Αλέξανδρος Ισσιγόνης: Ο «Έλληνας θεός» που άλλαξε την ιστορία της αυτοκίνησης (+video)

sir alec issigonis Αλέξανδρος Ισσιγόνης, σαν σήμερα

Σαν σήμερα το 1906 γεννήθηκε ο Αλέξανδρος Ισσιγόνης, ο ελληνικής καταγωγής Βρετανός μηχανικός και σχεδιαστής του θρυλικού Mini που έφερε τα πάνω-κάτω στον κόσμο των τεσσάρων τροχών με την αρχιτεκτονική του.

Ποιος θα περίμενε το 1959 ότι το Mini του Αλέξανδρου Ισσιγόνη -ή Sir Alexander Arnold Constantine Issigonis αν προτιμάτε- θα συνέχιζε να επηρεάζει τις εξελίξεις στον κόσμο των τεσσάρων τροχών μέχρι σήμερα, έξι και πλέον δεκαετίες μετά από την επίσημη παρουσίαση του.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τότε μπορεί να μην το πίστευε ούτε ο ίδιος ο Ισσιγόνης, ωστόσο η ιστορία δικαίωσε το σχέδιο του Βρετανού με τις ελληνικές ρίζες, με το Mini να ανακηρύσσεται ως το δεύτερο "Αυτοκίνητο του Αιώνα" στη σχετική ψηφοφορία των Δεκέμβριο του 1999, πίσω μόνο από το Ford Model T, ενώ ο ίδιος ο Ισσιγόνης θεωρείται ως ένας από τους μηχανικούς που είχαν την μεγαλύτερη επιρροή στην εξέλιξη των τεσσάρων τροχών τον 20ο αιώνα.

Η αρχή

Ο Αλέξανδρος Ισσιγόνης γεννήθηκε στη Σμύρνη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας από τον ελληνικής καταγωγής, αλλά κάτοχο βρετανικού διαβατηρίου, Κωνσταντίνο -ο πατέρας τού Δημοσθένης είχε μεταναστεύσει εκεί από την Πάρο- και τη Βαυαρή Hulda Prokopp.

Κατά τη διάρκεια της Μικρασιατικής καταστροφής ο Ισσιγόνης φυγαδεύτηκε από το Βασιλικό Βρετανικό Ναυτικό το Σεπτέμβριο του 1922 στη Μάλτα. Ο πατέρας του πέθανε λίγο καιρό μετά και η μητέρα του αποφάσισε να μεταναστεύσουν στην Αγγλία το 1923.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στην Αγγλία ο Ισσιγόνης ξεκίνησε σπουδές ως μηχανικός στο πολυτεχνικό ινστιτούτο του Battersea, το σημερινό πανεπιστήμιο του Surrey και ολοκλήρωσε την εκπαίδευση του στο πανεπιστήμιο του Λονδίνου. Την καριέρα του την ξεκίνησε στη βρετανική Humber, ενώ συμμετείχε με επιτυχία και σε αγώνες τις 10ετίες του '30 και του '40. Μάλιστα πραγματοποιούσε ο ίδιος δικής του έμπνευσης μετατροπές στα αυτοκίνητα με τα οποία αγωνίζονταν, κάτι που τον οδήγησε στην Austin ως υπάλληλο και έπειτα στην Morris.

Το πρώτο αυτοκίνητο του Ισσιγόνη και το Mini

Προς το τέλος του 2ου Π.Π. και έχοντας αποκτήσει πλέον μεγάλη εμπειρία ο Ισσιγόνης ξεκίνησε να σχεδιάζει το αυτοκίνητο με την κωδική ονομασία «Κουνούπι», που έγινε γνωστό ως Morris Minor, όταν μπήκε στην παραγωγή, μια παραγωγή που κράτησε από το 1948 έως και το 1971.

