Τι θα αλλάξει άμεσα στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα;

used

Δυσλειτουργίες στο σύστημα καθυστερούν τις αλλαγές στο ΜΕΜΟ και στο ΕΜΠΑ - Τι έκαναν δύο Διευθύνσεις Μεταφορών στην Πελοπόννησο;

Καθυστερήσεις και δυσλειτουργίες καταγράφονται στην εφαρμογή του νόμου 5290 και ειδικότερα στο άρθρο 15 (ΦΕΚ A' 47/30.03.2026) το οποίο θα έπρεπε να έχει ξεκινήσει να εφαρμόζεται από τις 25 Σεπτεμβρίου 2026 αλλά όπως αποδείχθηκε κάτι τέτοιο δεν κατέστη δυνατό.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο λόγος για το Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων, το γνωστό στην αγορά ΜΕΜΟ, το οποίο σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία γίνεται απαιτητό προς την έκδοσης των Πινακίδων Κυκλοφορίας όπως επίσης υποχρεωτική είναι και η εγγραφή των Εμπόρων Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων στο Εθνικό Μητρώο Παραγωγών (Ε.Μ.ΠΑ.) για την τήρηση της σύμβασης με συστήματα Εναλλακτικής Διαχείρισης!

Σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr ενώ η νομοθεσία έπρεπε να εφαρμοστεί από τα τέλη Σεπτεμβρίου κάποιες δυσλειτουργίες στο ηλεκτρονικό σύστημα καταχωρήσεων ανάγκασαν τα στελέχη του ΥΠΥΜΕ να την καθυστερήσουν με ορίζοντα εφαρμογής μάλλον το Νοέμβριο.

Ωστόσο σε δύο Διευθύνσεις Μεταφορών Περιφερειών στην Πελοπόννησο οι διευθυντές τους αποφάσισαν να εφαρμόσουν τη νέα νομοθεσία χωρίς να έχει εκδοθεί η εφαρμοστική διάταξη από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένα χάος στις συγκεκριμένες περιοχές καθώς οι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων ενημερώνονταν ότι αν δεν έχουν ολοκληρώσει τη διαδικασία ανάρτησης των εγγράφων στο ΜΕΜΟ και να λάβουν την επίσημη βεβαίωση από το ΥΠΥΜΕ δεν θα μπορούσαν να λάβουν πινακίδες κυκλοφορίας!

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Όπως είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς οι ταξινομήσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων σταμάτησαν στις δύο συγκεκριμένες Διευθύνσεις Μεταφορών και τα έγγραφα των αυτοκινήτων προωθούνταν σε άλλες Διευθύνσεις Μεταφορών κυρίως στην Αττική όπου η διαδικασία ολοκληρώνονταν με το παλιό «παραδοσιακό» τρόπο.

Πάντως ο Σύνδεσμος Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) έχει ήδη καταθέσει επίσημη πρόταση στο ΥΠΥΜΕ ώστε οι Έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων να εξαιρεθούν από την υποχρέωση εγγραφή τους στο ΕΜΠΑ καθώς όπως τονίζουν δεν είναι Παραγωγοί και δεν υποχρεούνται να πληρώνουν για την ανακύκλωση των οχημάτων καθώς έχει πληρώσει ήδη το εργοστάσιο παραγωγής.

Τα στελέχη του ΥΠΥΜΕ έχουν λάβει υπόψιν την επίσημη θέση του ΣΕΕΑΕ αλλά ακόμη δεν έχει υπάρξει κάποια τροποποίηση της σχετικής νομοθεσίας.

Ο ΣΕΕΑΕ πάντως σε περίπτωση που δεν αλλάξει η νομοθεσία απειλεί με προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τι ορίζει η νέα νομοθεσία

Αλλαγές στο Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων (ΜΕΜΟ) περιλαμβάνει ο νόμος 5290 του ΥΠΥΜΕ ο οποίος ψηφίστηκε στα τέλη Απριλίου 2026 και επιβεβαίωσε το ρεπορτάζ του Carandmotor.gr.

