5 τεχνολογίες στο αυτοκίνητο που σώζουν ζωές σήμερα

Τεχνολογίες στο αυτοκίνητο που σώζουν ζωές σήμερα

Αναμφίβολα η εξέλιξη της τεχνολογίας έχει συμβάλλει τα μέγιστα στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και αυτές οι πέντε τεχνολογίες το αποδεικνύουν.

Τα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού που υπάρχουν στα αυτοκίνητα είναι απτή απόδειξη ότι ο άνθρωπος, παρά τον πανίσχυρο εγκέφαλό του και την ικανότητα να προσαρμόζεται σχεδόν σε κάθε περιβάλλον, είναι επιρρεπής στα λάθη, στη συγκεκριμένη περίπτωση εκείνα που γίνονται κατά τη διάρκεια της οδήγησης.

Η εξέλιξη των συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης τα τελευταία χρόνια έχει κάνει άλματα και έχει δημιουργήσει μια πραγματική ασπίδα προστασίας γύρω από τον οδηγό και τους επιβάτες ενός οχήματος.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Παράλληλα, πρωτόγνωρα σε σχέση με πριν από λίγα χρόνια επίπεδα ασφάλειας προσφέρουν τα σύγχρονα αυτοκίνητα και για τους ευάλωτους χρήστες του δρόμου, όπως είναι για παράδειγμα οι πεζοί, οι ποδηλάτες και οι μοτοσυκλετιστές.

Παίζοντας ακόμη κυρίαρχο ρόλο ανάμεσα στα συστήματα ασφάλειας, η ζώνη ασφαλείας ήταν το πρώτο και πιο σημαντικό σύστημα που αύξανε εντυπωσιακά την πιθανότητα επιβίωσης σε περίπτωση ατυχήματος, όπως φυσικά και οι αερόσακοι που εμφανίστηκαν αργότερα και λειτουργούσαν συνδυαστικά με αυτή.

Το δικό τους λιθαράκι στην ασφάλεια οδηγού και επιβατών έβαλαν οι ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης του αμαξώματος που ακολούθησαν και βελτίωσαν δραστικά την συμπεριφορά του σε μια σύγκρουση προς όφελος των επιβατών.

Από την παθητική ασφάλεια που συνέχισε φυσικά να βελτιώνεται η σκυτάλη πέρασε στην ενεργητική με την τεχνολογία να φέρνει στο αυτοκίνητο τα ηλεκτρονικά συστήματα, που «σκέφτονται» και φροντίζουν για εμάς πολύ πιο γρήγορα από όσο μπορούμε να το κάνουμε εμείς -πλέον και πριν από εμάς. Αναμφίβολα πιο εμβληματικό από όλα αυτά είναι το ABS, το οποίο έκανε την αρχή για τα επόμενα ηλεκτρονικά συστήματα ασφάλειας που ακολούθησαν.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα προηγμένα συστήματα ασφάλειας βρίσκονται πλέον ανάμεσά μας (κάποια από αυτά εδώ και πολλά χρόνια) και κάνουν το καλύτερο δυνατό για την προστασία μας, στον δρόμο προς την πολυπόθητη για την οδική ασφάλεια, πλήρως αυτοματοποιημένη οδήγηση που θα βγάλει τον οδηγό από το τιμόνι -και κατ' επέκταση το ανθρώπινο λάθος- και βρίσκεται πλέον σχετικά λίγα χρόνια μακριά από την εφαρμογή της σε πολλές χώρες.

Ας γνωρίζουμε λοιπόν λίγο καλύτερα τα πέντε πιο σημαντικά ίσως σύγχρονα συστήματα ασφάλειας που λειτουργούν σε συνδυασμό με τα παραπάνω, έχουν αλλάξει τα δεδομένα στους τέσσερεις τροχούς και έχουν κάνει τους δρόμους πιο ασφαλείς για όλους τους οδηγούς και χρήστες.

