Αυτά είναι τα μεγάλα έργα που αλλάζουν την Ελλάδα -Πότε θα είναι έτοιμα

μεγάλα έργα στην Ελλάδα

Οι νέοι αυτοκινητόδρομοι, οι αστικές σήραγγες και οι πρόσθετοι σταθμοί του Μετρό θα μεταμορφώσουν τη χώρα μας και θα ενισχύσουν το ευρωπαϊκό προφίλ της.

Πυρετός έργων επικρατεί τους τελευταίους μήνες εντός της ελληνικής επικρατείας, με πρωταγωνιστές κάποια εμβληματικά πρότζεκτ που θα αναβαθμίσουν τόσο τις αστικές όσο και τις υπεραστικές μετακινήσεις των πολιτών.

Η κατασκευαστική ατζέντα είναι μακροσκελής και απαρτίζεται από νέες αστικές σήραγγες και αυτοκινητοδρόμους, έως και μεγάλα συγκοινωνιακά έργα τα οποία είναι ικανά να αλλάξουν πλήρως το αστικό τοπίο.

Αττική

1.Επεκτάσεις Αττικής Οδού

Η επέκταση που βρίσκεται σε πιο προχωρημένο επίπεδο είναι αυτή της Λεωφ. Κύμης προς την Εθνική Οδό. Πρόκειται για ένα έργο προϋπολογισμού 245 εκατ. ευρώ έχει ως προσωρινό ανάδοχο το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Για την υπογραφή της σύμβασης απαραίητη προϋπόθεση είναι να απορριφθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας η προσφυγή που κατέθεσε ο δήμος Ηρακλείου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
επέκταση λεωφόρου κύμης

Αντικείμενο του δημόσιου έργου, που θα εκτελεστεί μέσα στα διοικητικά όρια των Δήμων Λυκόβρυσης-Πεύκης, Ηρακλείου και Κηφισιάς, είναι η ολοκλήρωση της Λεωφόρου Κύμης, στο τμήμα από την Αττική Οδό έως τον Α/Κ της Ε.Ο. Νο 1 (Καλυφτάκη), που αφορά στην μελέτη και κατασκευή οδικού άξονα διατομής κλειστού αυτοκινητοδρόμου, συνολικού μήκους περίπου 3,8 χλμ., συμπεριλαμβανομένης σήραγγας 2,4 χλμ.

Με το συγκεκριμένο έργο θα δημιουργηθεί μία νέα έξοδος προς την Εθνική Οδό στον κόμβο της Καλυφτάκη και έτσι οι οδηγοί θα γλιτώνουν τις ουρές που σχηματίζονται στον κόμβο της Μεταμόρφωσης. Η προσθεσμία εκτέλεσης των εργασιών είναι 48 μήνες (4 χρόνια) από την υπογραφή της σύμβασης.

Οι άλλες επεκτάσεις είναι αυτές προς Λαύριο, Ραφήνα και η Σήραγγα Ηλιούπολης, που εξετάζονται να υλοποιηθούν ως Πρότυπες Προτάσεις, μιας και έχουν μεγάλο προϋπολογισμό και δεν μπορούν να πάρουν την άγουσα της υλοποίησης ως δημόσια έργα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αναφορικά με τις επεκτάσεις προς Λαύριο και Ραφήνα, από τη μία θα έχουμε συνέχιση του αυτοκινητοδρόμου προς το λιμάνι της Ραφήνας με παράκαμψη της Λ. Μαραθώνος, και από την άλλη διαπλάτυνση του υφιστάμενου δρόμου από το Μαρκόπουλο έως το λιμάνι του Λαυρίου.

Η Σήραγγα Ηλιουπόλεως που θα προσφέρει ταχύτερη πρόσβαση στον πόλο του Ελληνικού, θα συνδέσει Περιμετρική Υμηττού με τη Λεωφ. Βουλιαγμένης. Θα έχει μήκος περίπου 3 χλμ. και θα ξεκινά από τα στρατόπεδα Σακκέτα, καταλήγοντας στη Λ. Βουλιαγμένης.

2. Σύνδεση Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω με Ε.Ο. Αθηνών-Κορίνθου

Πρόκειται για ένα έργο (περιλαμβάνει και την ολοκλήρωση του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά) ύψους 55 εκατ. ευρώ που βρίσκεται λίγο πριν την δημοπράτηση και θα αποσυμφορήσει την κίνηση των οχημάτων τόσο στην Εθνική Οδό – από και προς Κόρινθο – όσο και στις λεωφόρους Σχιστού και Αθηνών.

