Γιατί η αυτόνομη οδήγηση παραμένει ένα μακρινό όνειρο;

Audi Autonomous Driving

Η Audi, έπειτα από αναλυτική έρευνα, συμπεραίνει ότι το αυτόνομο αυτοκίνητο είναι ακόμα στα όρια της ονειροπόλησης - παρότι, όπως υποστηρίζει, τεχνολογικά είναι δύσκολη αλλά εφικτή.

Στον παγκόσμιο ανταγωνισμό για το αυτοκίνητο του μέλλοντος που θα οδηγεί χωρίς καμία ανθρώπινη συμμετοχή δεν επενδύουν μόνο οι κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου, αλλά και γίγαντες των ηλεκτρoνικών - όπως η Apple και η Huawei.

Η τεχνογνωσία τους αναμφίβολα, και σύντομα, θα βρει λύσεις για όλα τα τεχνολογικά εμπόδια του αυτόνομου αυτοκινήτου - αλλά τα εμπόδια αυτά δεν είναι τίποτα μπροστά στα νομικά, κοινωνικά και ανθρωπιστικά ζητήματα που προκύπτουν από την κίνηση των αυτόνομων αυτοκινήτων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα προβλήματα είναι ηθικής φύσεως, όπως για παράδειγμα πώς θα αντιδράσει το αυτόνομο αυτοκίνητο εμπρός στις πολυσύνθετες περιστάσεις ενός ενδεχόμενου ατυχήματος, αν και ποιούς ανθρώπους θα προστατεύσει. Είναι νομικής φύσεως, σχετικά με το ποιος ευθύνεται για το ατύχημα. Είναι, επίσης, προβλήματα που σχετίζονται με τα προσωπικά δεδομένα, και τη διαχείρισή τους.

Η Audi επικοινώνησε με πλήθος σχετικών φορέων της Γερμανίας και προχώρησε σε μια αναλυτική έρευνα για όλα τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίσει το αυτόνομο αυτοκίνητο μέχρι να φτάσει στην πραγμάτωσή του. Και έφτασε στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για ένα όνειρο μακρινό, αν όχι για μια ονειροπόληση.

Καθώς κινέζικοι κολοσσοί ενοικιάσεων αυτοκινήτων ή μεγάλων στόλων υποστηρίζουν ότι μέσα στο 2023 θα είναι σε θέση να διαθέτουν πλήρως αυτόνομα αυτοκίνητα, και ίσως και στην άλλη πλευρά του χάρτη να επιτραπεί η κυκλοφορία αυτοκινήτων με αυτονομία Επιπέδου 4 ή και 5 (πλήρους αυτονομίας), η διείσδυση του αυτόνομου αυτοκινήτου θα εξαρτηθεί από την κοινωνική αποδοχή.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δηλαδή, αν όλοι οι χρήστες των δρόμων -οδηγοί συμβατικών αυτοκινήτων, μοτοσικλετών ποδηλάτων ή πεζοί- θα αποδεχθούν το αυτόνομο αυτοκίνητο, αν θα αισθάνονται ασφαλείς κινούμενοι δίπλα του, αν πειστούν ότι θα τους προστατεύσει σε ενδεχόμενη περίπτωση ατυχήματος.

Όμως, το αυτόνομο αυτοκίνητο μπορεί να βρεθεί μπροστά στο ηθικό δίλημμα δύο διαφορετικών επιλογών: για παράδειγμα, αν θα πρέπει να επιλέξει το ενδεχόμενο προστασίας των επιβατών του, ή για παράδειγμα ενός πεζού. Αυτό είναι ζήτημα που εξετάζει το γερμανικό υπουργείο Μεταφορών.

O διευθυντής του Ινστιτούτου Ηθικής και Τεχνητής Νοημοσύνης του Πολυτεχνείου του Μονάχου, Christoph Lutge, θεωρεί ωστόσο πως «αν συνεχίσουμε να θέτουμε την ατζέντα μας με αυτό τον τρόπο δεν θα προχωρήσουμε ποτέ μπροστά. Δεν μπορούμε να επιλύσουμε αυτά τα διλήμματα, ούτε έχουμε την τέλεια προσέγγιση σε αυτά».

