Μία ασυνήθιστη δοκιμή αντοχής τη δεκαετία του 1990 είχε σκοπό να αναδείξει τη σημασία της σωστής συντήρησης, ενώ η BMW E30 που χρησιμοποιήθηκε εξακολουθεί να «καλπάζει» αγέρωχη έπειτα από περίπου 35 χρόνια.
Το όχημα της εν λόγω δοκιμής ήταν μια BMW Σειρά 3 Ε30, κάτω από το καπό της οποίας βρισκόταν ένας κινητήρας Μ20 2,5 λίτρων, ο οποίος κατασκευαζόταν από τη βαυαρική εταιρεία μεταξύ 1977 και 1993.
Μετά από μια περίοδο «στρωσίματος», κατά τη διάρκεια της οποίας το αυτοκίνητο πραγματοποίησε λίγο παραπάνω από 1.600 χιλιόμετρα σε δημόσιους δρόμους, η E30 (έκδοση 325is) πέρασε τα επόμενα τέσσερα χρόνια σε εργαστηριακό περιβάλλον, σε ένα τεστ αντοχής που σκοπό είχε να αναδείξει τη σημασία της σωστής συντήρησης.
BUY NOW
Κάθε 7.500 μίλια (12.070 χιλιόμετρα) ο εξακύλινδρος σε σειρά κινητήρας δεχόταν αλλαγή λαδιών (πλήρες συνθετικό λιπαντικό της Mobil 1), σύμφωνα με το προβλεπόμενο πρόγραμμα συντήρησης της BMW. Τα πρώτα 80.000 χιλιόμετρα αποτελούσαν μέρος μίας δοκιμής αντοχής σε σταθερή ταχύτητα 55 μιλίων την ώρα (86 χλμ./ώρα).
Η υπόλοιπη δοκιμή προσομοίωνε οδήγηση σε αυτοκινητόδρομο, με διαδοχικές αλλαγές στην ταχύτητα από τα 40 στα 85 μίλια την ώρα (65-137 χλμ./ώρα) και το ανάποδο, μέχρι το οδόμετρο να δείξει τα ένα εκατομμύριο μίλια. Καθ’ όλη τη διάρκεια των τεσσάρων ετών, οι μηχανικοί ακολουθούσαν ευλαβικά τις οδηγίες συντήρησης της BMW.
Στο τέλος, ο ατμοσφαιρικός εξακύλινδρος εν σειρά κινητήρας των 2,5 λίτρων αφαιρέθηκε και εξετάστηκε από τους μηχανικούς εξονυχιστικά. Το μοτέρ βρέθηκε σε σχεδόν άψογη κατάσταση, παρουσιάζοντας ελάχιστη φθορά.
Το αν το αποτέλεσμα αποδεικνύει την αντοχή του κινητήρα M20, την ποιότητα των λιπαντικών της Mobil 1 ή έναν συνδυασμό των δύο, αποτελεί αντικείμενο συζήτησης. Μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι ένα εκατομμύριο μίλια σε έναν «διάδρομο» δοκιμών δεν ισοδυναμούν με πραγματικές συνθήκες οδήγησης, όπου υπάρχουν εναλλαγές στη θερμοκρασία, στα καιρικά φαινόμενα και την ποιότητα του οδοστρώματος.
Παρ’ όλα αυτά, ήταν ένα ενδιαφέρον μακροχρόνιο «πείραμα» και μια αποτελεσματική διαφημιστική ενέργεια. Ταυτόχρονα ωστόσο υπογραμμίζεται η αξία της τακτικής συντήρησης.
Φτάνοντας στο 2025, η 35χρονη BMW 325is συνεχίζει να λειτουργεί άψογα, πλέον με νέο ιδιοκτήτη πίσω από το τιμόνι της, ο οποίος προσθέτει ολοένα και περισσότερα χιλιόμετρα σε ένα ήδη πολυταξιδεμένο αυτοκίνητο.