Επιστρέφουν οι δίχρονοι κινητήρες -Ποια μεγάλη εταιρεία ετοιμάζεται να τους επαναφέρει στη ζωή
Μια νέα τεχνολογική πατέντα που επιχειρεί να κατοχυρώσει μια μεγάλη εταιρεία επαναφέρει στο προσκήνιο ένα κεφάλαιο της αυτοκίνησης που πολλοί θεωρούσαν οριστικά κλειστό: Tην επιστροφή των δίχρονων κινητήρων.
Οι δίχρονοι κινητήρες αποτέλεσαν για δεκαετίες μια προσιτή και πρακτική λύση για ένα μέρος οχημάτων που κυκλοφόρησαν, ωστόσο η στροφή της βιομηχανίας προς καθαρότερες τεχνολογίες, οικονομικότερη κατανάλωση και το εν γένει αυστηρότερο πλαίσιο για ρύπους τούς οδήγησε αργά η γρήγορα στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.
Για τους περισσότερους κατασκευαστές οι εν λόγω κινητήρες θεωρούνται θορυβώδεις, μη αποδοτικοί και εξαιρετικά ρυπογόνοι, με αποτέλεσμα να μένουν στο περιθώριο καθώς οι απαιτήσεις της εποχής άλλαξαν.
BUY NOW
Στο τεχνικό κομμάτι, η βασική τους αδυναμία συνδέεται με την απουσία συμβατικού μηχανισμού βαλβίδων, αφού τα δίχρονα μοτέρ δεν χρησιμοποιούν εκκεντροφόρους και σύστημα χρονισμού.
Αντί αυτού, η ανταλλαγή αέρα γίνεται μέσω ανοιγμάτων στα τοιχώματα του κυλίνδρου, τα οποία σφραγίζουν το έμβολο κατά τη διάρκεια του κύκλου καύσης. Το σύστημα αυτό δημιουργεί ένα μικρό αλλά κρίσιμο χρονικό παράθυρο όπου οι θυρίδες εισαγωγής και εξαγωγής μένουν ταυτόχρονα ανοικτές, επιτρέποντας σε άκαυτους υδρογονάνθρακες να διαφεύγουν απευθείας στο περιβάλλον, μια πρακτική που θεωρείται τουλάχιστον απαγορευτική στο τωρινό κλίμα της αυτοκίνησης.
Σε κάθε περίπτωση και παρά τις αδυναμίες τους, οι δίχρονοι κινητήρες έχουν και αρκετά πλεονεκτήματα. Για παράδειγμα, μπορούν να αποδώσουν μεγαλύτερη και πιο άμεση ισχύ σε σχέση με τους αντίστοιχους τετράχρονους, ζυγίζουν λιγότερο και διαθέτουν πολύ απλούστερη μηχανολογική δομή.
Αυτές ακριβώς οι ιδιότητες φαίνεται ότι κέντρισαν το ενδιαφέρον της General Motors, η οποία υπέβαλε στο Αμερικανικό Γραφείο Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας μια νέα πατέντα που στοχεύει να δώσει λύση στο διαχρονικό πρόβλημα των ρύπων.
Η πρόταση, που υποβλήθηκε το προηγούμενο έτος και έγινε προσφάτως διαθέσιμη στο κοινό, περιγράφει την προσθήκη μιας συρόμενης, ηλεκτρονικά ελεγχόμενης βαλβίδας, η οποία τοποθετείται ανάμεσα στο έμβολο και στο εσωτερικό τοίχωμα του κυλίνδρου.
Η βαλβίδα αυτή θα μπορεί να ελέγχει με ακρίβεια τα ανοίγματα των θυρίδων κατά τη διάρκεια της καύσης, περιορίζοντας την ανεξέλεγκτη εξαγωγή ρύπων από την εξάτμιση, Η λειτουργία της θα βασίζεται σε έναν ηλεκτρομηχανικό ενεργοποιητή, επιτρέποντας στο σύστημα να κλείνει τις θυρίδες ανεξάρτητα από την κίνηση του πιστονιού, μια καινοτομία που θεωρητικά εξουδετερώνει το μεγαλύτερο μειονέκτημα των δίχρονων μοτέρ.
Μέχρι στιγμής, δεν υπάρχουν πληροφορίες σχετικά με το αν η πατέντα έχει εγκριθεί οριστικά ούτε για το είδος των οχημάτων στα οποία ενδέχεται να εφαρμοστεί.
Το έγγραφο, πάντως, αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο ένταξης σε υβριδικά συστήματα, με μέρος αμερικανικών δημοσιευμάτων να υποστηρίζουν ότι η GM μπορεί να εξετάζει plug-in λύσεις όπου ένας χαμηλότερου βάρος δίχρονος κινητήρας θα συνεργάζεται με ηλεκτρικά μοτέρ, προσφέροντας υψηλή απόδοση και παράλληλα χαμηλό βάρος, ένα στοιχείο κρίσιμο για την κατηγορία.