως είναι λογικό, η δημιουργία ενός τόσο προηγμένου εργοστασίου παραγωγής αυτοκινήτων που δεν ακολουθεί τα στάνταρ που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα, συνοδεύτηκε από την κατοχύρωση νέων ευρεσιτεχνιών για έναν μεγάλο αριθμό καινοτόμων συστημάτων και διαδικασιών λειτουργίας. Για αυτό τον λόγο εξάλλου, το νέο υπερσύγχρονο εργοστάσιο της BMW στο Ντέμπρετσεν φέρνει μία νέα εποχή για την εταιρεία, «γεννώντας» παράλληλα και το πιο σημαντικό μοντέλο στη σύγχρονη ιστορία της.

Η αρχική σχεδίαση και ο τρόπος λειτουργίας του πρώτου iFACTORY έγιναν ψηφιακά, με όλες τις διαδικασίες να περνάνε μέσα από τον κόσμο της προσομείωσης, ακόμα και αυτή της εκπαίδευσης του εξειδικευμένου προσωπικού. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, κάθε λειτουργία και διαδικασία να δοκιμαστεί στον εικονικό κόσμο εκ των προτέρων, για την επίτευξη υψηλής παραγωγικής απόδοσης και τον εκμηδενισμό των σφαλμάτων.

BMW Group Plant Debrecen 5
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Παρά το γεγονός ότι πρόκειται για το πιο σύγχρονο και καθαρό εργοστάσιο της γερμανικής εταιρείας, οι άνθρωποι της BMW φρόντισαν να το εφοδιάσουν με τα ίδια εργαλεία και τις ίδιες πρέσες που χρησιμοποιεί παντού, με ότι θετικό συνεπάγεται σε γνώση, εμπειρία και ευκολία στην εκπαίδευση.

iROBOT

Σε κάθε περίπτωση, οι διαδικασίες παραγωγής έχουν προσομοιωθεί αρχικά στον ψηφιακό κόσμο, με σκοπό να εξασφαλιστεί η ιδανική ροή παραγωγής και η σωστή λειτουργία των σχεδόν 1.000 ρομπότ (921 για την ακρίβεια). Χάρη σε αυτή την πετυχημένη ενορχήστρωση, πολλές διαδικασίες έχουν απλοποιηθεί με αποτέλεσμα την παραγωγή ενός μελετημένου και εξαιρετικά αποδοτικού αυτοκινήτου.

Ένα πολύ σημαντικό «συστατικό» κάθε εργοστασίου παραγωγής αυτοκινήτων είναι το βαφείο. Πρόκειται για το κεντρικό και ένα από τα πιο μεγάλα κτήρια στις εγκαταστάσεις του Ντέμπρετσεν, ενώ είναι το μόνο που η οροφή του δεν καλύπτεται από ηλιακά πάνελ (αναγκαστικά γιατί υπάρχουν οι τεράστιοι αεραγωγοί του συστήματος εξαερισμού).

BMW Group Plant Debrecen 6
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν είναι όμως ένα συνηθισμένο βαφείο, αλλά το πιο «καθαρό» που διαθέτει η εταιρεία και βοηθά στην μείωση των ρύπων κατά την παραγωγή οχημάτων. Τα βαφεία συνήθως χρησιμοποιούν φυσικό αέριο για να πετύχουν τις υψηλές θερμοκρασίες που απαιτούνται (έως και 180 βαθμούς Κελσίου), όχι όμως και το iFACTORY.

Λόγω των υψηλών ενεργειακών απαιτήσεών του, το βαφείο είναι το σημαντικό τμήμα για δραματική μείωση των εκπομπών CO2 του εργοστασίου. Μόνο στο βαφείο, η χρήση ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές μειώνει τις ετήσιες εκπομπές ρύπων έως και 12.000 τόνους. Περίπου το ένα τέταρτο των ετήσιων αναγκών του εργοστασίου σε ενέργεια καλύπτεται από το φωτοβολταϊκή φάρμα 50 εκταρίων που διαθέτει γκαταστάσεις του. Η πλεονάζουσα ηλιακή ενέργεια, όπως αυτή που παράγεται τις μη εργάσιμες ημέρες (Σαββατοκύριακο), αποθηκεύεται σε ένα σύστημα θερμικής αποθήκευσης 1.800 τετραγωνικών μέτρων με χωρητικότητα 130 Mwh.

