
Τα συμπαγή σπορ αυτοκίνητα συνεχίζουν να αποδεικνύουν ότι δεν χρειάζεται να ξοδέψεις μια περιουσία για να απολαύσεις γρήγορη, δυναμική και διασκεδαστική οδήγηση. Κι αυτά είναι τα κορυφαία των τελευταίων δυόμισι δεκαετιών.
Τα hot-hatces έρχονται ξανά στο προσκήνιο στην εποχή του ηλεκτρισμού, με πολλά και εκρηκτικά EV στο δρόμο, όμως κάποια κρατούν ακόμα τη "σημαία" της βενζίνης, όπως τα νέα Toyota GR Yaris ή Honda Civic Type-R.
Άλλωστε, τα αυτοκινητικά όνειρα των σημερινών σαραντάρηδων είχαν τη μυρωδιά του καυσίμου. Και παραπάτω μπορείτε να δείτε τα σπουδαιότερα από αυτά:
BUY NOW

Toyota GR Yaris
Στην κορυφή βρίσκεται το Toyota GR Yaris, το οποίο η PistonHeads θεωρεί το πιο απολαυστικό μικρό σπορ αυτοκίνητο, χάρη στην τετρακίνηση, την αποτελεσματική ανάρτηση και τον τρικύλινδρο 1.6 turbo των 261 ίππων και 360 Nm, που συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων.

Renault Clio 182 Trophy
Δεύτερο ακολουθεί το Renault Clio 182 Trophy, μια περιορισμένη έκδοση 500 μονάδων για τη βρετανική αγορά, βασισμένη στο 182 Cup. Με ατμοσφαιρικό 2λιτρο τετρακύλινδρο κινητήρα 182 ίππων, επιταχύνει στα 100 km/h σε 6,9’’ και φτάνει τα 200 km/h, ξεχωρίζοντας με τα σπορ καθίσματα Recaro και τις ζάντες Speedline Turini.

Honda Civic Type R (EP3)
Η Honda εκπροσωπείται διπλά, αρχικά με το Civic Type R EP3. Η γενιά αυτή (2001–2005) ήταν η τελευταία που κράτησε μια σχετικά «συγκρατημένη» εμφάνιση, χωρίς αεροδυναμικά φτερά ή ακραίες λεπτομέρειες. Όλη η μαγεία βρισκόταν κάτω από το καπό: ο ατμοσφαιρικός K20 2.0 i-VTEC τετρακύλινδρος απέδιδε 200 ίππους στις 7.400 σ.α.λ. και 196 Nm ροπής στις 5.900 σ.α.λ. Σε συνδυασμό με το 6τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο, πρόσφερε επιδόσεις που άφησαν εποχή: 0-100 km/h σε 6,7 δευτ. και τελική ταχύτητα 235 km/h. Η οδηγική του αίσθηση ήταν ωμή και καθαρή, με τον VTEC να «ξυπνά» δυναμικά ψηλά στο στροφόμετρο, κάνοντας τον οδηγό να νιώθει σαν σε αγωνιστικό.

Honda Civic Type R (FK8)
Σχεδόν δύο δεκαετίες μετά, η γενιά FK8 (2017–2021) αντιπροσωπεύει ίσως την κορύφωση του Civic Type R μέχρι σήμερα. Εδώ ο χαρακτήρας άλλαξε: πιο επιθετική εμφάνιση, ακραία αεροδυναμική και τεχνολογία αιχμής. Κάτω από το καπό, ένας 2.0 VTEC Turbo απέδιδε 320 ίππους και 400 Nm ροπής, παραμένοντας πιστός στη χειροκίνητη μετάδοση με 6 σχέσεις και την προσαρμοσμένη εμπρός κίνηση. Το Civic Type R FK8 σημείωσε ρεκόρ στο Nurburgring Nordschleife με χρόνο 7:43.8, κερδίζοντας τον τίτλο για το ταχύτερο προσθιοκίνητο αυτοκίνητο στον κόσμο εκείνη την εποχή. Η οδική του συμπεριφορά εντυπωσίαζε με την ακρίβεια και την πρόσφυση, αποδεικνύοντας ότι ένα εμπροσθοκίνητο μπορεί να κοντράρει σοβαρά τετρακίνητα superhatches.

Renault Megane 275 Trophy
Το δεύτερο Renault της ενδεκάδας είναι Megane 275 Trophy, που το 2014 κατέκτησε τον τίτλο “Sports Car of the Year”. Κυκλοφόρησε το 2014 σε μόλις 250 κομμάτια, ως μια «ειδική αποστολή» της Renault Sport με στόχο να κατακτήσει το ρεκόρ γύρου στο Nurburgring από το Seat Leon Cupra. Και τα κατάφερε: με χρόνο 7’:54’’ έγραψε ιστορία. Κάτω από το καπό κρύβεται ένας 2λιτρος υπερτροφοδοτούμενος τετρακύλινδρος που αποδίδει 275 ίππους, επιτρέποντας επιτάχυνση 0-100 km/h σε 6,0 δευτ. και τελική ταχύτητα 254 km/h.

ΒMW M140i
Αντίθετα, το BMW M140i εκπροσωπεί τη γερμανική σχολή των hot hatches, πιο περισσότερο «ωμό» κάτω από το καπό. Ήταν η πιο ισχυρή έκδοση της Σειράς 1 (ελλείψει «καθαρόαιμου» M1), εξοπλισμένη με τον φημισμένο 3λιτρο εξακύλινδρο σε σειρά με τεχνολογία TwinPower Turbo, που αποδίδει 340 ίππους και 500 Nm ροπής. Προσφερόταν με 6τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο (0-100 km/h σε 4,8 δευτ.) ή 8τάχυτο Steptronic αυτόματο (0-100 km/h σε 4,6 δευτ.) και μροαιρετικά με τετρακίνηση xDrive, που «έκοβε» ακόμα δύο δέκατα. Η M140i ήταν το τελευταίο πισωκίνητο hot hatch στην κατηγορία.

Ford Fiesta ST (Mk7)
Το Ford Fiesta ST της έβδομης γενιάς συνέχισε την παράδοση των σπορ εκδόσεων του μικρού best-seller της Ford, που ξεκίνησε με το θρυλικό XR2. Φοράει τον 1.6 EcoBoost τετρακύλινδρο με 182 ίππους και 240 Nm, συνδυασμένο με 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο. Για τα 40 χρόνια Fiesta, το 2016 παρουσιάστηκε μια επετειακή έκδοση με 200 ίππους και 290 Nm, ενώ με τη λειτουργία overboost η ροπή εκτοξευόταν στα 320 Nm για 15 δευτερόλεπτα. Σημείωνε, έτσι, το sprint 0-100 km/h σε 6,7 δευτ. και έφτανε σε τελική ταχύτητα 230 km/h. Το σφιχτό πλαίσιο, το άμεσο τιμόνι και ο εκρηκτικός χαρακτήρας το έκαναν αγαπημένο στις πίσω επαρχιακές διαδρομές.

Volkswagen Golf GTI (Mk5)
Το Golf GTI Mk5 θεωρείται από πολλούς το μοντέλο που «ξαναγέννησε» τον θρύλο. Κάτω από το καπό βρίσκουμε τον 2λιτρο TFSI με 200 ίππους και 280 Nm, συνδυασμένο είτε με 6τάχυτο χειροκίνητο είτε με το πρωτοποριακό τότε DSG διπλού συμπλέκτη, επίσης με 6 σχέσεις. Η πέμπτη γενιά έφερε και αισθητική ανανέωση με πιο δυναμικές γραμμές, σπορ αίσθηση στην καμπίνα και φυσικά την οδηγική υπογραφή GTI που έγινε σημείο αναφοράς.

Ford Focus RS (Mk1)
Το μυθικό Focus RS Mk1 παρουσιάστηκε το 2002 και αποτέλεσε την επιστροφή του θρυλικού σήματος RS μετά το Escort Cosworth. Εξοπλίστηκε με έναν 2λιτρο τετρακύλινδρο Duratec RS που απέδιδε 215 ίππους και συνεργαζόταν με μηχανικό κιβώτιο πέντε σχέσεων. Η επιτάχυνση από στάση στα 100 km/h ολοκληρωνόταν σε 6,4’’ και η τελική ταχύτητα έφτανε τα 232 km/h. Διακρινόταν για την παρουσία ενός προηγμένου turbo και ειδικών πιστονιών ψυχόμενων με λάδι, στοιχεία που τον έκαναν ιδιαίτερα ανθεκτικό. Η παραγωγή περιορίστηκε σε μόλις 4.501 μονάδες, κάτι που σήμερα το καθιστά συλλεκτικό και ιδιαίτερα περιζήτητο στους φίλους της μάρκας.

Volkswagen Golf R (Mk7)
Το Volkswagen Golf R Mk7 ήταν η απόλυτη έκδοση του γερμανικού best seller και ξεχώρισε για τον συνδυασμό δύναμης και καθημερινής χρηστικότητας. Φορούσε τον δίλιτρο TSI με απόδοση 310 ίππων και 400 Nm ροπής, σε συνεργασία με το κιβώτιο DSG. Χάρη στην τετρακίνηση και τη γρήγορη μετάδοση, η επιτάχυνση 0-100 km/h γινόταν σε 4,6 δευτερόλεπτα, ενώ η τελική ταχύτητα έφτανε τα 276 km/h χωρίς κόφτη. Είχε πλήρες αεροδυναμικό πακέτο, ισχυρά φρένα, ειδικά ελαστικά Pirelli Trofeo R και σύστημα εξάτμισης από τιτάνιο, προσφέροντας ένα ολοκληρωμένο πακέτο για χρήση δρόμου αλλά και πίστας.

Mercedes-AMG A45 S
Η Mercedes-AMG A45 S έθεσε νέα δεδομένα στον κόσμο των hot hatches, καθώς το δίλιτρο σύνολο της είναι το ισχυρότερο που έχει παραχθεί ποτέ μαζικά. Με απόδοση 421 ίππων και επιτάχυνση από 0 στα 100 km/h σε μόλις 3,9 δευτερόλεπτα, ξεχώρισε ως το απόλυτο power hatch. Η τετρακίνηση 4MATIC+ με drift mode και η ιδιαίτερα σφιχτή ανάρτηση το κάνουν απίστευτα ικανό σε στροφές και εξαιρετικά διασκεδαστικό, αν και όχι το πιο άνετο για καθημερινή χρήση. Πρόκειται περισσότερο για ένα μικρό supercar με αμάξωμα hatchback.