Τριπλός Κόμβος Σκαραμαγκά
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αφορά στην ολοκλήρωση του τελευταίου 1,5 χιλιομέτρου της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω (που ουσιαστικά λειτουργεί ως προέκταση της Αττικής Οδού), ώστε η τελευταία να συνδέεται με την Ε.Ο. Αθηνών-Κορίνθου με την κατασκευή του ανισόπεδου ημικόμβου (Η/Κ) Σκαραμαγκά. Θα λειτουργήσουν, επίσης, οι σήραγγες «φαντάσματα» που βρίσκονται στη στροφή προς Σκαραμαγκά και πριν την Λίμνη Κουμουνδούρου.

3. Υπογειοποίηση Ποσειδώνος

Το έργο της υπογειοποίησης της Ποσειδώνος είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το παγκόσμιας εμβέλειας πρότζεκτ “The Ellinikon”, έχοντας σημειώσει σημαντική πρόοδο.

υπογειοποίηση ποσειδώνος

Η υπόγεια διαδρομή, η οποία θα είναι μία από τις πιο σύγχρονες στην Ευρώπη, θα είναι μήκους 1,5 χλμ. ξεκινώντας από την παραλία Αλίμου και φθάνοντας έως το ύψος της μαρίνας του Ελληνικού. Σύμφωνα με κυβερνητικές εξαγγελίες, αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2025.

Αυτοκινητόδρομοι

1. ΒΟΑΚ

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης έχει προϋπολογισμό άνω των 2 δισ. ευρώ, όντας ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος που κατασκευάζεται στην Ευρώπη, ενώνοντας το νησί από τον Κίσσαμο έως τη Σητεία.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η κατασκευή του έχει χωριστεί σε 3 διακριτά μέρη: Το πρώτο είναι τμήμα της παραχώρησης μεταξύ Χανίων και Χερσονήσου, το δεύτερο είναι η ΣΔΙΤ για το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη και το τρίτο είναι το δημόσιο έργο στο τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος.

Έχουν συμβασιοποιηθεί τα δύο από τα τρία κομμάτια του έργου, ενώ μπαίνει στην τελική ευθεία και το σημαντικότερο τμήμα, από τα Χανιά έως το Ηράκλειο (προϋπολογισμού 1,75 δισ. ευρώ και μήκους 163 χλμ.), που προσέλκυσε το ενδιαφέρον των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. - ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε και ΑΒΑΧ-EGIS-MERIDIAM.

2. Ε65

Στρατηγικής σημασίας έργο είναι και ο μήκους 181 χλμ. οδικός άξονας E65 (Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας) που θα φέρει πιο κοντά την Αθήνα στην Εγνατία Οδό και θα χαρίσει νέες οικονομικές και κοινωνικές προοπτικές στην Κεντρική Ελλάδα, στη Θεσσαλία, στη Δυτική Μακεδονία και στην Ήπειρο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Χωρίζεται σε 3 τρία τμήματα: Το νότιο (Λαμία-Ξυνιάδα), το μεσαίο (Ξυνιάδα -Τρίκαλα) που έχει παραδοθεί και το βόρειο (Τρίκαλα-Εγνατία).

Αυτοκινητόδρομος Ε65

Tο πρώτο κομμάτι του βόρειο τμήματος, από τα Τρίκαλα έως την Καλαμπάκα (μήκους 24 χλμ.), θα παραδοθεί εντός του τρέχοντος έτους ενώ μέσα στις αρχές του 2024 θα ολοκληρωθεί το σύνολο του νότιου τμήματος. Όσον αφορά την ολοκλήρωση του συνολικού έργου του Ε65, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, αυτή είναι εφικτή για το 2025.

