Η Toyota φρεσκάρει αισθητικά και επικαιροποιεί τεχνολογικά το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο στην ιστορία της, προσφέροντας επιλογές μπαταρίας και κινητήρων που πλέον απευθύνονται σε ένα ακόμη πιο ευρύ κοινό.
Τρία χρόνια μετά το λανσάρισμα του πρώτου αμιγώς ηλεκτρικού μοντέλου στην ιστορία της, η Toyota αποδεικνύει για ακόμη μία φορά ότι η πρωτιά στις παγκόσμιες πωλήσεις αυτοκινήτων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στα ευήκοα ώτα.
Και αυτό γιατί αφουγκράζεται τις ανάγκες ενός ακόμη πιο απαιτητικού κοινού σε σύγκριση με το 2022, όταν δηλαδή λανσαρίστηκε το bZ4X, του κοινού της ηλεκτροκίνησης, το οποίο ζητάει διαρκώς περισσότερα: περισσότερη αυτονομία, μείωση του χρόνου επαναφόρτισης, αλλά και επιλογές που να απευθύνονται σε ένα όσο το δυνατόν πιο ευρύ αγοραστικό κοινό.
BUY NOW
Αναμφίβολα η Toyota αποτελεί τον κύριο εκφραστή της υβριδικής τεχνολογίας, πετυχαίνοντας μάλιστα και τον πλήρη εκδημοκρατισμό της, κάτι που προς το παρόν αποτελεί ζητούμενο για την ηλεκτροκίνηση στην ευρωπαϊκή αγορά εν γένει. Συν τοις άλλοις, η ιαπωνική εταιρεία συνέβαλε καθοριστικά -ήδη από τον προηγούμενο αιώνα- στην καθιέρωση των SUV.
Δεν προκαλεί επομένως σε κανέναν εντύπωση το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή προσφέρει στη γκάμα της εννέα διαφορετικά μοντέλα με SUV χαρακτηριστικά που κινούνται αποκλειστικά με εξηλεκτρισμένα κινητήρια σύνολα (υβριδικά, επαναφορτιζόμενα υβριδικά και αμιγώς ηλεκτρικά).
Συγκεκριμένα, η «περιπετειώδης» γκάμα της Toyota περιλαμβάνει το αστικό crossover Aygo X, το αστικό SUV Yaris Cross, το Sport Activity Coupe C-HR, το μικρομεσαίο Corolla Cross, το μεσαίο RAV4 και το εμβληματικό Land Cruiser. Σε αυτά βέβαια προσθέτουμε και τα αμιγώς ηλεκτρικά Urban Cruiser, C-HR+ και το bZ4X.
Το τελευταίο αποτέλεσε πριν από τρία χρόνια τον πολιορκητικό κριό του Ιάπωνα κατασκευαστή στην κατηγορία των αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων η οποία -τουλάχιστον στην Ευρώπη- είναι «καταδικασμένη» να καθιερωθεί. Τώρα, όπως είναι λογικό έπειτα από τρία χρόνια εμπορικής καριέρας, οι άνθρωποι της Toyota προχωρούν σε αισθητική ανανέωση και τεχνολογική αναβάθμιση οι οποίες εκσυγχρονίζουν το bZ4X.
Σχεδιαστικό φρεσκάρισμα
Όσον αφορά το κομμάτι της σχεδίασης, το ιαπωνικό SUV έχει υποστεί αλλαγές τόσο εσωτερικά όσο και εξωτερικά. Το μπροστινό μέρος παραπέμπει ακόμη σε “hammerhead”, ωστόσο το ρύγχος είναι διακριτικά ανασχεδιασμένο ώστε να προσφέρει καλύτερη αεροδυναμική. Συνολικά, η σχεδίαση του φρεσκαρισμένου bZ4X εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από καθαρές γραμμές και έντονες ακμές, που πλέον είναι πιο ραφιναρισμένες, ενώ ακόμη ένα στοιχείο που διαφοροποιείται και ξεχωρίζει σχεδιαστικά σε σύγκριση με το pre-facelift μοντέλο είναι οι gloss (piano) black θόλοι των τροχών.
Οι διαστάσεις του D SUV παραμένουν ίδιες: Το μήκος διαμορφώθηκε στα 4,69 μέτρα, το πλάτος στα 1,86 μέτρα και το ύψος στα 1,65, με το μεταξόνιο των 2,85 μέτρων να παρέχει χώρους που φιλοξενούν μέχρι και τρεις επιβάτες στο πίσω κάθισμα, με αρκετό χώρο για τα γόνατα ακόμη και των ψηλότερων του μέσου όρου. Ο χώρος αποσκευών από την άλλη δεν ξεχωρίζει, αφού διαμορφώνεται και πάλι στα 452 λίτρα.