Πιο συγκεκριμένα στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο: «Εκσυγχρονισμός και Αναβάθμιση Μεταφορών: Τεχνικός Έλεγχος - Εγκαταστάσεις Εξυπηρέτησης Οχημάτων, Συγκοινωνιακοί Φορείς, Επιβατικές - Οδικές - Εμπορευματικές Μεταφορές, Ηλεκτροκίνηση, Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και άλλες διατάξεις», το άρθρο 15 αναγράφει ότι: «Σύσταση Μητρώου Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων - Τροποποίηση άρθρου 51 ν. 4784/2021.

Στο άρθρο 51 του ν. 4784/2021 (Α’ 40), περί σύστασης Μητρώου Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1, αα) στο πρώτο εδάφιο, οι λέξεις «για την εισαγωγή και πρώτη ταξινόμηση μεταχειρισμένων οχημάτων στη χώρα μας» αντικαθίστανται από τις λέξεις «για την πρώτη ταξινόμηση εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων στην Ελλάδα», αβ) προστίθεται δεύτερο εδάφιο, β) στην παρ. 2, βα) στο πρώτο εδάφιο, i) στην περ. β’, οι λέξεις «, ρυμουλκούμενα και ημιρυμουλκούμενα Ο1, Ο2 και Ο3» διαγράφονται, ii) στο τέλος της περ. γ’ προστίθεται η λέξη «(μάρκα)», iii) στην περ. στ’, οι λέξεις «Ο1, 02 ή Ο2,» διαγράφονται, iv) προστίθεται περ. λ’, ββ) το δεύτερο εδάφιο διαγράφεται, γ) προστίθενται παρ. 2Α και 2Β, δ) οι παρ. 3, 4 και 5 αντικαθίστανται και ε) προστίθενται παρ. 6, 7 και 8 και το άρθρο 51 διαμορφώνεται ως εξής:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Άρθρο 51

Σύσταση Μητρώου Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων

1. Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καταρτίζεται και τηρείται Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων (Μ.Ε.Μ.Ο.), για την κεντρική εξ αποστάσεως εποπτεία και τον έλεγχο της τήρησης των δικαιολογητικών που απαιτούνται για την πρώτη ταξινόμηση εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων στην Ελλάδα. Για την έκδοση της πρώτης άδειας κυκλοφορίας στη χώρα κάθε εισαγόμενου μεταχειρισμένου οχήματος απαιτείται η προηγούμενη καταχώρηση και ανάρτηση στο Μ.Ε.Μ.Ο. των στοιχείων και των αντιγράφων των παρ. 2 και 3, αντίστοιχα.

2. Στο Μ.Ε.Μ.Ο. καταχωρούνται υποχρεωτικά από τους εισαγωγείς μεταχειρισμένων οχημάτων για κάθε εισαγόμενο μεταχειρισμένο όχημα τα κάτωθι στοιχεία:

α. ο αριθμός πλαισίου του,

β. η κατηγορία του (μεταφοράς προσώπων Μ1, Μ2 και Μ3, μεταφοράς αγαθών Ν1, Ν2 και Ν3),

γ. ο κατασκευαστικός του οίκος (μάρκα),

δ. το μοντέλο, ο τύπος, η παραλλαγή και η έκδοσή του,

ε. ο κυβισμός του κινητήρα του,

στ. το μέγιστο μικτό βάρος του, αν πρόκειται για όχημα κατηγορίας Ν1, Ν2, Ν3,

ζ. οι θέσεις καθημένων του, αν πρόκειται για όχημα κατηγορίας Μ1, Μ2 ή Μ3,

η. η εκ κατασκευής αντιρρυπαντική του τεχνολογία,

θ. οι συνδυασμένες και οι σταθμισμένες εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα,

ι. η ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας του στην αλλοδαπή,

κ. οι εκκρεμείς ανακλήσεις ασφαλείας αυτού,

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

λ. αν ο εισαγωγέας εισάγει μεταχειρισμένα οχήματα σε επαγγελματική βάση, πραγματοποιείται διασύνδεση του Μ.Ε.Μ.Ο. με το Εθνικό Μητρώο Παραγωγών (Ε.Μ.ΠΑ.) για την τήρηση της σύμβασης με συστήματα Εναλλακτικής Διαχείρισης, ως εξής:

λα) Οχημάτων Τέλους Κύκλου Ζωής για τα οχήματα Μ1 και Ν1,

λβ) Ηλεκτρικών Στηλών και Συσσωρευτών για όλες τις κατηγορίες οχημάτων και

λγ) Ελαστικών για όλες τις κατηγορίες οχημάτων.

2Α. Για τις κατηγορίες οχημάτων Μ2, Μ3, Ν1, Ν2 και Ν3, τα στοιχεία της περ. δ’ της παρ. 2, εκτός από το μοντέλο, το στοιχείο της περ. η’ της παρ. 2 και τα στοιχεία της περ. θ’ της παρ. 2 καταχωρούνται μόνο εφόσον οι εν λόγω πληροφορίες διατίθενται στα διαθέσιμα έγγραφα των εν λόγω οχημάτων.

2Β. Εξαιρούνται από την υποχρέωση καταχώρησης στο Μ.Ε.Μ.Ο. τα οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος του ν. 4850/2021 (Α’ 208) και τα οχήματα των μετοικούντων, όπως αυτοί ορίζονται στο άρθρο 157 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα (ν. 5222/2025, Α’ 134).

3. Στο Μ.Ε.Μ.Ο. καταχωρούνται υποχρεωτικά από τους εισαγωγείς μεταχειρισμένων οχημάτων για κάθε εισαγόμενο μεταχειρισμένο όχημα αντίγραφα των κάτωθι εγγράφων:

α. Της βεβαίωσης του αντιπροσώπου και πληροφοριών εξοπλισμού αν κατατίθενται υποχρεωτικά στο τελωνείο για τον υπολογισμό της φορολογητέας αξίας του.

β. Του Δελτίου Τεχνικού Ελέγχου στην αλλοδαπή, εφόσον το όχημα είχε καταστεί, σε προγενέστερο χρόνο, υπόχρεο για περιοδικό τεχνικό έλεγχο, σύμφωνα με τη συχνότητα ελέγχου του κράτους μέλους προηγούμενης κυκλοφορίας του.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου αλλοδαπής δύναται να έχει λήξει μέχρι και δώδεκα (12) μήνες πριν από την υποβολή του δελτίου άφιξης οχήματος του άρθρου 145 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα, για οχήματα Ν1, Ν2, Ν3.

γ. Του πιστοποιητικού συμμόρφωσής του. Για οχήματα με πρώτη ταξινόμηση προ της 1ης.1.1998, αν πρόκειται για την κατηγορία Μ1, ή προ της 29ης.10.2012, αν πρόκειται για τις κατηγορίες Μ2-Μ3, δεν απαιτείται η καταχώρηση του πιστοποιητικού συμμόρφωσης, εφόσον έχουν παρέλθει τουλάχιστον δεκαπέντε (15) ημερολογιακές ημέρες από την υποβολή αιτήματος του εισαγωγέα προς τον κατασκευαστή χωρίς απάντηση, οπότε καταχωρίζεται το αποδεικτικό της ημερομηνίας υποβολής του αιτήματος. Για οχήματα κατηγοριών Ν1, Ν2, Ν3 με πρώτη ταξινόμηση προ της 29ης.10.2014, δεν απαιτείται η καταχώριση του πιστοποιητικού συμμόρφωσης.

δ. Του παραστατικού πώλησης από τον αλλοδαπό διανομέα ή άλλου τίτλου κυριότητας.

ε. Της διαγεγραμμένης άδειας κυκλοφορίας της αλλοδαπής.

στ. Του πιστοποιητικού ταξινόμησης.