BMW Group Plant Debrecen 7
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στο πιο σύγχρονο εργοστάσιο της BMW δεν θα μπορούσε να μην «κατοικεί» και η Τεχνητή Νοημοσύνη. Η πλατφόρμα IT AIQX (Artificial Intelligence Quality Next) εξελίχθηκε από τον Όμιλο BMW και αποτελεί βασικό συστατικό της λειτουργίας του νέου iFACTORY. Χρησιμοποιεί αισθητήρες και κάμερες κατά μήκος της γραμμής παραγωγής για την αυτοματοποίηση των διαδικασιών παραγωγής και ποιότητας. Η τεχνητή νοημοσύνη αξιολογεί τα δεδομένα και παρέχει feedback σε πραγματικό χρόνο στους εργαζομένους της γραμμής παραγωγής. Σε συνδυασμό με τα «συνδεδεμένα» μηχανήματα και εργαλεία, κάθε πρόβλημα που μπορεί να προκύψει, λύνεται εύκολα ακόμα και όταν το εξειδικευμένο προσωπικό βρίσκεται σε άλλο χώρο ή και χώρα.

Τα ρομπότ έχουν αναλάβει και την κατασκευή του πακέτου μπαταριών έκτης γενιάς των νέων μοντέλων της BMW, και δουλεύουν σε «αποστειρωμένο» χώρο για διασφάλιση της ποιότητας και φυσικά της ασφάλειας. Σύντομα, στο διπλανό κτήριο που βρίσκεται υπό κατασκευή, θα παράγονται και τα κυλινδρικά κελιά του πακέτου μπαταριών, ολοκληρώνοντας στο 100% την in house κατασκευή όλων των μερών του αυτοκινήτου.

BMW Group Plant Debrecen 8
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Προς το παρόν, το iFACTORY πραγματοποιεί δοκιμές για την παραγωγική του δυναμική και ακρίβεια, αλλά σύντομα (στα τέλη Οκτωβρίου) θα αρχίσουν να βγαίνουν από τα σωθικά του οι πρώτες BMW iX3 παραγωγής.

Η πρώτη Neue Klasse

Η έλευση της νέας iX3 εκκινεί ένα ολοκαίνουργιο κεφάλαιο στην ιστορία του BMW Group, μια νέα εποχή στην κυριολεξία, φέροντας όλες τις σύγχρονες καινοτομίες στον τομέα της σχεδίασης και της τεχνολογίας που θα επηρεάσουν μια ολόκληρη γκάμα μελλοντικών μοντέλων. Πιο συγκεκριμένα, οι τεχνολογίες που φέρει η Neue Klasse θα ενσωματωθούν σε 40 διαφορετικά μοντέλα, καινούργια και ανανεωμένα.

BMW iX3 6

Η ολοκαίνουργια BMW iX3 των 4,78 μέτρων διατίθεται για αρχή στην έκδοση 50 xDrive, πράγμα που σημαίνει ότι φέρει ένα εμπρός ηλεκτρομοτέρ 168 ίππων (123 kW) και 255 Nm, και ένα πίσω απόδοσης 327 ίππων (240 kW) και 435 Nm. Η συνδυαστική απόδοση του προηγμένου ηλεκτρικού συστήματος κίνησης είναι 470 ίπποι (345 kW) και 645 Nm.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης είναι τάσης 800 Volt και η μπαταρία έχει ωφέλιμη χωρητικότητα 108,7 kWh, με την αυτονομία που χαρίζει να ξεπερνά τα 800 χλμ. (805 χλμ. WLTP). Ο ενσωματωμένος φορτιστής (OBC) έχει ισχύ 11 kW (προαιρετικά 22 kW) και μπορεί να δεχθεί ταχυφόρτιση ισχύος 400 kW. Αυτό σημαίνει ότι μια φόρτιση σε 11αρι wallbox θα διαρκέσει 11 ώρες, ενώ σε περίπτωση που κουμπώσει σε έναν πολύ ισχυρό ταχυφορτιστή (400+ kW) θα χρειαστεί μόλις 21 λεπτά για ποσοστό φόρτισης από το 10% έως το 80%.

BMW iX3 4

Στον τομέα των επιδόσεων, η νέα iX3 50 xDrive των 2.285 κιλών επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ. σε 4,9 δλ., με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 210 χλμ./ώρα. Αργότερα, θα ακολουθήσουν και επιπλέον εκδόσεις με πίσω ηλεκτρομοτέρ και φυσικά με μικρότερο πακέτο μπαταριών.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τέλος, η τιμή της νέας BMW iX3 50 xDrive στην χώρα μας έχει οριστεί στα 69.950 ευρώ και τα πρώτα αυτοκίνητα θα κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους το πρώτο εξάμηνο του 2026.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