Στο εσωτερικό εντοπίζονται περισσότερες αλλαγές, με τη σχεδίαση του ταμπλό να είναι πιο λιτή και μοντέρνα. Ο πίνακας οργάνων έχει πιο «καθαρή» σχεδίαση ενώ παραμένει σε διαφορετική ευθεία -πιο μπροστά στο ταμπλό- σε σύγκριση με την κεντρική οθόνη των 14 ιντσών (από 12,3 ίντσες), η οποία είναι διαθέσιμη από τη βασική έκδοση. Μία από τις πιο σημαντικές αλλαγές είναι η μεταφορά του επιλογέα ταχυτήτων πιο χαμηλά στην κεντρική κονσόλα, ανάμεσα στο υποβραχιόνιο και τις δύο θέσεις για την ταυτόχρονη ασύρματη φόρτιση των smartphones οδηγού και συνοδηγού, αυξάνοντας έτσι την εργονομία και κάνοντας πιο εύκολο τον χειρισμό του.
Επίσης, το σύστημα πολυμέσων διαθέτει για πρώτη φορά μία πολύ σημαντική πλέον, ειδική λειτουργία στους χάρτες, η οποία προσφέρει τη δυνατότητα στον οδηγό να ακολουθήσει διαδρομές με προτεινόμενους σταθμούς φόρτισης βάσει του επιπέδου φόρτισης της μπαταρίας. Η συνολική υγεία της τελευταίας στο πέρασμα των χρόνων χρήσης του αυτοκινήτου θα είναι πλέον ορατή στον πίνακα οργάνων με τη μορφή ποσοστού (battery state-of-health indicator).
Περισσότερη ισχύς, περισσότερη αυτονομία
Το bZ4X ήταν το πρώτο μοντέλο της Toyota που βασίστηκε σε πλατφόρμα εξελιγμένη αποκλειστικά για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, την πολυδιαμορφώσιμη e-TNGA. Το συγκεκριμένο πάτωμα χάρισε και στο ανανεωμένο bZ4X μεγάλη ελευθερία στους σχεδιαστές, τόσο από άποψη εικόνας όσο και χωροταξίας για επιβάτες και αποσκευές.
Από την άλλη πλευρά, η πιο θεμελιώδης αναβάθμιση στο φρεσκαρισμένο bZ4X αφορά στις επιλογές των μπαταριών και στην απόδοση των κινητήριων συνόλων του. Και αυτό γιατί το bZ4X προσφέρεται πλέον σε δύο εκδόσεις μπαταρίας: 57,7 kWh (ωφέλιμη 54 kWh) και 73,1 kWh (69 kWh), ενώ το pre-facelift μοντέλο ήταν διαθέσιμο αποκλειστικά με μπαταρία ενεργειακής χωρητικότητας 71,4 kWh.
Επίσης για πρώτη φόρα πίσω από το τιμόνι υπάρχουν paddles που ρυθμίζουν την ανάκτηση ενέργειας σε 4 επίπεδα, στοιχείο που συμβάλλει στη συνολική αύξηση της αυτονομίας.
Η πρώτη μπαταρία συνδυάζεται μόνο με την προσθιοκίνητη έκδοση, ενώ η δεύτερη είναι διαθέσιμη τόσο σε προσθιοκίνητη, όσο και σε τετρακίνητη έκδοση, η οποία με δύο ηλεκτρομοτέρ (ένα σε κάθε άξονα) προσφέρει ελευθερία κίνησης σε ποικίλα τερέν. Εδώ αξίζει να σημειώσουμε ότι αυξήθηκε το πάχος του μεταλλικού πλαισίου που προστατεύει τη μπαταρία, προσφέροντας έτσι περισσότερη αυτοπεποίθηση στον οδηγό της τετρακίνητης έκδοσης που θα αποφασίσει να ακολουθήσει off-road διαδρομές.
