Έρχονται πρόστιμα έως 1.000 ευρώ και υποχρεωτική ασφάλιση για τα ηλεκτρικά πατίνια
Τα ηλεκτρικά πατίνια παύουν να θεωρούνται «παιχνίδια» και αντιμετωπίζονται πλέον ως ελαφρά οχήματα.
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας στην Ελλάδα είναι πλέον ξεκάθαρος όσον αφορά τα Ε.Π.Η.Ο. (Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα), όπως τα ηλεκτρικά πατίνια. Πλέον θεωρούνται κανονικά οχήματα και υπόκεινται στους ίδιους κανόνες που ισχύουν για ποδήλατα ή μοτοποδήλατα. Η υποχρεωτική χρήση κράνους, η κυκλοφορία αποκλειστικά σε ποδηλατόδρομους ή στο οδόστρωμα και η απαγόρευση διέλευσης από πεζοδρόμια είναι μόνο μερικές από τις διατάξεις που ήδη εφαρμόζονται. Όμως η Ευρώπη δείχνει πως η επόμενη μέρα θα είναι ακόμη πιο αυστηρή και το παράδειγμα έρχεται από την Ισπανία.
Στη χώρα της ιβηρικής χερσονήσου, τα ηλεκτρικά πατίνια από το 2026 θα υπόκεινται σε υποχρεωτική ασφάλιση και πρόστιμα που φτάνουν τα 1.000 ευρώ για τους παραβάτες. Η ρύθμιση εντάσσει τα πατίνια στη Νομοθεσία Ασφάλισης Οχημάτων, εξισώνοντάς τα νομικά με τα μικρά μοτοποδήλατα και επιβάλλοντας ασφάλεια αστικής ευθύνης για ζημιές σε τρίτους.
BUY NOW
Η απόφαση ήρθε ύστερα από μια περίοδο εκρηκτικής αύξησης των πατινιών στις ισπανικές πόλεις, που είχε φέρει αναρχία στα πεζοδρόμια και συχνά επικίνδυνες καταστάσεις. Οι αρχές αναγκάστηκαν να δράσουν μετά από δεκάδες ατυχήματα και περιστατικά τραυματισμών πεζών, ακόμη και θανατηφόρα. Έτσι, η τοπική τροχαία προχωρά στη δημιουργία Μητρώου Πατινιών, ώστε να καταγραφούν επίσημα και να αποκτήσουν πινακίδα κυκλοφορίας.
Από τις αρχές του 2026, κάθε ιδιοκτήτης ηλεκτρικού πατινιού στην Ισπανία θα πρέπει να διαθέτει ασφάλεια ευθύνης έναντι τρίτων, που θα καλύπτει τόσο σωματικές όσο και υλικές ζημιές. Το κόστος κυμαίνεται από 20 έως 100 ευρώ ετησίως, ανάλογα με το επίπεδο κάλυψης, ενώ σε περίπτωση ελέγχου χωρίς ασφάλεια το πρόστιμο αγγίζει τα 1.000 ευρώ.
Εάν προκύψει ατύχημα με ανασφάλιστο πατίνι, το Consorcio de Compensación de Seguros, ένας δημόσιος οργανισμός που υπάγεται στο Υπουργείο Οικονομίας, Εμπορίου και Επιχειρήσεων της Ισπανίας, θα καλύπτει προσωρινά τις ζημιές, αλλά στη συνέχεια θα διεκδικεί το ποσό από τον ιδιοκτήτη, ένα κόστος που σίγουρα θα είναι σημαντικά υψηλότερο από την ετήσια ασφάλεια.
Η υποχρέωση ασφάλισης ισχύει μόνο για τα πατίνια που πληρούν συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές, όπως να διαθέτουν κινητήρα και να αναπτύσσουν ταχύτητα 6–25 χλμ./ώρα (αν ζυγίζουν κάτω από 25 κιλά) ή 6–14 χλμ./ώρα (αν ξεπερνούν αυτό το βάρος). Επιπλέον, πρέπει να έχουν πιστοποιητικό κυκλοφορίας, εγγραφή στη DGT και πινακίδα αναγνώρισης.
Παραμένουν επίσης σε ισχύ οι ήδη γνωστοί περιορισμοί όπως κράνος, ανακλαστικά ρούχα και απαγόρευση μεταφοράς δεύτερου ατόμου. Οι έλεγχοι εντείνονται, με τη δημοτική αστυνομία της Βαλένθια να πραγματοποιεί ήδη εφόδους σε «πειραγμένα» πατίνια που πιάνουν παράνομες ταχύτητες.
Πολλοί στην Ισπανία θεωρούν το μέτρο καθυστερημένο, αλλά απολύτως αναγκαίο. Τα ηλεκτρικά πατίνια μπορεί να είναι πρακτικά και οικονομικά, αλλά έχουν αποδειχθεί επικίνδυνα όταν χρησιμοποιούνται χωρίς κανόνες.
Η Ελλάδα, που ήδη βρίσκεται ένα βήμα μπροστά στη θεσμοθέτηση των Ε.Π.Η.Ο., δεν αποκλείεται να ακολουθήσει σύντομα το ίδιο μονοπάτι, υιοθετώντας αντίστοιχα μέτρα για υποχρεωτική ασφάλιση και καταγραφή των ηλεκτρικών πατινιών. Προς το παρόν, οι κάτοχοι Ε.Π.Η.Ο. μπορούν προαιρετικά να ασφαλιστούν με κάλυψη αστικής ευθύνης, ώστε να είναι προστατευμένοι σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος.