Με φιλοσοφία τελείως out of the box, τεχνολογία που θέλει να ορίσει το μέλλον και συμπεριφορά που δεν χάνει τη γερμανική premium ταυτότητά της, η νέα BMW iX3 μας δίνει μια πρώτη γεύση από έναν κόσμο που μόλις άρχισε να ξεδιπλώνεται.
Η BMW μάς κάλεσε στη νότια Ισπανία και συγκεκριμένα στη Μάλαγα, για να οδηγήσουμε το πρώτο μοντέλο που ανοίγει επίσημα το νέο κεφάλαιο της μάρκας, την νέα iX3. Η λέξη «νέα» ίσως μοιάζει λίγη, γιατί η συγκεκριμένη γενιά δεν είναι μια ακόμη ηλεκτρική πρόταση στη γκάμα, αλλά η πρώτη που βασίζεται στη φιλοσοφία της Neue Klasse, της πιο φιλόδοξης τεχνολογικής και σχεδιαστικής μετάβασης που έχει κάνει η BMW από τη δεκαετία του ’60.
Το πλαίσιο, η ηλεκτρική αρχιτεκτονική, η ψηφιακή εμπειρία, ακόμη και ο τρόπος που το αυτοκίνητο «σκέφτεται», έχουν επανασχεδιαστεί από την αρχή και αυτό φαίνεται από το πρώτο λεπτό που κάθεσαι πίσω από το τιμόνι, ενώ να σημειώσουμε για ακόμη μια φορά ότι η παραγωγή του μοντέλου γίνεται στο πρώτο iFACTORY της BMW στο Ντέμπρετσεν της Ουγγαρίας
BUY NOW
Σχεδιαστικά, η iX3 απομακρύνεται από κάθε τι γνώριμο, με τις αναλογίες της να είναι επιβλητικές, αφού το αμάξωμα εκτείνεται σε μήκος 4.782 χλστ., πλάτος 1.895 χλστ. και ύψος 1.635 χλστ.. Στο εμπρός μέρος, η BMW δεν αναζητά πια εντυπωσιασμό μέσω όγκου, αλλά καθαρότητα, με το φως να αντικαθιστά το χρώμιο και να δημιουργεί ξεχωριστές σχεδιαστικές πινελιές τόσο τη μέρα όσο και τη νύχτα.
Ο συνολικός σχεδιασμός είναι πιο τετραγωνισμένος και πιο «ήρεμος» στο μάτι, με λίγες και ακριβείς γραμμές και ένα αεροδυναμικό σχήμα που δείχνει σχολαστικά δουλεμένο, κάτι που αποτυπώνεται και στον συντελεστή οπισθέλκουσας Cd 0,24. Τα «νεφρά» στη μάσκα έχουν μικρύνει αισθητά και πλαισιώνονται από ένα ενιαίο μαύρο πάνελ που ενώνει τους προβολείς, ενώ το προαιρετικό περίγραμμα Iconic Glow αναδεικνύει τη χαρακτηριστική ταυτότητα της BMW με διακριτικό τρόπο και παραπέμπει άμεσα στη νέα εποχή Neue Klasse.
Στο προφίλ, οι αναλογίες θυμίζουν το υπάρχον X3, όμως ο τρόπος που «πατάει» στον δρόμο δείχνει πιο δεμένος με την άσφαλτο και αποπνέει μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. Οι στάνταρ ζάντες 20 ιντσών ενισχύουν την αίσθηση του premium ηλεκτρικού SUV, ενώ οι προαιρετικές 22 ιντσών δίνουν περισσότερο δυναμισμό, χωρίς να βαραίνουν τη συνολική εικόνα.
Στο πίσω μέρος, τα οριζόντια LED φωτιστικά σώματα εκτείνονται προς το κέντρο και δίνουν μια σύγχρονη, οριζόντια εκδοχή της γνώριμης φωτεινής υπογραφής BMW σε σχήμα L. Η φωτεινή υπογραφή τραβάει το μάτι, ενώ το πίσω μέρος, με τις καθαρές επιφάνειες και τη λιτή διαμόρφωση, ολοκληρώνει ένα σύνολο που δείχνει σύγχρονο, ώριμο και ξεκάθαρα προσανατολισμένο στη νέα εποχή της Neue Klasse, χωρίς υπερβολές.
