Ο πρωτοποριακός κινητήρας θέλει να αλλάξει την αρχιτεκτονική των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, «κόβοντας» κιλά και δίνοντας τη δυνατότητα για μεγαλύτερες μπαταρίες και αυτονομία.
Η τεχνολογία γύρω από την ηλεκτροκίνηση συνεχίζει να εξελίσσεται, φτάνοντας σε σημεία που πριν λίγα χρόνια θεωρούνταν σχεδόν στο φάσμα της επιστημονικής φαντασίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η βρετανική start-up Yasa, θυγατρική της Mercedes, η οποία παρουσίασε ένα πρωτότυπο κινητήρα που μπορεί να αλλάξει από τη ρίζα τον τρόπο που «χτίζονται» τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με τα τεχνικά του στοιχεία να μοιάζουν εξωπραγματικά.
Πρόκειται για έναν μοτέρ σχεδιασμένο να τοποθετείται στις πλήμνες των τροχών. Η ιδέα δεν είναι καινούργια, ωστόσο πάντα «σκάλωνε» σε τεχνικούς περιορισμούς που σχετίζονταν με το βάρος και την πολυπλοκότητα της κατασκευής. Η Yasa, όμως, ισχυρίζεται ότι βρήκε τον τρόπο να παρακάμψει όλα αυτά, αξιοποιώντας τη δική της εκδοχή του κινητήρα αξονικής ροής, ενός μοτέρ σε μορφή «πίτας» που ήδη χρησιμοποιείται σε κορυφαίες hypercar εφαρμογές.
BUY NOW
Το πρώτο εντυπωσιακό στοιχείο είναι το μέγεθος και το βάρος. Ο νέος κινητήρας της Yasa αποδίδει 536 ίππους σε συνεχή λειτουργία και μπορεί να φτάσει στο πικ του στους 1.005 ίππους, με το βάρος του να περιορίζεται στα μόλις 12,7 κιλά. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος του επιτεύγματος, μιλάμε για ισχύ αντίστοιχη ενός σύγχρονου supercar σε όγκο που δεν ξεπερνά εκείνον μιας μπάλας του μπάσκετ.
Ο κινητήρας βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε φάση δοκιμών στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στο Oxfordshire και τα πρώτα δεδομένα δείχνουν πως η αρχιτεκτονική αυτή μπορεί να μεταμορφώσει τον σχεδιασμό των ηλεκτρικών οχημάτων.
Ένα από τα πιο θεαματικά πλεονεκτήματα αφορά το φρενάρισμα με ανάκτηση ενέργειας. Η Yasa αναφέρει ότι η τεράστια ισχύς του συστήματος επιτρέπει τέτοια ποσά ανάκτησης στις επιβραδύνσεις, ώστε ορισμένα μοντέλα ενδέχεται να μη χρειάζονται καν πίσω φρένα σε παραδοσιακή μορφή. .
Το θέμα του βάρους αποτελεί το δεύτερο μεγάλο ατού της τεχνολογίας. Αφαιρώντας άξονες, διαφορικά και περιορίζοντας το μηχανικό σύστημα πέδησης, η Yasa υπολογίζει ότι ένας κατασκευαστής μπορεί να εξοικονομήσει έως και 200 κιλά σε υπάρχοντα μοντέλα ή ακόμη και 500 κιλά σε οχήματα που σχεδιάζονται εξ αρχής γύρω από αυτή τη λύση. Κάτι που μεταφράζεται σε περισσότερο χώρο για μπαταρίες, μεγαλύτερη αυτονομία ή ακόμη και πιο άνετους και ευρύχωρους εσωτερικούς χώρους.
Το σύστημα συνοδεύεται από έναν νέο διπλό μετατροπέα ισχύος εσωτερικής ανάπτυξης, μόλις 15 κιλών, ο οποίος μπορεί να διαχειριστεί έως 1.500 kW. Η αναλογία ισχύος/βάρους, που φτάνει τα 100 kW/kg, ξεπερνά κατά πολύ τα σημερινά βιομηχανικά πρότυπα των 50–70 kW/kg.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Yasa δεν είναι μια εταιρεία άγνωστη στον χώρο. Από το 2021 ανήκει στη Mercedes-Benz και ήδη οι κινητήρες της χρησιμοποιούνται σε hypercars όπως η Ferrari SF90 Stradale, η Lamborghini Temerario και το πρόσφατο concept Mercedes-AMG GT XX. Παρόλα αυτά η εταιρεία κρατά χαμηλούς τόνους, με το νέο μοτέρ να παραμένει ακόμη σε φάση ανάπτυξης και χωρίς χρονοδιάγραμμα για εμπορική εφαρμογή.