Peugeot 106: O μικρός θρύλος που κλείνει τα 30

Peugeot 106 Rallye

Σύμβολο της νεανικής σπορ αυτοκίνησης των 1990s, πόθος μιας ολόκληρης γενιάς ειδικά στην έκδοση Rallye στη χώρα μας, το Peugeot 106 θα γίνει το Σεπτέμβριο 30 ετών.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1990 η κατηγορία Β, των μικρών αυτοκινήτων πόλης, γνώριζε ιδιαίτερη άνθηση - σημειώνοντας περίπου το ένα τρίτο των πωλήσεων αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Όμως, δεν ήταν μόνο οι αρετές του μικρού και ευέλικτου 106 στην πόλη, που το έκαναν τόσο ασύλληπτα λαοφιλές.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ήταν το μοναδικό επίτευγμα των Γάλλων, ως συνέχεια του αντίστοιχου που πέτυχαν με το Peugeot 205, να δημιουργήσουν -στις εκδόσεις Rallye, GTi και XSi- ένα τόσο καλοστημένο, φιλικό, γρήγορο μικρό αυτοκίνητο, που αποτελούσε μια εντελώς απρόσμενη ωδή σε οδηγική αίσθηση που συναντούσε κανείς μόνο σε μεγαλύτερα αυτοκίνητα.

Το ντεμπούτο του 106 έγινε στις 12 Σεπτεμβρίου 1991. Η γαλλική εταιρεία το παρουσίασε ως «μια συμπαθητική μπάλα τυλιγμένη με χαμόγελα και ντυμένη με γοητεία, που νιώθει τέλεια με τις εκπλήξεις που κρύβουν τα 3,56 μέτρα του μήκους της. Σχεδιασμένο να είναι ευέλικτο, λαξευμένο για την πόλη και φτιαγμένο για το δρόμο, είναι ένα σύμβολο πολυτέλειας και δελεασμού, ένα εμπροσθοκίνητο αυτοκίνητο με εγκάρσια τοποθετημένο κινητήρα σχεδιασμένο με την τεχνογνωσία και την παράδοση της Peugeot».

Η πρώτη έκδοση του Peugeot 106 ήταν τρίθυρη, το 1991, και ακολούθησε τον επόμενο χρόνο η πεντάθυρη. Οι τετρακύλινδροι ατμοσφαιρικοί κινητήρες του είχαν κυβισμό 954-1.587 κ.εκ. για τις εκδόσεις βενζίνης, οι οποίες ήταν και οι μοναδικές που -βάσει νομοθεσίας- εισάγονταν τότε στην Ελλάδα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η πρώτη σπορ έκδοση του 106 ήταν η XSi το 1992, με 95 ίππους, αλλά την επόμενη χρονιά έμελλε να έρθει ο «οδοστρωτήρας» 106 Rallye των 105 PS, και το 1996 η έκδοση 106 S16 με 120 ίππους. Η πρωτοφανής, για τόσο μικρό αυτοκίνητο, οδική συμπεριφορά αποδείχθηκε και από την επιτυχία του στα Ράλι, στην κατηγορία Ν του γαλλικού πρωταθλήματος - ειδικά του 106 Maxi που η Peugeot Sport δημιούργησε το 1997.

Στον αντίποδα, αυτό που δεν είναι ευρέως γνωστό είναι πως το 106 ήταν ένας από τους πρωτοπόρους του σύγχρονου ηλεκτρικού αυτοκινήτου, τη δεκαετία του '90. Για την ακρίβεια, αποτέλεσε τη βάση για το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Peugeot μετά το VLV (ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης) του 1941.

Πριν την «έκρηξη» των πωλήσεων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων την τελευταία δεκαετία, το ηλεκτρικό 106 είχε σημειώσει 3.550 πωλήσεις και κατείχε παγκοσμίως το ρεκόρ πωλήσεων ηλεκτρικού αυτοκινήτου μέχρι το 2010!

Την ιστορία του Peugeot 106, επίσης, σημάδεψαν ορισμένες ειδικές, εμβληματικές εκδόσεις - περίπου 20 στα 12 εμπορικά χρόνια του. Ορισμένες από τις πιο εντυπωσιακές ήταν η «Roland Garros» και η «Zenith» του 1993, το «106 Kid» με τζιν επενδύσεις του εσωτερικού ένα χρόνο μετά, το «106 Cartoon» που παρουσίαζε ο ήρωας κινουμένων σχεδίων Droopy το 1996-'99, η πολυτελής «Ines de la Fressange» του 1997, καθώς και η «Enfant Terrible» του 2000.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Εξίσου ευφυής ήταν και η διαφημιστική του καμπάνια, με κύριο φραστικό εύρημα τη φράση «ένας τζένλτμαν θα έκανε τα πάντα για να δανειστεί το αυτοκίνητο της γυναίκας του».

Μέχρι την παύση της παραγωγής του, το 2003, αυτό το «μεγάλο» γαλλικό μικρό είχε πουλήσει 2,8 εκατομμύρια αντίτυπα, που είχαν κατασκευαστεί κατά κύριο λόγο στο εργοστάσιο του Mulhouse - ενώ, όταν οι πωλήσεις ανέβαιναν ραγδαία, συνέβαλλαν και τα εργοστάσια του Sochaux και του Aulnay-sous-bois.

Με αφορμή την 30ή επέτειο από την έναρξη της παραγωγής του 106, η γαλλική εταιρεία θα του αφιερώσει μια έκθεση στο μουσείο Peugeot Aventure του Sochaux. Θα διαρκέσει μέχρι το τέλος του 2021 και θα περιλαμβάνει οκτώ άρτια συντηρημένα εκθέματα: τα 106 Rallye, XSI, Signature, S16, Enfant Terrible, το ηλεκτρικό 106 Electric του 1996, το αγωνιστικό 106 Maxi και το σπάνιο ανοικτό πρωτότυπο 106 Cabriolet του 1992.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τέλος, για την 11η Σεπτεμβρίου 2021 το μουσείο της Peugeot έχει προαναγγείλει μια μεγάλη συγκέντρωση των γαλλικών λεσχών 106 Team Rally Club και 106 S16 Club - στην οποία είναι ευπρόσδεκτος και όποιος άλλος ιδιοκτήτης ενός 106 επιθυμεί να ταξιδέψει στο Sochaux γι' αυτό το νοσταλγικό γεγονός.

Διαβάστε επίσης

Δείτε εδώ το carandmotor.gr, το πρώτο premium site αυτοκινήτου στην Ελλάδα

Πέντε τρόποι για να αυξήσετε τη ζωή του κινητήρα σας

Οι κανόνες του Eco-Driving

Όσα πρέπει να ξέρετε για τα ΚΤΕΟ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