Η συγχώνευση των Austin και Morris που οδήγησε στη δημιουργία της British Motor Corporation (BMC) το 1952 βρήκε τον Ισσιγόνη στην Alvin, όπου σχεδίασε ένα υψηλών επιδόσεων σεντάν με αλουμινένιο V8 κινητήρα, το οποίο τελικά δεν μπήκε ποτέ στην παραγωγή εξαιτίας του μεγάλου κόστους που απαιτούνταν.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τρία χρόνια αργότερα, το 1955, ο Βρετανός έπιασε ξανά δουλειά στην BMC αναλαμβάνοντας τον ρόλο να σχεδιάσει μία νέα γενιά τριών αυτοκινήτων που άνηκαν σε διαφορετικές κατηγορίες από πλευράς μεγέθους. Ο Ισσιγόνης επικεντρώθηκε αρχικά στα δύο μεγαλύτερα αυτοκίνητα παράγοντας πολλά διαφορετικά πρωτότυπα μέχρι και το τέλος του 1956. Ωστόσο η Κρίση του Σουέζ ώθησε την τιμή του πετρελαίου στα ύψη και τους ιθύνοντες της BMC να «διατάξουν» τον Ισσιγόνη να επικεντρωθεί στο μικρότερο από τα τρία μοντέλα, ένα αυτοκίνητο που προοριζόταν για χρήση στην πόλη. Στις αρχές του 1957 τα πρώτα πρότυπα που δημιούργησε ο Βρετανός ήταν ήδη λειτουργικά με την εξέλιξη να συνεχίζεται τα επόμενα δύο χρόνια και το αυτοκίνητο να παρουσιάζεται επίσημα τον Αύγουστο του 1959. Το όνομα αυτού ήταν Morris Mini Minor ή Austin Seven (Austin Mini αργότερα), καθώς έβγαινε με τα σήματα και των δύο εταιρειών, αν και όλοι αναφέρονταν σε αυτό απλά ως Mini. Κάπως έτσι το έξυπνα σχεδιασμένο λιλιπούτειο αυτοκίνητο έγινε αυτόνομη μάρκα το 1969 και τα υπόλοιπα είναι πλέον ιστορία.

Τι έκανε το Mini ξεχωριστό

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η μηχανική ιδιοφυΐα του Ισσιγόνη ήταν εκείνη που έστειλε το αυθεντικό Mini με χρυσά γράμματα στην ιστορία των τεσσάρων τροχών με τον Βρετανό να εκμεταλλεύεται στο έπακρο τις λιλιπούτειες διαστάσεις του. Με το μήκος να ξεπερνά οριακά τα τρία μέτρα και το πλάτος να βρίσκεται στο μόλις 1,27 μέτρο (1,34 μ. ύψος) ο Ισσιγόνης τοποθέτησε εγκάρσια τον υγρόψυκτο κινητήρα της BMC κάτι που κατάφερε ενσωματώνοντας το κιβώτιο ταχυτήτων στο κάρτερ του μοτέρ. Με την κίνηση να φτάνει παράλληλα στους εμπρός τροχούς, το σύστημα κίνησης-μετάδοσης του Mini καταλάμβανε μόλις το 20% των διαθέσιμων χώρων, με το υπόλοιπο 80% να αφήνεται στη... διακριτική ευχέρεια του Ισσιγόνη για τη δημιουργία της καμπίνας που μπορούσε να φιλοξενήσεις τέσσερα άτιμα και του χώρου αποσκευών.

Η εγκάρσια τοποθέτηση του κινητήρα είχε γίνει και στο παρελθόν από άλλους κατασκευαστές. Ωστόσο ο Ισσιγόνης ήταν εκείνος που την εφάρμοσε με τέτοια επιτυχία σε ένα τόσο μικρό αμάξωμα χρησιμοποιώντας μάλιστα υγρόψυκτο τετράχρονο κινητήρα. Η αρχιτεκτονική συντέλεσε όχι μόνο στην τεράστια εμπορική επιτυχία που γνώρισε μετέπειτα το Mini (επιτυχία που συμπληρώνεται και από τα θρυλικά του κατορθώματα στους αγώνες) αλλά και στην επιρροή που άσκησε το σχέδιο του Ισσιγόνη σε άλλα ιερά τέρατα της εκείνης της εποχής, που τον αποκαλούσαν "Έλληνα Θεό" και σε εμβληματικά μοντέλα των τεσσάρων τροχών που ακολούθησαν.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Παρεμπιπτόντως ο Αλέξανδρος Ισσιγόνης που πέθανε στο σπίτι του στο Birmingham της Αγγλίας στις 2 Οκτωβρίου του 1988, δεν θεωρούσε το Mini ως το αριστούργημα της πολυβραβευμένης καριέρας του (χρίστηκε και Διοικητής του Τάγματος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας από την Βασίλισσα Ελισάβετ), με το μοντέλο που τον έκανε περισσότερο περήφανο να είναι το Morris Minor... Το τελευταίο όπως και το Mini που βρίσκεται στην πρώτη θέση συγκαταλέγονται στην πρώτη πεντάδα των πιο μοσχοπουλημένων βρετανικών αυτοκινήτων όλων των εποχών.

Δείτε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