4. Σε περίπτωση ανακριβούς καταχώρησης στο Μ.Ε.Μ.Ο., επιβάλλεται σε βάρος του εισαγωγέα διοικητικό πρόστιμο, το ύψος του οποίου, ανά ολοκληρωμένη καταχώρηση, κυμαίνεται από πεντακόσια (500) ευρώ έως δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ και σε περίπτωση ανάρτησης πλαστού ή νοθευμένου εγγράφου στο Μ.Ε.Μ.Ο., διοικητικό πρόστιμο ύψους δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ. Τα πρόστιμα του πρώτου εδαφίου επιβάλλονται πέραν των ποινικών κυρώσεων που προβλέπονται από άλλες διατάξεις. Κατ’ εξαίρεση, για τον έλεγχο των καταχωρήσεων της περ. λ’ της παρ. 2, εφαρμόζονται το άρθρο 67, περί ελέγχων του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (Ε.Ο.ΑΝ.), και το άρθρο 69, περί διοικητικών κυρώσεων, του ν. 4819/2021 (Α’ 129).

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

5. Αρμόδια υπηρεσία για την τήρηση του Μ.Ε.Μ.Ο. ορίζεται η Διεύθυνση Εποπτείας και Ελέγχου της Γενικής Διεύθυνσης Οχημάτων και Εγκαταστάσεων της Γενικής Γραμματείας Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η οποία, ανά τρεις (3) μήνες, διενεργεί ελέγχους στις καταχωρήσεις αυτού, προκειμένου να επαληθεύονται η ακρίβεια των καταχωρούμενων στοιχείων της παρ. 2 και η γνησιότητα των υποβαλλόμενων αντιγράφων της παρ. 3 από τους υπόχρεους. Ειδικά για τα στοιχεία της περ. λ’ της παρ. 2, ο έλεγχος γνησιότητας διενεργείται από τον Ε.Ο.ΑΝ.. Για τον σκοπό αυτό το Μ.Ε.Μ.Ο. παρέχει ηλεκτρονική πρόσβαση στον Ε.Ο.ΑΝ..

6. Η διαπίστωση της καταχώρησης και ανάρτησης στο Μ.Ε.Μ.Ο. των στοιχείων και των αντιγράφων των παρ. 2 και 3, αντίστοιχα, γίνεται ηλεκτρονικά μέσω διασύνδεσης του Μ.Ε.Μ.Ο. με το Πληροφοριακό Σύστημα Αδειών Κυκλοφορίας (Π.Σ.Α.Κ.). Έως ότου καταστεί τεχνικά εφικτή η διασύνδεση που προβλέπεται στο πρώτο εδάφιο, όπως βεβαιώνεται με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, η διαπίστωση του πρώτου εδαφίου γίνεται βάσει αποδεικτικού καταχώρησης που εκδίδεται από την πλατφόρμα του Μ.Ε.Μ.Ο. και επισυνάπτεται, μαζί με τα δικαιολογητικά που απαιτούνται βάσει άλλων διατάξεων, στην αίτηση που υποβάλλεται για τη χορήγηση άδειας κυκλοφορίας. Το αποδεικτικό καταχώρησης εκδίδεται μετά την πάροδο τριών (3) εργάσιμων ημερών από την ολοκλήρωση της καταχώρησης των στοιχείων στο Μ.Ε.Μ.Ο. Αν εντός της προθεσμίας αυτής διαπιστωθεί μη ορθή καταχώρηση, το αποδεικτικό δεν εκδίδεται πριν από τη διόρθωσή της.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

7. Οι διοικητικές πράξεις για την επιβολή των προστίμων των παραβάσεων της παρ. 4, ανεξαρτήτως του χρόνου τέλεσης αυτών, επιδίδονται στους υπόχρεους καταχώρισης μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που έχουν καταχωρίσει κατά τη διαδικασία καταχώρησης στοιχείων στο Μ.Ε.Μ.Ο..

8. Τα αντίγραφα των δικαιολογητικών υποβάλλονται στο Μ.Ε.Μ.Ο. σε σαρωμένη μορφή, εκτός από το πιστοποιητικό ταξινόμησης το οποίο υποβάλλεται σε ψηφιοποιημένη μορφή.»

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