Formula 1: Oι ύποπτες σχέσεις Ferrari-Haas και η οσμή ενός νέου σκανδάλου

Ferrari F1-75 Haas VF-22

Τρεις ομάδες της Formula 1 ζήτησαν από τη FIA να ερευνήσει τους δεσμούς της Haas με τη Scuderia, υποπτοευόμενες ότι έχει ξεπεραστεί το επιτρεπτό όριο ανταλλαγής πληροφοριών και εξαρτημάτων.

Η ομάδα του Αμερικανού Carl Haas έχει βρεθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος και πάλι διότι φέτος έγινε και πάλι ανταγωνιστική, βελτιώνοντας κατακόρυφα την απόδοσή της σε σχέση με το 2021, που βρισκόταν σταθερά στις τελευταίες θέσεις της εκκίνησης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Προφανώς, ορισμένες ομάδες -ειδικά οι βασικές ανταγωνίστριες της Haas στη μάχη των ομάδων μέσης δυναμικής, δηλαδή ένα σκαλί κάτω από τις Ferrari και Red Bull- δεν πείθονται ότι η ραγδαία μεταστροφή της απόδοσης της Haas οφείλεται μόνο στο γεγονός ότι η ομάδα επικεντρώθηκε από πολύ νωρίς, από τις αρχές του 2021, στο σχεδιασμό και εξέλιξη του φετινού της μονοθεσίου.

Παρατηρώντας, όπως υποστηρίζουν, πολλές ομοιότητες μεταξύ των φετινών Ferrari F1-75 και Haas VF-22, τρεις ομάδες ζήτησαν από τη FIA να ερευνήσει αν υπήρξε ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των δύο ομάδων -που έχουν τα εργοστάσιά τους σε πολύ κοντινή απόσταση, στην Ιταλία- πέρα από το όριο που επιτρέπουν οι κανονισμοί.

Οι ανταλλαγές πληροφοριών για το σχεδιασμό και την εξέλιξη των μονοθεσίων μεταξύ δύο ομάδων επιτρέπονται μέχρι ενός ορίου, αλλά το όριο αυτό είναι δύσκολο να αστυνομευθεί. Επιπλέον, τίθεται το ερώτημα πώς κατάφερε μια μικρή ομάδα 300 ανθρώπων, που είναι λίγοι σε σχέση με τις εργοστασιακές του σπορ, να κατασκευάσει ένα τόσο καλό μονοθέσιο όπως η VF-22.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Και υπάρχει και κάτι ακόμη: η μείωση του ορίου προϋπολογιμού των ομάδων φέτος στα 140 εκατ. δολάρια ανάγκασε τη Scuderia να αποδεσμεύσει αρκετά μέλη της σχεδιαστικής ομάδας της. Οι εργαζόμενοι αυτοί βρήκαν νέα επαγγελματική στέγη στη Haas, λίγα χιλιόμετρα μακριά, και άρχισαν να δουλεύουν το μονοθέσιο του 2022 από τον Ιανουάριο του 2021.

Όλα τα παραπάνω γεννούν υποψίες σε κάποιες άλλες ομάδες ότι η συμφωνία της Ferrari με τη Haas κρύβει κάτι περισσότερο από την απλή πώληση μονάδων ισχύος και όσων μηχανικών μερών επιτρέπεται. Η παραφιλολογία υπαινίσσεται, χωρίς να υπάρχουν στοιχεία στην επιφάνεια, ακόμα και ότι υπήρξε ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ και των δύο πλευρών.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η παραφιλολογία αυτή βασίζεται στο γεγονός ότι οι πρώην μηχανικοί της Scuderia που βρισκόταν στη Haas το 2021 είχαν τον περισσότερο διαθέσιμο χρόνο στην αεροσήραγγα από κάθε άλλη ομάδα του σπορ πλην της Williams, διότι η Haas είχε τελειώσει το πρωτάθλημα του 2020 στην προτελευταία θέση - και ο διαθέσιμος χρόνος στην αεροσήραγγα είναι περισσότερος όσο πιο χαμηλά έχει τερματίσει μια ομάδα στο περσινό πρωτάθλημα (για λόγους κόστους).

Με τους νέους κανονισμούς του 2022, η κρισιμότερη παράμετρος για τον εν λευκώ σχεδιασμό των καινούριων φετινών μονοθεσίων ήταν ο χρόνος στην αεροσήραγγα. Κι αν οι πρώην μηχανικοί της Scuderia, που το 2021 ήταν πλέον στη Haas, μοιράζονταν με τη Ferrari τα αποτελέσματα της αεροδυναμικής απόδοσης ενός εξαρτήματος, αυτό θα γλίτωνε πολύ χρόνο στο Μαρανέλο.

Μέσα σε όλα αυτά, η μετέπειτα αποκάλυψη της -κατά την εκτίμηση των αντιπάλων ομάδων- ομοιότητας της F1-75 με τη VF-22 γέννησε ερωτήματα, τα οποία κλήθηκε η FIA να απαντήσει έπειτα από αίτημα τριών ομάδων. Δεν είναι γνωστό ποιες είναι οι τρεις ομάδες αυτές, αλλά στο παρελθόν έχουν ασκήσει δημόσια κριτική για τους δεσμούς της Ferrari με τη Haas τέσσερις ομάδες: οι McLaren, Aston Martin, Alpine και Mercedes.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Κατά συνέπεια, το θέμα της ανταλλαγής πληροφοριών και εξαρτημάτων είναι ένα ακόμη ζήτημα που πρέπει να διευθετηθεί - για την ακρίβεια, να αστυνομευθεί. Όλα πλέον στη F1 δείχνουν να βαδίζουν σε μια λεπτή ισορροπία που απειλείται διαρκώς από τον ακραίο ανταγωνισμό.

Πάντως, αξίζει να σημειώσουμε ότι από τότε που μπήκε στη Formula 1, το 2016, η Haas έτσι λειτουργούσε: αγόραζε από τη Ferrari όλα όσα οι κανονισμοί της επέτρεπαν να αγοράσει, και πολλοί χαρακτήριζαν τα μονοθέσιά της κλώνους των Ferrari. Ο Carl Haas, ένδοξος ομαδάρχης στα αμερικανικά Indycars και NASCAR, δεν έχει αλλάξει προσέγγιση όλα αυτά τα χρόνια.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