Ανοίγοντας την πόρτα, διαπιστώνεις άμεσα πόσο διαφορετική είναι η προσέγγιση στο εσωτερικό και ότι η BMW δεν έχει απλώς εξελίξει το iDrive ή ανανεώσει το X3. Όλο το περιβάλλον έχει αλλάξει φιλοσοφία.
Το BMW Panoramic iDrive απλώνεται στη βάση του παρμπρίζ και επαναπροσδιορίζει τον τρόπο με τον οποίο ο οδηγός λαμβάνει πληροφορίες, ακολουθώντας πιστά τη λογική «χέρια στο τιμόνι, μάτια στον δρόμο». Οι βασικές ενδείξεις προβάλλονται σε μια επιφάνεια πλάτους περίπου 110 εκατοστών, δημιουργώντας ένα τρισδιάστατο εφέ που είναι ευδιάκριτο χωρίς να κουράζει ή να αποσπά την προσοχή.
Οι πιο κρίσιμες πληροφορίες οδήγησης βρίσκονται ακριβώς πάνω από το τιμόνι, στο άμεσο οπτικό πεδίο του οδηγού, ενώ το περιεχόμενο στο κέντρο και δεξιά μπορεί να εξατομικευτεί μέσω του infotainment. Το σύστημα πλαισιώνεται από τη νέα κεντρική οθόνη 17,9 ιντσών, ελαφρώς στραμμένη προς τον οδηγό, η οποία λειτουργεί ως κόμβος για πλοήγηση, ρυθμίσεις και πολυμέσα. Η λογική των μενού είναι απλή και άμεση, με λειτουργίες που ανοίγουν απευθείας χωρίς περιττές υποκατηγορίες, κάτι που στην πράξη κάνει τη χρήση πιο ξεκούραστη.
Στην καρδιά του συστήματος βρίσκεται το BMW Operating System X, το οποίο δίνει έμφαση στην ταχύτητα, την εξατομίκευση και τη συνδεσιμότητα. Το νέο λογισμικό επιτρέπει στον οδηγό να διαμορφώνει την εμπειρία σύμφωνα με τις συνήθειές του, ενώ υποστηρίζει ασύρματες αναβαθμίσεις που κρατούν το αυτοκίνητο τεχνολογικά «φρέσκο» στον χρόνο.
Το πολυλειτουργικό τιμόνι με την ιδιαίτερη σχεδιάση που συνηθίζεται γρήγορα, λειτουργεί ως βασικό φυσικό χειριστήριο, με πλήκτρα που φωτίζονται μόνο όταν είναι ενεργά, μειώνοντας τον οπτικό θόρυβο. Παράλληλα, το αναβαθμισμένο φωνητικό σύστημα υποστήριξης επιτρέπει πιο φυσικές εντολές, κάνοντας πολλές λειτουργίες προσβάσιμες χωρίς να χρειαστεί να πάρεις τα μάτια σου από τον δρόμο.
Το ταμπλό είναι σχεδόν κενό από φυσικά κουμπιά, αφήνοντας το βλέμμα να κινείται ελεύθερα σε ένα περιβάλλον λιτό, premium και απόλυτα σύγχρονο. Τα υλικά είναι εμφανώς πιο προσεγμένα, με μαλακές επιφάνειες στα σημεία που ακουμπάς συχνότερα και με ιδιαίτερη έμφαση στην ανακύκλωση, αφού τα υφάσματα των καθισμάτων προέρχονται κατά 100% από ανακυκλωμένο πλαστικό.
Οι χώροι αποτελούν ευχάριστη έκπληξη. Η BMW υποστηρίζει ότι η ευρυχωρία πλησιάζει αυτή του X5 και αυτό δεν ακούγεται υπερβολικό, ειδικά αν αναλογιστεί κάποιος ότι το μεταξόνιο φτάνει στα 2.897 χλστ.
Μπροστά, η θέση οδήγησης είναι σωστά μελετημένη, με τον οδηγό να μπορεί να ρυθμίσει το κάθισμα ακριβώς στα μέτρα του, προσφέροντας παράλληλα πολύ καλή ορατότητα προς τα έξω, ενώ η λεπτή κεντρική κονσόλα αφήνει περισσότερο χώρο στα πόδια.
