Μια ομάδα φοιτητών από το Πανεπιστήμιο TU Eindhoven παρουσίασε το ARIA, ένα βιώσιμο αστικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο, κατασκευασμένο από μεμονωμένα εξαρτήματα, τα οποία είναι προσβάσιμα σε λιγότερο από πέντε λεπτά!
Η ιδέα πίσω από τη δημιουργία αυτού του αυτοκινήτου ήταν να αποδειχθεί ότι είναι δυνατό να κατασκευαστούν ηλεκτρικά οχήματα που είναι εύκολα στη συντήρηση και την επισκευή. Ο στόχος είναι ο ιδιοκτήτης να μπορεί να επισκευάζει ο ίδιος το αυτοκίνητο και να μην εξαρτάται από τον κατασκευαστή για μικρές επισκευές. Με αυτόν τον τρόπο, ο χρήστης μπορεί να πραγματοποιήσει μόνος του πολλές βασικές εργασίες χωρίς επιπλοκές, χάρη σε ένα σχεδιασμό που έχει επινοηθεί εξαρχής για αυτόν τον σκοπό.
Σύμφωνα με το TU Eindhoven, το κλειδί αυτού του έργου βρίσκεται στην κατασκευή του. «Το ARIA αποτελείται από ανεξάρτητα εξαρτήματα, όπως η μπαταρία, τα πάνελ του αμαξώματος και τα ηλεκτρονικά συστήματα του εσωτερικού. Εάν κάτι χαλάσει, ο χρήστης χρειάζεται μόνο να αντικαταστήσει το ελαττωματικό εξάρτημα». Προς εξυπηρέτηση του σκοπού αυτού, οι ομάδα των φοιτητών δημιούργησε σαφή εγχειρίδια, τυποποιημένα εξαρτήματα, μια ενσωματωμένη εργαλειοθήκη και μια εφαρμογή που διαβάζει την κατάσταση του οχήματος προκειμένου να διευκολύνει τον ιδιοκτήτη να επισκευάσει το αυτοκίνητο.
BUY NOW
Εκτός απ τη σχεδίαση του αυτοκινήτου που είναι πράγματι εντυπωσιακή, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η μπαταρία του. Ενώ τα συμβατικά ηλεκτρικά οχήματα έχουν μία μεγάλη, βαριά μπαταρία, το ARIA χρησιμοποιεί έξι μικρότερα modules συνολικής χωρητικότητας 12,96kWh που ζυγίζουν περίπου 12 κιλά το καθένα, τα οποία μπορούν να αφαιρεθούν όπως θα αλλάζαμε μπαταρίες σε ένα τηλεχειριστήριο. Η αυτονομία του μοντέλου ανέρχεται σε 220 χιλιόμετρα, με τη τελική ταχύτητα να περιορίζεται στα 90χλμ./ώρα, τη στιγμή που το συνολικό βάρος με τις μπαταρίες δε ξεπερνά τα 650 κιλά. Μάλιστα για να συγκρίνουμε το περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα του αυτοκινήτου αξίζει απλά να αναφέρουμε πως για τη κατασκευή του έχουν χρησιμοποιηθεί μόλις 250γρ. κόλλας, ενώ ένα συμβατικό αυτοκίνητο απαιτούνται 15 κιλά!
Με αυτόν τον σχεδιασμό, οι φοιτητές στοχεύουν να βελτιώσουν σημαντικά τον τρόπο επισκευής των ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έχουν τις μπαταρίες ενσωματωμένες στο σασί γίνονται όλο και πιο δύσκολο να επισκευαστούν. Επιπλέον, καθώς δεν υπάρχουν αρκετοί τεχνικοί που ειδικεύονται στην επισκευή ηλεκτρικών οχημάτων, πολλά αυτοκίνητα αποσύρονται γρηγορότερα από ό,τι είναι απαραίτητο, αντί να επισκευαστούν.
«Αυτό υπονομεύει την εικόνα της βιωσιμότητας των ηλεκτρικών οχημάτων», λέει ο υπέυθυνος της ομάδας, Taco Olmer. Με αυτό το νέο concept, η TU/ecomotive ανταποκρίνεται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία που ψηφίστηκε πέρυσι, η οποία παρέχει στους καταναλωτές το δικαίωμα να επισκευάζουν τα προϊόντα τους πιο γρήγορα, οικονομικά και εύκολα. «Οι νέοι ευρωπαϊκοί κανονισμοί αποτελούν πρόοδο, αλλά εστιάζουν κυρίως στις οικιακές συσκευές και τα ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης. Τα ηλεκτρικά οχήματα εξακολουθούν να υστερούν», τονίζει ο Olmer. «Το Right to Repair (δικαίωμα στην επισκευή) έχει ως στόχο να επιστρέψει τον έλεγχο στον χρήστη. Αυτό ακριβώς κάνουμε», συμπληρώνει.
«Με το ARIA, αποδεικνύουμε τι είναι δυνατό και ελπίζουμε να ενθαρρύνουμε την ΕΕ να εφαρμόσει αυτά τα πρότυπα και στα επιβατικά αυτοκίνητα.Ταυτόχρονα, θέλουμε να δείξουμε στην αυτοκινητοβιομηχανία ότι ο βιώσιμος και πρακτικός σχεδιασμός είναι πραγματικά εφικτός. Αν το επιτύχουμε αυτό μέσα σε ένα χρόνο, θα υπάρχουν ευκαιρίες για τη βιομηχανία», προσθέτει ο Taco Olmer.
Το έργο αυτό υποστηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, δεδομένου ότι η TU/ecomotive υποστηρίζει την κοινή πρωτοβουλία Right to Repair Europe, ένα δίκτυο που αποτελείται από περισσότερες από 180 οργανώσεις από 30 χώρες, από περιβαλλοντικές ομάδες έως εταιρείες στον τομέα επισκευών. Η κοινή αυτή πρωτοβουλία υποστηρίζει εδώ και καιρό την ανάγκη για καλύτερη ρύθμιση, ώστε να διασφαλίζεται ότι τα εξαρτήματα των ηλεκτρικών οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των μπαταριών, θα παραμένουν επισκευάσιμα και αντικαταστάσιμα.