Σύστημα ελέγχου δυναμικής ευστάθειας (Electronic Stability Control -ESC)

To ESC έκανε την εμφάνισή του σχεδόν «αμέσως» μετά το ABS και μαζί με αυτό ανέβασε την ενεργητική ασφάλεια των αυτοκινήτων σε άλλο επίπεδο. Με επεμβάσεις στα φρένα αλλά και το traction control, το σύγχρονο ESC είναι σε θέση να διορθώσει επί της ουσίας λάθη του οδηγού που οδηγούν σε γλίστρημα του αυτοκινήτου και να τον βοηθήσει να διατηρήσει τον έλεγχο του ή τουλάχιστον να μειώσει τις επιπτώσεις μιας εξόδου από τον δρόμο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αυτόματο σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης (Automatic Εmergency Βraking -AEB)

Από τα πλέον σημαντικά σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού είναι το αυτοματοποιημένο σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης. Το συγκεκριμένο σύστημα βρίσκεται στο εμπρός μέρος και λειτουργεί όσο το αυτοκίνητο βρίσκεται σε κίνηση.

Το σύστημα μπορεί να αναγνωρίζει οχήματα και ευάλωτους χρήστες των δρόμων -όπως είναι οι πεζοί και οι ποδηλάτες- και έχει τη δυνατότητα να επέμβει στο σύστημα πέδησης αν «καταλάβει» ότι ο οδηγός του αυτοκινήτου δεν τα έχει αντιληφθεί και βρίσκεται σε τροχιά σύγκρουσης.

Σύστημα Πληροφόρησης Τυφλού Σημείου (BLind-spot Information System -BLIS)

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το BLIS είναι το σύστημα που «βλέπει» προς τα πίσω για λογαριασμό του οδηγού, ακόμη περισσότερο στα λεγόμενα τυφλά σημεία, εκείνα τα σημεία δηλαδή που δεν καλύπτονται από τους καθρέπτες του αυτοκινήτου.

Το σύστημα λειτουργεί με ραντάρ που σαρώνει προς τα πίσω τις λωρίδες και όταν εντοπίζει όχημα που έρχεται από τα αριστερά ή δεξιά με μεγαλύτερη ταχύτητα ενημερώνει τον οδηγό με σχετική ένδειξη στον εξωτερικό καθρέπτη, ενώ σε περίπτωση προσπάθειας αλλαγής λωρίδας χωρίς τη χρήση φλας υπάρχει και ακουστικό σήμα.

Σύστημα Υποβοήθησης Διατήρησης Λωρίδας (Lane Keeping Aid -LKA)

Η ακούσια αλλαγή λωρίδας παίζει τον δικό της μεγάλο ρόλο στη δημιουργία συνθηκών για ένα τροχαίο ατύχημα αφού ένα όχημα που αλλάζει ξαφνικά λωρίδα μπορεί να ξαφνιάσει κάποιον άλλο οδηγό και να τον οδηγήσει σε λανθασμένη αντίδραση ή ακόμη και να προκαλέσει σύγκρουση μεταξύ δύο οχημάτων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το LKA λειτουργεί μέσω καμερών που διαβάζουν τις λωρίδες του δρόμου και εφόσον ανιχνεύσει ότι το όχημα σε κοντά στις διαγραμμίσεις και όχι στο κέντρο της λωρίδας, χωρίς ο οδηγός να έχει ενεργοποιήσει φλας, προχωρά σε μικροδιόρθωση της πορείας μέσω επέμβασης στο σύστημα διεύθυνσης.

Κάμερα οπισθοπορείας με προειδοποίηση (Rear Cross Traffic Alert and Backup Camera)

Η κάμερα οπισθοπορείας σε συνδυασμό με σύστημα αναγνώρισης διερχόμενων οχημάτων ή άλλων χρηστών του δρόμου και προειδοποίησης του οδηγού είναι ένα ακόμη πολύ σημαντικό σύστημα. Τόσο σημαντικό που θα γίνει υποχρεωτικός εξοπλισμός στα καινούργια αυτοκίνητα που θα πωλούνται στην ΕΕ από τον Ιούλιου του 2024, μαζί με τα AEB, LKA και Cross Traffic Alert.

Στην πιο προηγμένη του μορφή αυτό το σύστημα επεμβαίνει και στα φρένα του αυτοκινήτου όπως κάνει και το AEB.

Διαβάστε επίσης:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