Πίσω, ο χώρος για τα γόνατα είναι γενναιόδωρος και το πάτωμα, παρά την παρουσία της μπαταρίας, έχει σχετικά μικρή ανύψωση, κάτι που σε πολλά ηλεκτρικά απουσιάζει, με αποτέλεσμα ο επιβάτης να κάθεται «φυσιολογικά», χωρίς το αίσθημα ότι τα πόδια ανεβαίνουν προς το στήθος. Ο αέρας για το κεφάλι επαρκεί ακόμη και
προαιρετική πανοραμική ηλιοροφή με τεχνολογία ανακλαστικού γυαλιού, ενώ η γωνία της πλάτης του καθίσματος ενισχύει την άνεση.
Ο χώρος αποσκευών των 520 λίτρων είναι πρακτικός και εκμεταλλεύσιμος, ενώ το επιπλέον frunk των 58 λίτρων είναι ιδανικό για καλώδια φόρτισης ή μικρότερα αντικείμενα.
Κάτω από το αμάξωμα, η iX3 50 xDrive, η μοναδική διαθέσιμη επιλογή αυτή τη στιγμή, χρησιμοποιεί την πιο εξελιγμένη έκδοση της ηλεκτρικής αρχιτεκτονικής της BMW. Η τετρακίνητη διάταξη αποτελείται από έναν ασύγχρονο κινητήρα στον εμπρός άξονα και έναν ισχυρότερο, ηλεκτρικά διεγερμένο σύγχρονο κινητήρα στον πίσω, δημιουργώντας ένα σύνολο 469 ίππων και 645 Nm ροπής.
Η κατανομή της δύναμης μεταξύ των δύο μοτέρ γίνεται συνεχώς και με ακρίβεια χιλιοστού από το κεντρικό σύστημα, κάτι που μεταφράζεται σε πιο φυσική αίσθηση και πιο ουδέτερη συμπεριφορά στις αλλαγές φορτίου. Η επιτάχυνση 0–100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 4,9 δευτερόλεπτα, ενώ η τελική ταχύτητα ορίζεται στα 210 χλμ./ώρα, τιμές που δείχνουν ότι η γερμανική εταιρεία δεν ασχολείται μόνο με την αποδοτικότητα αλλά και με τις επιδόσεις.
Σε επίπεδο τεχνολογίας, το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης της Neue Klasse κάνει σαφές άλμα σε σχέση με την προηγούμενη γενιά, με τη BMW να μιλά για μείωση των ενεργειακών απωλειών κατά 40%, χαμηλότερο βάρος κατά 10% και μείωση του κόστους κατασκευής κατά 20%. Οι βελτιώσεις αυτές δεν μένουν στη θεωρία, αλλά μεταφράζονται σε καλύτερη συνολική απόδοση, μεγαλύτερη αποδοτικότητα και πιο άμεση απόκριση στον δρόμο.
Η μπαταρία νέας γενιάς, με ωφέλιμη χωρητικότητα 108,7 kWh, αποτελεί δομικό κομμάτι του αυτοκινήτου, καθώς συναρμολογείται απευθείας στο κάτω μέρος του αμαξώματος και λειτουργεί ως τμήμα του δαπέδου. Οι νέες κυλινδρικές κυψέλες προσφέρουν αύξηση ενεργειακής πυκνότητας κατά 20% σε επίπεδο κυψέλης σε σχέση με την πέμπτη γενιά BMW eDrive, ενώ η ταχύτητα φόρτισης είναι βελτιωμένη κατά 30%.
Το αποτέλεσμα είναι η αυτονομία σε μεικτές συνθήκες να μπορεί να ξεπεράσει τα 800 χλμ., η οποία ενισχύεται και από το ιδιαίτερα αποδοτικό σύστημα ανάκτησης ενέργειας. Σύμφωνα με την εταιρεία, αλλά και αυτό που διαπιστώσαμε κατά τη διάρκεια της οδήγησης της, πάνω από το 90% των ελιγμών που κανονικά θα χρειαζόταν να ακουμπήσεις το πεντάλ των φρένων μπορεί να πραγματοποιείται αποκλειστικά μέσω ανάκτησης, χωρίς τη χρήση του υδραυλικού συστήματος, ενώ η διαφορά αυτονομία μεταξύ εκδόσεων και ζαντών δεν ξεπερνάει τα 15 με 20 χιλιόμετρα.
