Τα καμάρια των Τούρκων: Οι 4 γέφυρες και τα 2 τούνελ που ενώνουν την Ευρώπη με την Ασία

yavuz sultan bridge

«Πυρετός» έργων έχει σημειωθεί τον τελευταίο μισό αιώνα στην Τουρκιά, η οποία έχει καταφέρει να ενώσει την ευρωπαϊκή με την ασιατική ακτή του Βοσπόρου μέσω εντυπωσιακών κατασκευών.

Βόσπορος. Ο στενότερος πορθμός του κόσμου και μια σημαντική διεθνής θαλάσσια οδός μήκους 31 χλμ. που διαχωρίζει την ασιατική από την ευρωπαϊκή Τουρκία. Συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Θάλασσα του Μαρμαρά, που η τελευταία με τη σειρά της ενώνεται μέσω των Δαρδανελίων με το Αιγαίο Πέλαγος και από εκεί με τη Μεσόγειο.

Στις ακτές του Βοσπόρου βρίσκεται και η Κωνσταντινούπολη, η οποία με 16 εκατ. κατοίκους αποτελεί τη μεγαλύτερη πόλη της Τουρκίας, αλλά και το οικονομικό, πολιτιστικό και ιστορικό κέντρο της χώρας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Με δεδομένο ότι και οι δύο ακτές του Βοσπόρου είναι πυκνοκατοικημένες και κατά συνέπεια είναι αναγκαία η απρόσκοπτη μετακίνηση από την ασιατική πλευρά στην ευρωπαϊκή, τα τελευταία 50 χρόνια η Τουρκία έχει προχωρήσει στην κατασκευή μεγαλεπήβολων υποδομών που έχουν προσφέρει σημαντική διευκόλυνση στους κατοίκους. Ας δούμε ποιες είναι αυτές.

βόσπορος

Γέφυρα των Μαρτύρων της 15ης Ιουλίου

Γνωστή επίσημα ως «Γέφυρα Αταρούρκ», είναι η πρώτη γέφυρα που κατασκευάστηκε στο Βόσπορο. Η γέφυρα παραδόθηκε στις 30 Οκτωβρίου 1973 κατά την 50ή επέτειο της ανακήρυξης της Τουρκικής Δημοκρατίας και γρήγορα αναδείχθηκε στην 4η μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα στο κόσμο και στη μεγαλύτερη έξω από τις ΗΠΑ. Σήμερα είναι η 19η μεγαλύτερη.

Γέφυρα των Μαρτύρων της 15ης Ιουλίου
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Με μήκος 1.510 μέτρα, η γέφυρα ενώνει το Ορτάκιοϊ στην ευρωπαϊκή πλευρά με την έναντι ασιατική ακτή Μπεηλέρμπεη και είναι μόνο για οδική χρήση, με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συν μία βοηθητική και μία μικρή για πεζούς.

Γέφυρα Φατίχ Σουλτάν Μεχμέτ

Εγκαινιάστηκε στις 3 Ιουλίου του 1988 και έλαβε το όνομά της από τον Μωάμεθ Β', κοινώς γνωστός ως Μωάμεθ ο Πορθητής, ο οποίος σε ηλικία 21 ετών κατέλαβε την «Πόλη», θέτοντας τέλος στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία.

Γέφυρα Φατίχ Σουλτάν Μεχμέτ

Πρόκειται για μια κρεμαστή γέφυρα 1.510 μέτρων (όσο και η γέφυρα Ατατούρκ) και συνδέει το Hisarüstü (ευρωπαϊκή πλευρά) με το Kavacik (ασιατική πλευρά). Η γέφυρα έχει τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας οχημάτων συν μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης σε κάθε κατεύθυνση.

Γέφυρα Γιαβούζ Σουλτάν Σελίμ

Πρόκειται για την τρίτη κατά σειρά κρεμαστή γέφυρα του Βοσπόρου η οποία εγκαινιάστηκε το καλοκαίρι του 2016, παρουσία του προέδρου της χώρας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Με μήκος 2.164 μ. η γέφυρα Γιαβούζ Σουλτάν Σελίμ κατασκευάστηκε προκειμένου να αποσυμφορήσει την κυκλοφορία στους δρόμους κατά μήκος της μητρόπολης, αλλά και να μειώσει την κίνηση στις δύο πρώτες γέφυρες που εκτείνονται στον Βόσπορο και συνδέουν επίσης την ευρωπαϊκή με την ασιατική πλευρά της πόλης.

Γέφυρα Γιαβούζ Σουλτάν Σελίμ

Επίσης, αποτελεί μέρος του μεγαλόπνοου οδικού σχεδίου που θα επιτρέψει στη μεγαλύτερη πόλη της Τουρκίας να επεκταθεί έως τη Μαύρη Θάλασσα.

Γέφυρα «Τσανάκαλε 1915»

Με μήκος 4.608 χλμ. και έκταση (απόσταση μεταξύ των δύο πυλώνων) 2.023 χλμ. αποτελεί τη μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα στον κόσμο. Εγκαινιάστηκε στις 18 Μαρτίου του 2022, στην επέτειο της ναυτικής νίκης των οθωμανικών δυνάμεων το 1915 κατά των συμμάχων στη μάχη των Δαρδανελίων.

Γέφυρα «Τσανάκαλε 1915»
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το συνολικό κόστος του έργου ανήλθε σε 2,5 δισ. ευρώ, με τη γέφυρα να ενώνει την τουρκική πόλη Γκελίμπολου (ευρωπαϊκή Τουρκία) με την πόλη Lapseki (Λάμψακος στα ελληνικά) στην ασιατική Τουρκία.

Τούνελ «Ευρασία»

Πρόκειται για ένα φαραωνικό έργο που εγκαινιάστηκε τον Δεκέμβριο του 2016, με στόχο να μειώσει τη μετακίνηση από τη μία όχθη του Βοσπόρου στην άλλη σε μόλις 15 λεπτά, αντί για 1,5 ή 2 ώρες όταν υπήρχε μεγάλη κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Έχει μήκος 5,4 χλμ. εκ των οποίων τα 3,4 χλμ. βρίσκονται κάτω από τον Βόσπορο και μπορεί να φιλοξενήσει 120.000 έως και 130.000 αυτοκίνητα καθημερινά.

Τούνελ «Ευρασία»

Το βαθύτερο σημείο της σήραγγας (κόστισε 1,3 δισ. δολάρια), η οποία κατασκευάστηκε από από τον τουρκικό ιδιωτικό κατασκευαστικό όμιλο Yapi Merkezi και τον νοτιοκορεατικό όμιλο SK Group βρίσκεται σε βάθος 100 μέτρων από την επιφάνεια.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τούνελ Μαρμαρά

Η υποθαλάσσια σιδηροδρομική σήραγγα που ενώνει την ασιατική με την ευρωπαϊκή ακτή του Βοσπόρου εγκαινιάστηκε τον Οκτώβριο του 2013, ανήμερα της εγκαθίδρυσης της δημοκρατίας στην Τουρκία στις 29 Οκτωβρίου 1923. Χαρακτηρίστηκε ως «το έργο του αιώνα», μιας και αποτελούσε όνειρο πολλών σουλτάνων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Τούνελ Μαρμαρά

Πρόκειται για μία σήραγγα 14 χλμ., ένα τμήμα της οποίας, μήκους 1,4 χλμ. περνά κάτω από τον Βόσπορο και συνδέει τις δύο ακτές σε μόλις τέσσερα λεπτά. Το κόστος του έργου ανήλθε σε 3 δισ. ευρώ.

Διαβάστε επίσης:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