Σχετικά με τη νομική ευθύνη ενός ατυχήματος, η έρευνα της Audi αναφέρει πως «σε γενικές γραμμές, ούτε το όχημα ούτε ο αλγόριθμος μπορούν να φέρουν την ευθύνη». Αυτό είναι λιγάκι βολικό για τους κατασκευαστές των αυτόνομων αυτοκινήτων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σύμφωνα με τη γερμανική εταιρεία, η ευθύνη θα βαραίνει είτε τους ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων, είτε τους άλλους χρήστες του δρόμου είτε τους κατασκευαστές των αυτοκινήτων. Τους πρώτους αν, για παράδειγμα, δεν κάνουν μια αναβάθμιση του λογισμικού ή τα Σέρβις όταν πρέπει. Τους δεύτερους αν αγνοήσουν τους κανονισμούς της κυκλοφορίας στο δρόμο ή τα προειδοποιητικά σήματα από το αυτοκίνητο. Και τις εταιρείες αν αποδειχθεί ότι υπήρξε ελάττωμα σε έναν αισθητήρα ή στο λογισμικό, και στον τρόπο που το τελευταίο έκρινε μια κατάσταση.

«Χρειαζόμαστε ένα ευθυγραμμισμένο ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο που να εγκρίνει τη χρήση αυτών των αυτοκινήτων, διότι δεν θα πάμε πολύ μακριά με ορισμέν μπαλώματα σε εθνικό επίπεδο» είπε ο Richard Goebelt, μέλος της διοίκησης της TUV Association.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η Uta Klawitter, επικεφαλής του νομικού τμήματος της Audi AG, υποστήριξε: «Στο τέλος, η ευθύνη δεν μπορεί να βαραίνει εξ ολοκλήρου μία πλευρά. Πρέπει να υπάρχει το ερέθισμα για όσους εμπλέκονται να συμπεριφέρονται με προσοχή. Μόνο τότε οι κατασκευαστές θα έχουν το κίνητο να συνεχίσουν την έρευνα και να φέρνουν διαρκώς καινοτομίες στην αγορά».

Ένα εξίσου σοβαρό και δυσεπίλυτο πρόβλημα είναι και η προστασία των προσωπικών δεδομένων του κάθε χρήστη των αυτόνομων αυτοκινήτων, δεδομένου ότι τα τελευταία βασίζονται στη διαρκή ανταλλαγή δεδομένων.

Σύμφωνα με την έρευνα της Audi, «ο στόχος πρέπει να ειναι να έχουν οι χρήστες την ευθύνη των προσωπικών του δεδομένων. Ορισμένοι ειδικοί υποστηρίζουν ότι φαινομενικά ξεκάθαροι νόμοι και νομικά πλαίσια συχνά ακυρώνονται πιέζοντας το κουμπί της 'Αποδοχής' στους Γενικούς Όρους και Κανόνες'».

Η ανωνυμοποίηση και η κρυπτογοράφηση είναι το κλειδί για να λυθεί αυτό το πρόβλημα. Με αυτόν τον τρόπο θα λυθεί και η απειλή ενδεχόμενης παρεμβολής στη λειτουργία των αυτοκινήτων από hackers. Είναι ευθύνη της κατασκευάστριας του αυτόνομου αυτοκινήτου να το κρατήσει αποκλεισμένο και ασφαλές, και για τον σκοπό αυτό θα χρειαστεί να προωθηθεί το ταχύτερο η τεχνολογία 5G σε διεθνές επίπεδο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η έρευνα καταλήγει με μια άλλη κοινωνική πτυχή του αυτόνομου αυτοκινήτου: ότι θα προσφέρει την εμπειρία της αυτοκίνησης σε ανθρώπους με κινητικά προβλήματα και αναπηρίες, σε ηλικιωμένους ή σε ανθρώπους που δεν έχουν τη δυνατότητα έκδοσης διπλώματος οδήγησης. Τελικός στόχος είναι η απόλυτη ασφάλεια στις μετακινήσεις.



Διαβάστε επίσης

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