3. Πάτρα-Πύργος

Πρόκειται για έναν αυτοκινητόδρομο μήκους περίπου 75 χλμ. που θα φέρει πιο κοντά την πόλη της βορειοδυτικής Πελοποννήσου με την Αθήνα, βάζοντας ταυτόχρονα τέλος στον δρόμο καρμανιόλα. Διαιρείται σε δύο τμήματα: Το πρώτο αφορά στη διαπλάτυνση της υφιστάμενης εθνικής οδού σε τμήμα 13 χλμ. από το Μιντιλόγλι έως και την Κάτω Αχαΐα, ενώ το δεύτερο στην κατασκευή νέου αυτοκινητοδρόμου μήκους 62 χλμ. με νέα χάραξη μέσω της κοιλάδας της Ήλιδας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η πρόοδος εργασιών έχει ξεπεράσει το 10%, ενώ στο τέλος του 2023 θα φτάσει στο 30% της υλοποίησής του, όπως είχαν δηλώσει κυβερνητικά στελέχη. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, o οδικός άξονας Πάτρα-Πύργος θα είναι έτοιμος εντός του 2025, μειώνοντας τον χρόνο ταξιδιού από την Αθήνα μέχρι τον Πύργο σε 2 ώρες και 45 λεπτά.

Παράλληλα, θα υιοθετήσει το σύστημα αναλογικής χρέωσης διοδίων (χρέωση με βάση τα χιλιόμετρα που διανύονται) που εφαρμόζεται ήδη στον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα -Κόρινθος-Πάτρα από την Ολυμπία Οδό.

Στο τέλος του 2022, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού, Παναγιώτης Παπανικόλας, είχε αναφέρει ότι ξεκίνησαν οι μελέτες και για το τμήμα μέχρι την Αρχαία Ολυμπία.

Μετρό

1. Θεσσαλονίκης

Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον συγκεντρώνει το πολυαναμενόμενο Μετρό Θεσσαλονίκης, με προσωρινό ανάδοχο για τη λειτουργία του τη γαλλο-ιταλική σύμπραξη ATM-EGIS.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η βασική γραμμή του Μετρό της Θεσσαλονίκης, μήκους 9,6 χιλιομέτρων διαθέτει 13 σταθμούς και αναμένεται να εξυπηρετεί περίπου 250.000 επιβάτες καθημερινά.

Η επέκταση προς Καλαμαριά που θα ολοκληρωθεί έως τον Ιούλιο του 2024 θα προσθέσει πέντε σταθμούς, ενώ έχει υπογραφεί σύμβαση για τις πρόδρομες εργασίες που αφορούν στην επέκταση προς τα βορειοδυτικά με μήκος γραμμής περίπου 11 χλμ. και 8 επιπλέον σταθμούς.

Μετρό Θεσσαλονίκης

Το Μετρό Θεσσαλονίκης θα είναι ένα από τα πιο σύγχρονα στην Ευρώπη ενσωματώνοντας αυτόματες θύρες επί των αποβαθρών, αλλά και το  σύστημα σηματοδότησης και ελέγχου CBTC που αποτρέπει τις συγκρούσεις των συρμών.

2. Αθήνας

Στην πρωτεύουσα έχει αρχίσει να μπαίνει στις ράγες το μεγαλύτερο έργο συγκοινωνιακής υποδομής στην Ελλάδα, με προϋπολογισμό 1,5 δισ. ευρώ. Πρόκειται για το πρώτο τμήμα (Άλσος Βεΐκου -Γουδή) της Γραμμής 4 που θα περιλαμβάνει 15 σταθμούς και θα έχει μήκος 12,8 χλμ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πρόκειται, ωστόσο, για ένα έργο που δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί το προσεχές διάστημα, μιας και θα παραδοθεί στο επιβατικό κοινό τα πρώτα έτη της επόμενης δεκαετίας.

Μετρό Αθήνας

Παράλληλα τρέχουν οι διαδικασίες για την επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, ένα έργο για το οποίο κατέθεσαν συμμετοχή οι εταιρείες ΤΕΡΝΑ, AKTΩΡ, ΑΒΑΞ και ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ενώ με το που πέσουν οι υπογραφές θα χρειαστούν 57 μήνες για την ολοκλήρωσή του (4 χρόνια και 9 μήνες).

Θα δημιουργηθούν 3 νέοι σταθμοί (Παλατιανή, Ίλιον, Άγιος Νικόλαος) που μόλις παραδοθούν θα επιτρέψουν στο επιβατικό κοινό να κινείται από το Σύνταγμα στο Ίλιον (και το αντίστροφο) σε μόλις 20 λεπτά.

Διαβάστε επίσης:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