Η προσθιοκίνητη έκδοση με τη μπαταρία των 57,7 kWh προσφέρει συνδυαστική αυτονομία 444 χιλιομέτρων, τα οποία καλύπτονται με κατανάλωση 13,9 kWh/100 χλμ. σε μεικτό κύκλο σύμφωνα με το πρότυπο WLTP, ενώ ο ηλεκτροκινητήρας του μοντέλου αποδίδει 167 ίππους (123 kW). Σημειωτέον, τα eAxles της Toyota -έτσι ονομάζει η εταιρεία τα ηλεκτρoμοτέρ της- ενσωματώνουν πλέον ημιαγωγούς καρβιδίου του πυριτίου (SiC), οι οποίοι αυξάνουν τη συνολική απόδοση.
Στην προσθιοκίνητη έκδοση με τη μπαταρία των 73,1 kWh, ο ηλεκτροκινητήρας αποδίδει 224 ίππους (165 kW) και η αυτονομία εκτοξεύεται στα 569 χιλιόμετρα σε μεικτό κύκλο (από τα 516 του pre-facelift μοντέλου), με την κατανάλωση ενέργειας να διαμορφώνεται επίσης στις 13,9 kWh/100 χλμ. (WLTP).
Στην τετρακίνητη έκδοση η αυτονομία αγγίζει τα 516 χιλιόμετρα και η κατανάλωση τις 14,5 kWh/100 χλμ. (WLTP), ωστόσο τα δύο ηλεκτρικά μοτέρ εξασφαλίζουν συνδυαστική ισχύ 343 ίππων (252 kW), με την επιτάχυνση από στάση στα 100 χλμ./ώρα να ολοκληρώνεται σε 5,1 δευτερόλεπτα. Η τετρακίνητη έκδοση τοποθετεί το bZ4X σε ένα κλειστό κλαμπ με τα πιο ισχυρά μοντέλα που έχει λανσάρει ποτέ η ιαπωνική εταιρεία στην αγορά της Ευρώπης, αν εξαιρέσουμε τα αυτοκίνητα επιδόσεων της Gazoo Racing.
Μάλιστα όσον αφορά την τελευταία, τετρακίνητη έκδοση, η ιαπωνική εταιρεία αναφέρει ότι πλέον διαθέτει διπλάσια ικανότητα ρυμούλκυσης, η οποία ανέρχεται στα 1.500 κιλά.
Μειωμένος χρόνος φόρτισης
Μία ακόμη πολύ σημαντική αναβάθμιση αφορά την ταχύτητα φόρτισης. Στο pre-facelift μοντέλο, ο ενσωματωμένος φορτιστής των 11 kW εξασφάλιζε μία πλήρη φόρτιση σε αντίστοιχης ισχύος wallbox σε περίπου 6μιση ώρες. Τώρα η δυνατότητα ενσωμάτωσης φορτιστή διπλάσιας ισχύος (22 kW) κόβει στη μέση τον χρόνο επαναφόρτισης των εκδόσεων με τη μπαταρία των 73,1 kWh σε wallbox ανάλογης ισχύος, δηλαδή σε λιγότερο από 3,5 ώρες.
Από την άλλη μεριά, σε ταχυφορτιστή θα χρειαστούν 28 λεπτά για να επαναφορτιστεί η μπαταρία από το 10% στο 80%, με τη μέγιστη ισχύ ταχυφόρτισης να παραμένει στα 150 kW. Ωστόσο πλέον είναι διαθέσιμη μία λειτουργία που επιτρέπει τη βέλτιστη απόδοση της μπαταρίας (pre-conditioning), διασφαλίζοντας ότι αυτή βρίσκεται στην ιδανική θερμοκρασία πριν εκκινήσει η επαναφόρτισή της, ακόμη και σε ακραίες καιρικές συνθήκες. Στάνταρ είναι και η αντλία θερμότητας για μέγιστη εξοικονόμηση ενέργειας.
Το χαρακτηριστικό που δεν επιδέχεται αμφισβήτησης είναι η ικανότητα του ηλεκτρικού συστήματος (ανεξαρτήτως έκδοσης) να επιταχύνει ακαριαία το σχεδόν δύο τόνων bZ4X, φανερώνοντας τον fun-to-drive χαρακτήρα του μεσαίου SUV.
Στον δρόμο
Στους δρόμους της Μάλαγας βρεθήκαμε πίσω από το τιμόνι της τετρακίνησης έκδοσης των 343 ίππων που εφοδιαζόταν με ζάντες 20 ιντσών. Χάρη σε αναβαθμίσεις στην ανάρτηση και το πλαίσιο, το ανανεωμένο bZ4X παρουσιάζει μειωμένα επίπεδα θορύβου και κραδασμών, κάτι που αποδεικνύεται και στον αυτοκινητόδρομο, παρά τον αεροδυναμικό θόρυβο από τις μπροστινές κολόνες και τους πλαϊνούς καθρέφτες που κάνει την εμφάνισή του σε ταχύτητες κοντά στο όριο των 120 χλμ./ώρα.
Ο κύκλος στροφής των 11,2 μέτρων προσφέρει ευελιξία ακόμη και σε στενούς δρόμους, παρά τις μεγάλες διαστάσεις του αμαξώματος. Σε συνδυασμό και με την καλή ποιότητα κύλισης, η οδήγηση είναι εξαιρετικά αγχολυτική και άνετη, ενώ από τη σύντομη οδηγική επαφή που είχαμε με το ανανεωμένο bZ4X, η κατανάλωση ενέργειας σε μεικτές συνθήκες κυμάνθηκε κοντά στις 17 kWh/100 χλμ.
Ο έλεγχος από την ανάρτηση είναι καλός και καταφέρνει να συνδυάζει με πετυχημένο τρόπο την άνεση με το κράτημα. Επιπλέον, η απόσταση των 20,1 εκ. από το έδαφος βοηθά το bZ4X να κινηθεί με άνεση και σε «πατημένες» εκτός δρόμου διαδρομές, ενώ διαθέτει μία από τις μεγαλύτερες ικανότητες προσπέλασης υδάτινου κωλύματος της κατηγορίας (50 εκατοστά).
Η εισαγωγική έκδοση Toyota bZ4X 57,7 kWh 167 PS (FWD) εκκινεί από τα 40.420 ευρώ. Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε ότι η ιαπωνική εταιρεία προσφέρει εγγύηση μπαταρίας για έως και 11 έτη ηλικίας του οχήματος ή έως και 1.000.000 χιλιόμετρα, υπό την προϋπόθεση ετήσιου ελέγχου κατάστασης της μπαταρίας σε εξουσιοδοτημένο συνεργείο.
Επίσης, για τα υπόλοιπα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου, το πρόγραμμα Toyota Relax δίνει τη δυνατότητα επέκτασης της εγγύησης και μετά το πέρας των 6 ετών (ή 200.000 χιλιομέτρων), μέχρι να συμπληρωθούν τα 11 έτη, με την προϋπόθεση να πραγματοποιούνται τα service στο επίσημο δίκτυο της ιαπωνικής εταιρείας.
Συμπέρασμα
Πριν από περίπου τρία χρόνια, η Toyota εισήλθε με το δεξί στον κόσμο της αμιγούς ηλεκτρικής κινητικότητας. Πλέον η ιαπωνική εταιρεία προχώρησε σε στοχευμένες και πολύ ουσιαστικές επεμβάσεις, με σκοπό να επικαιροποιήσει το bZ4X, ικανοποιώντας σε μεγάλο βαθμό τις σύγχρονες απαιτήσεις ενός διαρκώς πιο απαιτητικού κοινού, σε μία κατηγορία που παράλληλα γίνεται ολοένα και πιο ανταγωνιστική.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Toyota bZ4X 57,7 kWh 167 PS (FWD)
Κινητήρας: ηλεκτρικός, 167 PS / 268 Nm
Μετάδοση: αυτόματο κιβώτιο 1 σχέσης, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 8,6 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 140 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 13,9 kWh/100 χλμ., 0 γρ./χλμ.
Αυτονομία (WLTP): 444 χλμ. σε μεικτό κύκλο
Χωρητικότητα μπαταρίας: 57,7 kWh
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.690/1.860/1.650 χλστ., 2.850 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.945 κιλά
Χώρος αποσκευών: 452 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 40.420 ευρώ (37.420 με όφελος «Κινούμαι Ηλεκτρικά») - 0 ευρώ
Toyota bZ4X 73,1 kWh 343 PS (AWD)
Κινητήρας: δύο ηλεκτρομοτέρ, 343 PS / 338 Nm
Μετάδοση: αυτόματο κιβώτιο 1 σχέσης, στους τέσσερις τροχούς
Επιδόσεις: 5,1 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 160 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 14,5 kWh/100 χλμ., 0 γρ./χλμ.
Αυτονομία (WLTP): 516 χλμ. σε μεικτό κύκλο
Χωρητικότητα μπαταρίας: 73,1 kWh
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.690/1.860/1.650 χλστ., 2.850 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 2.120 κιλά
Χώρος αποσκευών: 452 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 46.820 ευρώ (43.820 με όφελος «Κινούμαι Ηλεκτρικά») - 0 ευρώ