Στην πράξη, οι πρώτες μετρήσεις με πιεσμένο ρυθμό οδήγησης δείχνουν κατανάλωση άνω των 20 kWh/100 χλμ., ενώ με πιο ομαλή προσέγγιση η τιμή μπορεί να πέσει κάτω από τα 18 kWh/100 χλμ. κι ακόμα χαμηλότερα σε καθαρά αστικό περιβάλλον, προμηνύοντας πολύ ανταγωνιστική πραγματική αυτονομία για το μέγεθος και την ισχύ του μοντέλου.
Πάντως οι άνθρωποι της εταιρείας ανάμεσα στα 40 μοντέλα που ετοιμάζουν συνολικά να λανσάρουν μέσα στα επόμενα 2 χρόνια βασισμένα πάνω στη νέα φιλοσοφία, άφησαν να εννοηθεί ότι θα δούμε στους δρόμους και μια iX3 με μικρότερη μπαταρία, κάτι που φυσικά θα την κάνει πιο προσιτή.
Οι δυνατότητες φόρτισης είναι ένας από τους βασικούς άξονες του νέου συστήματος. Η iX3 μπορεί να φτάσει έως τα 400 kW σε DC ταχυφορτιστή, κάτι που μεταφράζεται σε εμβέλεια περίπου 370 χιλιομέτρων μέσα σε μόλις 10 λεπτά ή φόρτιση 10–80% σε 21 λεπτά. Για όσους φορτίζουν κυρίως στο σπίτι ή στη δουλειά, η BMW προσφέρει και ενσωματωμένο φορτιστή AC 22 kW, με τον χρόνο πλήρους φόρτισης να περιορίζεται σε περίπου 5 ώρες και 45 λεπτά.
Παράλληλα, η iX3 μπορεί να λειτουργήσει και ως πηγή ρεύματος. Μέσω της λειτουργίας Vehicle-to-Load, τροφοδοτεί ηλεκτρικές συσκευές ή εξοπλισμό, σαν ένα μεγάλο powerbank. Με το Vehicle-to-Home, το αυτοκίνητο μπορεί να αποθηκεύει ενέργεια και να τη διοχετεύει στο σπίτι, μειώνοντας το κόστος, ενώ στο μέλλον θα μπορεί ακόμη και να επιστρέφει ενέργεια στο δίκτυο όταν αυτό χρειάζεται.
Στον δρόμο, η iX3 παρουσιάζει ακριβώς αυτό που ήθελε να δείξει η BMW, έναν νέο τρόπο σκέψης. Το σύστημα Heart of Joy, ένας από τους τέσσερις κεντρικούς «υπερεγκεφάλους» που αντικαθιστούν τις παραδοσιακές επιμέρους μονάδες ελέγχου, συντονίζει οτιδήποτε αφορά τη δυναμική του οχήματος, από τη διαχείριση της ροπής και την πέδηση μέσω ανάκτησης μέχρι τη φόρτιση και επιμέρους λειτουργίες υποστήριξης του οδηγού.
Σε συνδυασμό με το λογισμικό BMW Dynamic Performance Control, οι παράμετροι της οδήγησης υπολογίζονται έως και 10 φορές ταχύτερα, με άμεσο αντίκτυπο στη συμπεριφορά του αυτοκινήτου στις στροφές και στη γενικότερη αίσθηση ελέγχου. Η iX3 διαβάζει τον δρόμο και τις κινήσεις του οδηγού σχεδόν προληπτικά, χτίζοντας μια αίσθηση ελέγχου που σε κάνει να εμπιστεύεσαι το αυτοκίνητο από τα πρώτα χιλιόμετρα.
Παράλληλα, ένας ακόμη υπολογιστής υψηλής απόδοσης συγκεντρώνει όλες τις λειτουργίες αυτοματοποιημένης οδήγησης και στάθμευσης. Ο συγκεκριμένος «υπερεγκέφαλος», με υπολογιστική ισχύ έως και 20 φορές μεγαλύτερη από τα προηγούμενα συστήματα, αξιοποιεί τεχνητή νοημοσύνη για να κατανοεί καλύτερα τις προθέσεις του οδηγού και να συνεργάζεται πιο φυσικά μαζί του.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η λειτουργία του adaptive cruise control, το οποίο δεν απενεργοποιείται με ένα ελαφρύ άγγιγμα του φρένου, αλλά μόνο όταν ο οδηγός επιβραδύνει πιο έντονα.
Το εξελιγμένο Motorway & City Assistant υποστηρίζει τον οδηγό από την είσοδο μέχρι την έξοδο από τον αυτοκινητόδρομο, επιτρέποντας παρατεταμένα χρονικά διαστήματα οδήγησης χωρίς χέρια στο τιμόνι, ενώ μπορεί να διαχειριστεί στροφές, κυκλικούς κόμβους και φανάρια, σταματώντας και ξεκινώντας αυτόματα όταν χρειάζεται. Στον βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνονται πλέον και προηγμένα συστήματα υποβοήθησης, όπως προειδοποίηση αλλαγής λωρίδας, προειδοποίηση εξόδου, αναγνώριση προτεραιότητας και υποβοηθούμενη προβολή περιβάλλοντος.
Παρά το βάρος που αγγίζει τους 2,4 τόνους, η iX3 δείχνει απρόσμενα ζωηρή. Παραμένει ουδέτερη στις περισσότερες συνθήκες, με ελαφριά τάση υποστροφής στο Comfort και πιο ενεργή διάθεση στο Sport, όπου ο πίσω άξονας μπαίνει πιο έντονα στο παιχνίδι, αν κι ο τεχνητός ήχος στο πάτημα του γκαζιού δεν ενθουσιάζει ιδιαίτερα. Η επιτάχυνση έρχεται άμεσα αλλά πάντα ελεγχόμενη, χωρίς απότομα ξεσπάσματα, δίνοντας την αίσθηση ότι έχεις οποιαδήποτε στιγμή την απαραίτητη δύναμη που θα χρειαστείς σε προσπέραση κι όχι μόνο.
Η ανάρτηση, ειδικά με τις 21άρες ζάντες της δοκιμής, μεταφέρει τις μικρές ανωμαλίες λίγο περισσότερο απ’ όσο θα θέλαμε, χωρίς όμως να χαλά την premium φιλοσοφία του μοντέλου.
Στην εθνική οδό και σε μεγαλύτερους κυματισμούς αποδεικνύεται σταθερή και άνετη, δείχνοντας ότι έχει στηθεί με προτεραιότητα την καθημερινή χρήση και τα πολλά χιλιόμετρα. Το τιμόνι είναι ακριβές, με μια ελαφρώς «μπλαζέ» αίσθηση, που όμως δεν αφαιρεί από τη συνολική αυτοπεποίθηση του συνόλου, ενώ και τα φρένα, με το αναβαθμισμένο προφίλ και τη φυσική αίσθηση, ταιριάζουν απόλυτα στον χαρακτήρα της iX3.
Στο διά ταύτα
Η BMW iX3 δεν είναι απλώς το καινούργιο ηλεκτρικό SUV της μάρκας, αλλά το πρώτο καθαρό δείγμα μιας νέας εποχής που χτίζεται από λευκό χαρτί. Η φιλοσοφία Neue Klasse δεν αφορά μόνο νούμερα, αυτονομίες ή οθόνες, αλλά έναν διαφορετικό τρόπο με τον οποίο η BMW σχεδιάζει, εξελίσσει και «σκέφτεται» το αυτοκίνητο ως σύνολο. Από την αρχιτεκτονική και το λογισμικό μέχρι την οδηγική αίσθηση, η iX3 δείχνει ότι η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση δεν γίνεται εις βάρος του χαρακτήρα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η νέα BMW iX3 στην έκδοση 50 xDrive είναι ήδη διαθέσιμη στην Ελλάδα με τιμή εκκίνησης 69.950 ευρώ, ενώ οι πρώτες παραδόσεις αναμένονται την άνοιξη του 2026.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΒΜW iX3 50 xDrive
- Κινητήρας: δύο ηλεκτρομοτέρ, 469 PS / 645 Nm
- Μετάδοση: αυτόματο κιβώτιο 1 σχέσης, στους τέσσερις τροχούς
- Επιδόσεις: 4,9 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 210 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
- Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 15,1-17 kWh/100 χλμ., 0 γρ./χλμ.
- Αυτονομία (WLTP): 800 χλμ. σε μεικτό κύκλο
- Χωρητικότητα μπαταρίας: 108,7 kWh
- Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.782/1.895/1.635 χλστ., 2.897 χλστ. μεταξόνιο
- Βάρος: 2.360 κιλά
- Χώρος αποσκευών: 520 λτ. / 58 λτ. frunk
- Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 69.950 ευρώ - 0 ευρώ